Online archiv

Vydání: 6/2005

Raný psychický vývoj dítěte

Eva Rozehnalová, 6/2005
Lenka Šulová Praha, Karolinum 2004, 248 s.Publikace přední české vývojové psycholožky Lenky Šulové shrnuje nejdůležitější poznatky o vývoji psychiky dítěte od narození do 6 let a zároveň představuje nová a neotřelá témata (např. dítě v bilingvní rodině či otcovská rolea její specifika), kterým se prozatím jiné knihy z oblasti vývojové psychologie nevěnovaly.Přestože se jedná o práci odborného charakteru, která je primárně určena studentům psychologie, neměla by tato publikace uniknout pozornosti lékařů, zdravotních sester, sociálních pracovníků, učitelů a všech, kdo pracují sdětmi. Mimořádně čtivé a ucelené zpracování tuto knihu totiž přibližuje široké odborné veřejnosti.Přehlednost publikace dokazuje v podstatě dvojí zpracování psychického vývoje dítěte. Nejprve v rámci druhé kapitoly sledujeme vývoj dítěte v různých věkových obdobích (od prenatálního až po předškolní) a následně ve třetíkapitole jednotlivé oblasti dětského vývoje samostatně (socioemocionální, morální, řečový, motorický vývoj, vývoj identity a sebepojetí aj.).Převažující zaměření autorky na rodinu a její širší kontext je znatelné ve čtvrté kapitole, kde se můžeme dočíst o výchovných postojích v dnešní Evropě, o interakcích mezi jednotlivými členy rodiny a o významu prarodičů asourozenců při vývoji dítěte. Součástí této kapitoly je také řešení problematiky institucionální péče o dítě a jejího možného negativního vlivu na psychický vývoj dítěte.Pátá kapitola je věnována stručnému přehledu dysfunkcí rané interakce, šestá pak historickému exkurzu, který si bere za úkol seznámit čtenáře s osobnostmi, které se tematikou raného vývoje dítěte zabývaly. Posledníkapitola vám prozradí, jak vše, o čem jste se dočetli, můžete využít v praxi. Publikaci přečtete jedním dechem a porozumíte problematice psychického vývoje dítěte na velmi kvalitní úrovni.

6 x 25 her rozvíjejících schopnosti a dovednosti dítěte

Mgr. Jana Schrötterová, 6/2005
Penny Warner Praha, Portál 2005, 168 s.V předškolním věku se rozvíjejí kromě motorických a jazykových dovedností dítěte ty nejdůležitější sociální schopnosti, jako je schopnost sdílet emoce, sympatie, spolupráce a soucit, ale i mužská a ženská identita. To vše sevšak děje především pomocí her.Rodiče a vychovatelé jsou pro dítě těmi nejlepšími partnery pro společné hraní a dítě se s nimi naučí více než se sebelepší hračkou, jak říká autorka publikace Penny Warner. Všechno to, co do jeho života dospělí vloží, senaplno zhodnotí, až dítě jednou svou původní rodinu opustí, až nastoupí do práce, až se zamiluje, až bude zakládat svou vlastní rodinuKnížka 6 x 25 her je souborem námětů, které mají za cíl nabídnout rodičům a vychovatelům návodnou inspiraci, jak hravým a zábavným způsobem rozvíjet motorické, jazykové a sociální dovednosti dítěte, jeho sebeuvědomění asebedůvěru, ale i jak naučit dítě vyjadřovat vlastní pocity. Publikace je rozdělena do šesti částí podle věku dítěte, z nichž každá obsahuje 25 her.Na začátku těchto kapitol je čtenář seznámen se základními vývojovými faktory daného věkového období a užitečnými připomínkami, jak dítěti poskytnout vhodnou péči v souladu s těmito faktory. Vlastní hry či další zábavnéčinnosti jsou popsány výstižnou formou s objasněním, jaké dovednosti lze touto hrou rozvíjet, jaké pomůcky potřebujeme. Poznámky a upozornění, které jsou součástí tohoto popisu, pak mohou pomoci rodičům a vychovatelům, aby sevyvarovali některých chyb.Veselé dovádění s předškolními dětmi s využitím těchto námětů tak může přinést kromě radosti ze hry i podporu při plnění vývojových úkolů, které děti před nástupem do školy potřebují zvládnout. Vřele publikaci doporučujirodičům a vychovatelům dětí od 3 do 6 let a doufám, že si při realizaci popsaných her užijete spoustu legrace.

