Paměť bereme jako danost. Smiřme se s tím, že systematická podpora jejího základu - činnosti nervových systémů - je velice složitá. Reálné je co nejlépe využít to, co je nám dáno."Naše paměť není na rozdíl od srdce neboplic něčím, na co by se dala předepsat jednoduchá ´kondiční´ cvičení. Tento omyl byl běžný u pedagogů 19. století,"píše Alan Baddeley, psycholog z cambridgeské univerzity, v knize Vaše paměť (Jota 1999)."Paměťnejlépe zlepšujeme, když se o to nesnažíme a děláme něco jiného."Paměť dětí zlepšuje: jejich, ale i naše dobrá kondice a nálada, respektování základních zásad učení, přiměřená, ne však nadměrná motivace k výkonu,povzbuzení, pochvala, ocenění snahy. Na škodu není ani využití hry s prvky soutěživosti a se symbolickou odměnou. Opakování je"matkou moudrosti". A jako bonus trik zvláště vhodný pro dítka"z hadíchocásků". Do jednoho rohu pokoje položíme text. Dítě k němu doběhne, přečte si větu, zopakuje ji nahlas jednou, podruhé. Pak se otočí běží k psacímu stolu v protilehlém koutě pokoje a zapíše ji. Takto opíše celý text.Výsledný záznam se srovná s originálem. Dvacet minut je pro onu hru dost! Po čase trénujeme opět s jiným nebo třeba i s původním textem.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.