Online archiv

Vydání: 5/2014

O MOUDRÉM CÍSAŘI

Veronika Válková, 5/2014
Jistý Vitruvius byl římský architekt. Ve starověkém Římě se architekti zabývali i konstrukcí válečných a obléhacích strojů, takže měl blízko i k vojenství. V jedné ze svých knih si povzdechl nad následující situací. Římští legionáři si začali stěžovat, že jejich výstroj a zbroj jsou příliš těžké. A tak císař nařídil, že se má zbroj odlehčit. „Špatně rozhodl císař,“ durdil se Vitruvius, „protože legionář s lehčí zbrojí je zranitelnější, a tudíž i v boji zbabělejší. Snadněji se dá ze strachu ze zranění nebo smrti obrátit na útěk. Když si legionáři stěžovali na to, že je jim zbroj těžká, měl jim císař nařídit tak náročný výcvik, aby ji unesli s lehkostí.“ O nějakých patnáct století později totéž shrnul ruský generál (nebo maršál? ach, ty vojenské hodnosti) Suvorov do lapidárního konstatování „těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. Asi by se našel málokdo, kdo by chtěl s tímto tvrzením polemizovat. Když chci vyšplhat na osmitisícovku, taky musím trénovat. Když chci vyhrát olympiádu… a tak dále, a tak dále. Zajímavé ovšem je, že na duševní aktivity jako by se toto pravidlo nevztahovalo. Když chci dobře umět cizí jazyk, musím tomu věnovat hodně úsilí a času. Když chci dobře umět matematiku, musím prosedět hodiny nad příklady a spočítat jich desítky a stovky. Není to tak? Jistěže je. Ale přesto je nám (našim dětem, rodičům našich žáků…) podsouváno, že by to tak být nemělo. Každou chvíli narazím na reklamu na výuku angličtiny (nebo jiného jazyka) jakousi inovativní technikou, díky níž se angličtinu (nebo jiný jazyk) vlastně nebudete muset učit, ona vám do hlavy naskáče sama. Jen tak mimochodem. Za dvacet minut denně. Ani si to neuvědomíte. A hlavně nebudete muset vynaložit žádné úsilí. Já tomu prostě nerozumím. Když dají rodiče dítě na atletiku, je jim jasné, že bude muset poctivě trénovat a vynaložit nějakou námahu, aby to někam dotáhlo. Když dají rodiče dítě na gymnázium, mají pocit, že by dobré výsledky měly padat z nebe. Já fakt nevím, kde se to bere. Trend ulehčovat dětem život je všeobecný. Vzpomeňte na Comenia Script, na nové písmo, něco mezi psacím a tiskacím, které prý má tu „výhodu“, že se děti nemusejí učit tolik typů písma. Protože s tou jemnou motorikou je to na štíru, děti píšou jako prasata, tohle jim půjde lépe, je to lehčí… A jsme u toho. Místo aby se vymyslelo, jak jemnou motoriku zlepšit, tak se to ulehčí. Děti se budou učit jen jedno písmo, takže ztratí možnost získat více dovedností, navíc to ani nebude písmo vyloženě psací, o němž se ví, že aktivuje různá centra v mozku, podporuje paměť a má pozitivní vliv na emocionalitu. Čím dál tím častěji se také setkávám s tím, že si studenti píší zápisky při hodině na notebooku. Prý jim to jde rychleji. Budiž. Ale uvažuju o tom, že notebook povolím v hodinách jen diagnostikovanému těžkému dysgrafikovi. Protože existují srovnávací studie, které prokázaly, že to, co si člověk nadatluje do počítače, zapomene téměř okamžitě. Déle si pamatuje to, co napsal tiskacím písmem. Ale nejlépe a nejdéle si pamatuje to, co napsal písmem psacím. Takže tihle studenti si vlastně škodí… Příkladů toho, jak si děti ulehčují práci (nebo je jim ulehčována), bychom našli desítky. Lidem nějak pořád nedochází, že mezi vynaloženým úsilím a dobrými výsledky je jistá úměra. Dokonce jsem se setkala s rodiči, kteří jsou přesvědčeni, že výše nároků na gymnáziu by se měla přizpůsobit jejich dětem, ne opačně. Jedna maminka po mně požadovala, abych studenty učila jen základy, protože Monička samostudium nezvládá, takže co nepochytí při hodině, to si doma dostudovat nedokáže. Jojo, legionáři se bouří, protože zbroj je moc těžká. Ale já chci být moudrý císař. Výcvik bude náročný. Přece si jednotku nenechám rozšmelcovat v první bitvě!

MANUFAKTURA ŽIVOTA

5/2014
Na konci února se v Praze již po patnácté uskutečnil divadelní festival Malá inventura, který měl zázemí v krásných prosvětlených přízemních prostorách Národní galerie ve Veletržním paláci. Bylo mi nabídnuto vést v rámci festivalu několik workshopů. První z nich se jmenoval Manufaktura života. Byl určen pro žáky 5. a 6. tříd základní školy. Cílem workshopu bylo vytvořit první stránky „návštěvní knihy“ celého festivalu. Celá skupina dětí i učitelek si sedla okolo oválného stolu. Každý dostal před sebe průhlednou fólii. První žák na ni nanesl tekutým akrylem svou stopu - první stránku návštěvní knihy. Když byl hotov, posunul pomalovanou fólii dalšímu. Ten na ni položil čistou průhlednou fólii, stopa se trochu roztekla - a on na čistou fólii pokračoval stejným způsobem. Tak to šlo až k poslednímu účastníkovi. ILUSTRACE ŽIVOTA Rodíme se do určitých kontextů (rodinných, historických, politických, profesních…), vstupujeme však do nich sami za sebe a zanecháváme stopu, která se stává dalším kontextem. Možná podkladem pro ty, co přicházejí po nás. Něco ze stopy zůstává, něco se proměňuje, něco zaniká. Tak vznikly první stránky „návštěvní knihy“ aneb Knihy života. V průběhu festivalu návštěvníci vota. přidávali další stránky…

TEENAGEŘI V ROLI PODNIKATELE?