Výtvarná dílna

Mgr. Petra Vondrová, Ph.D., 6/2005
Anna Šimonová Praha, Portál 2005, 160 s.Autorka připravila pro učitelky MŠ, nižších ročníků ZŠ i pro vychovatele či rodiče inspirativní škálu námětů pro výtvarnou tvorbu s dětmi. Hlavními materiály či podklady k výtvarným činnostem jsou odpadové materiály - plastovékelímky a láhve, papírové krabice a rolky nebo již nepotřebné věci - staré boty, židle, deštník, klobouk.Publikace je rozdělena do šesti kapitol. V první kapitole nazvané Výtvarné krabice a práce s papírem objevíme náměty pro práci s různými druhy krabic a krabiček (auto, domeček, tunely). Ale setkáme se tu také s malými ivelkými papírovými rolkami (loutky, strom). V lekcích se střídají výtvarné techniky - muchláž, mozaika, kašírování, malba. V lekci Výtvarné přetváření běžných předmětů autorka doporučuje změnit originálními výtvarnými zásahyvěc, která získá novou hodnotu - například ze staré tašky se stane čarodějná mošna, z boty domeček pro kotě nebo ze židle pohádkové létající křeslo apod.Druhá kapitola Grafické techniky pro děti zaujme ne zcela tradičními technikami - hlínorytem (obdobou linorytu), sádrorytem nebo tiskem z polystyrenu. Ve třetí kapitole se setkáme s náměty na hliněné výrobky (pokladnička,tužkovníky a vázičky, na hradě a v podhradí). Úvodní část této kapitoly obsahuje užitečná doporučení pro práci s hlínou, i seznam pomůcek.V kapitole Práce se zbytky a odpadovými materiály jednotlivé lekce nabízejí tvorbu se zbytky textilního materiálu (gobelín), s plastovými lahvemi (zvířata a plavec, stavebnice), z plastových kelímků (chobotnice Jogurtice,malé chobotničky), se sítěmi nebo polystyrénovými deskami. V páté kapitole Lesní výtvarná dílna nás zve autorka do přírody. Najdeme zde inspiraci k přetvoření přírodního prostředí nebo k vytvoření výrobků z přírodnin (rohože, pavouk).Závěrečná kapitola obsahuje šest vícedenních tematických celků, které je možné využít na výtvarných kurzech, letních táborech či jako rodinnou akci. Každý z celků je určen pro sedm dní a je v něm propojena výtvarná tvorbas dalšími aktivitami - pohybem, zpíváním, tancem apod. Vydáme se v nich do vesmíru, vodní říše, pravěku, lodí kolem světa, do Japonska i do pohádkového lesa.Téměř každou lekci doprovází černobílá ilustrace, součástí je i barevná příloha s vybranými ukázkami z praxe autorky. Knížka je určena dětem od čtyř do osmi let.

Odpovídáme na vaše dotazy

PhDr. Marta Jurková, Ph.D., 6/2005
Matky s dětmi v MŠ

Loučení s předškoláky

Jana Jelínková, 6/2005
Konec školního roku se blížil a rozhovory a hry předškoláků se točily jen kolem školy. V pondělí si děti přinesly do MŠ své aktovky. S neskrývanou radostí ukazovaly, co se v nich ukrývá. Někdo tam měl pouzdro již připravené doškoly, jiný oblíbenou knížku, další obrázek, který nakreslil pro děti do ZŠ, a někdo jen dobrotu od maminky. Děti byly svátečné oblečené, nasadily si aktovky na záda a společně odešly do ZŠ, aby se seznámily se svým novýmpůsobištěm. Cestou ještě umístily ve výkladní skříni tablo, na němž byly zachyceny se svými kamarády na školní zahradě. Ve škole děti zažily první zvonění, navštívily třídu prvňáčků, vyzkoušely si, jak se jim bude sedět vlavicích a zhlédly, co už jejich starší kamarádi ze ZŠ dovedou.Část dětí dojíždí do MŠ s rodiči autem, ale od září budou do školy jezdit autobusem. Proto jsme jeli na výlet na zámek do Horšovského Týna linkovým autobusem. Na zámek se děti moc těšily. Se zaujetím sledovaly, jak sedříve žilo, jaký lidé užívali nábytek, osvětlení, jakým způsobem se na zámku topilo, jak vypadal pokojík tamní princezny. Ze všeho nejvíce je zaujala kouzelná skříňka s velkým množstvím zrcátek a tajemných šuplíčků na vzácné poklady.Další den se všichni školáčkové sešli na MěÚ v obřadní síni. Tady byli pasováni na školáky. Slušivé černé klobouky se čtvercovou střechou a zdobným střapečkem na hlavách dětí a tklivá melodie jen podtrhávaly vážnost tétochvíle. Když pak školáci odcházeli s dárkovým balíčkem v rukou, museli ještě projít květinovou bránou, ze které se sypaly okvětní lístky růží pro štěstí, a kterou pro ně připravili mladší kamarádi. Na školní zahradě na něčekalo slavnostní pohoštění a společné zpívání písniček s kamarády.

Bábovky nenajdete

Irena Procházková, 6/2005
Každý čtvrtek dopoledne chodíme s dětmi z naší mateřské školy cvičit do sokolovny TJ Libuš. Na takové"tělocvičení"se děti moc těší, vždyť zde mohou využívat velký prostor a hlavně"dospělácké"nářadí. Covšechno se děti naučily a co dokážou zvládnout, předvádíme každým rokem rodičům při veřejné cvičební hodině.A tak i letos mohli vidět naše nejmenší, jak se pokoušejí o kotrmelce z nakloněné roviny, trénují chůzi po kladině, výstup na žebřík, skáčou na trampolíně atd. Ti, co navštěvují MŠ již delší dobu, předvedli své gymnastickévýkony na různých sestavách - houpání na kruzích, kotrmelec a svíčku, odrazy z můstku a přeskok koně nebo švédské bedny, skákání na trampolíně ve dvojicích. Na závěr si děti zahrály oblíbené hříčky s velkým barevným padákem,prolézaly strachovým tunelem a starší se rozloučily tanečkem - sestavou na hudbu oblíbených rytmických skladeb.Kdo v sokolovně byl, musí uznat, že v naší MŠ"bábovky opravdu nenajdete!"A to především díky těm, kdo s dětmi pravidelné cvičení i ukázkovou hodinu připravují.

Červen v mateřské škole

S. Sloupová, V. Damová, 6/2005
Loni v červnu jsme pro děti připravili Den plný her a soutěží. Novinkou byla diskotéka na zahradě pod modřínem, který jsme si před pěti lety zasadili a pěkně nám vyrostl.V námětovém týdnu Zálesáci děti zábavnou formou poznávaly přírodu a učily se ji chránit. Stavěly stany, vařily kotlíkový guláš. Jeden víkend prožil kolektiv pracovníků MŠ a ZŠ poznáváním jižních Čech. Na výletě jsmerelaxovali, abychom mohli zvládnout konec školního roku.U táborového ohně se sešlo 140 dětí se svými blízkými. Ve 22 hodin se vydala první skupinka dětí s rodiči na cestu zámeckým parkem, kde nás čekalo setkání s ufony. Cestou do parku nás hlasem doprovázela sova a zahlédlijsme i světlušky. Vrátili jsme se na zahradu, kde ty nejodvážnější děti přespaly samy či s rodiči ve stanech. Byli tu s námi i školáci. Ráno bylo slunečné, budily nás jen hlasy ptáků, bučení krav, štěkot psů a hlasité breptání Helenky.Slavnostní bylo rozloučení s předškoláky na obecním úřadě. Byli přítomni rodiče a prarodiče dětí. V zasedací síni je přijal starosta a členka Sboru pro občanské záležitosti. Děti vystoupily s krátkým kulturním programem.Proběhl cvičný požární poplach, kde si děti vyzkoušely situaci jak při skutečném požáru reagovat. Po zdolání"požáru"nám hasiči předvedli slaňování z vysokého komínu a děti si mohly prohlédnout jejich techniku.Veselý byl majáles 16 předškoláků, kteří se průvodem v červeném oblečení vydali naší obcí. Červená je barva lásky a my se všichni ve školce máme rádi. Děti měly v rukou červené balonky, bílé větrníky a hudební nástroje.Kdo potkal tento veselý zpívající průvod, zdravil, smál se a mával. Zavítali jsme na obecní úřad, poštu, pivovar a základní školu. Nezapomněli jsme se rozloučit ani s panem ředitelem, s dětmi, kuchařkami a uklízečkami. Veškolce byly děti pasovány na školáky, dostaly dárek s pamětním listem a vedoucí se s dětmi oficiálně za celý kolektiv mateřské školy rozloučila a popřála pěkné prázdniny a mnoho úspěchů a radosti ve škole.