Kateřina Lichtenberková, 5/2014
Novela občanského zákoníku umožňuje od 1. ledna 2014 podnikat mladým lidem již od 16 let. Je to rozumný krok? Pojďme se na tuto problematiku podívat blíže.

NAŠE SKVĚLÁ SKOTSKÁ ŠKOLA

Simona Pekárková, 5/2014
Naše dvě děti mají za sebou osmý měsíc docházky do základní školy v Edinburghu. Škola má ročníky od 1. do 7. třídy a celkem je zde kolem čtyř set dětí. Pedagogický sbor má osmnáct členů, v čele stojí ředitelka se dvěma zástupkyněmi. V posledním srovnávání všech základních škol v Edinburghu a přilehlých částech se tato škola mezi 87 školami umístila na prvním místě. Domnívali jsme se, že se bude jednat o školu výkonově zaměřenou s důrazem na dril a prospěch ve srovnávacích testech. Naštěstí byla naše představa mylná.

VÝBĚR STŘEDNÍ ŠKOLY - KROK

5/2014
DO NEZNÁMA, NEBO SÁZKA NA TRADICI? Když přihlásíme své dítě na gymnázium nebo jinou střední školu, bude umět ze základní školy všechno potřebné učivo? A jak poté zvládne přechod na vysokou? Tyto a mnohé další otázky řeší snad každý rodič. Ale nemusí. V Praze totiž najdete v českých podmínkách jedinečnou soustavu škol, v níž může dítě absolvovat celou školní docházku.

PŘIJÍMAČKY U NICH DOMA JAK TO DOPADLO?

Blanka Klimešová, 5/2014
Sledovali jsme přípravy čtyř páťáků na přijímačky do osmiletého gymnázia přímo v rodinách. Jak to dopadlo?

UKÁZKA Z TESTU - 9. TŘÍDA

5/2014
SŠ LOGISTIKY A CHEMIE OLOMOUC

PŘEDSTAVUJEME: SŠ LOGISTIKY A CHEMIE OLOMOUC

5/2014
Tentokrát svou školu za spolupráce učitelky Denisy Kubešové představují její studenti a zároveň redaktoři školního časopisu NEWSPREAD.

VZDĚLÁNÍ ASISTENTA PEDAGOGA

MŠMT, 5/2014
Má být profesní příprava asistenta pedagoga zaměřená podle cílové skupiny žáka, se kterým bude pracovat? Nebo chceme, aby se asistenti pedagoga připravovali na práci s jakýmkoli žákem? Jde to vůbec?

ŠKOLNÍ SNÍDANĚ S KNIHOU

Irena Poláková, 5/2014
Co přesvědčilo kolínské učitelky, aby zdarma a ve svém volném čase připravovaly program pro školní družinu? Kde berou paní učitelky z Rokycan odvahu, aby své žáky pozvaly do třídy o hodinu dříve, než je obvyklé, a navíc pro ně připravily snídani? - V tomto článku se zaměříme na to, jak jeden školní kroužek ovlivňuje život třídy, a v některých případech i celé školy.

PROJEKT DO HODIN ČESKÉHO JAZYKA

Monika Stehlíková, 5/2014
Úkolem výuky jazyka je mimo jiné rozvinout verbální dovednosti, porozumění textu, dovednosti argumentace i prezentační a komunikační dovednosti, znalosti o jazyce, stylistice, jednotlivých funkčních stylech a slohových útvarech. Nabízí se tedy vymyslet aktivitu, která spojí pokud možno většinu těchto požadavků do jednoho.

NEZNÁMÉ SITUACE A PROBLÉMY - JAK SE S NIMI VYPOŘÁDÁVAJÍ ČEŠTÍ ŽÁCI?

Jana Palečková, Vladislav Tomášek, 5/2014
Od roku 2000 se rodiče mohou čas od času setkat buď ve školách, nebo ve sdělovacích prostředcích s informacemi o šetření Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj známém pod zkratkou PISA (Programme for International Student Assessment). Jedná se o mezinárodní šetření, které je zaměřeno na zjišťování funkční gramotnosti patnáctiletých žáků. Šetření probíhá ve tříletých cyklech a sleduje zejména čtenářskou, matematickou a přírodovědnou gramotnost s tím, že v jednotlivých cyklech jsou předmětem zkoumání i jiná zajímavá témata, jako je například finanční gramotnost nebo způsobilost žáka řešit problémové úkoly, se kterými se může nebo bude setkávat v dalším životě ve společnosti nového tisíciletí. Šetření PISA 2012 (část týkající se právě problémových úloh) je realizováno Českou školní inspekcí v rámci projektu Kompetence III, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.