Těšíme se na kempování

Kamila Vlachová, 6/2005
Na konci loňského školního roku nás s dětmi napadla myšlenka zakempovat si s rodiči na školní zahradě. Dohodli jsme se s panem starostou na podmínkách a stanovili termín akce na poslední páteční odpoledne školního roku. Na jindyopuštěné zahradě začaly vyrůstat stany. Dorazil i karavan a obytný přívěs. Děti se zabydlovaly a hrály si ve stanech i mezi nimi různé hry a soutěže s rodiči a sourozenci.Mezitím se na dvoře grilovalo, maminky připravovaly občerstvení, paní kuchařka teplý čaj. Konečně se setmělo a pro děti nastal očekávaný čas - na řadu přišly baterky. Děti běhaly po zahradě a uspořádaly hon na tatínky.Plánovanou stezku odvahy jsme tedy nepodnikli, neboť by nesplňovala účel - děti byly ve tmě jako doma. Museli jsme je svolat k táboráku, neboť jejich elán nebral konce.U ohně jsme měli pro rodiče překvapení - program plný vtipů a legračních písniček doprovázených hrou na nástrojky. Rodiče překvapili i nás. Naučili nás novou hru k táboráku, která sklidila u dětí úspěch. Nasmáli jsme se abylo velmi těžké dostat děti na kutě. Maminky uspávaly děti ve stanech a do teplé noci se ozval hlas trubky - jeden z tatínků troubil večerku. Později se některé maminky přiznaly, že ukápla i nějaká ta slzička štěstí a dojetí.Noc byla klidná, děti se začaly probouzet až s prvními paprsky slunce a vybíhat ze stanů na teplý čaj. Zapískaly rodičům budíček, rozcvičce se však rodiče ubránili. V poledne jsme se rozešli plni dojmů, spokojeně vyhlíželi nejmladší účastník Vojta, který oslavil pět měsíců. Při této akci jsme se lépe navzájem poznali a troufám si říct, že nás vzájemně stmelila. Děti si odnesly hluboký zážitek, na který rády vzpomínají.

Strom čarodějnic

M. Suková, 6/2005
Naše MŠ a ŠD sídlí v jedné budově. Koncem února jsme společně vyhlásily akci"Strom plný čarodějnic". Do celého frýdlantského výběžku jsme poslaly letáky pro MŠ, ZŠ a ŠD a úkolem bylo vyrobit a poslat čarodějnici. Žese nám jich slétlo požehnaně, dokazuje snímek. Při zdobení nám pomohli zaměstnanci městského úřadu. Všem zúčastněným moc děkujeme .

Jména pro jehňátka

Marta Skřebská, 6/2005
V naší mateřské škole věnujeme velkou pozornost sounáležitosti člověka s přírodou. Proto vznikl návrh sponzorovat některé zvířátko v ZOO na Svatém Kopečku. Byla nám nabídnuta možnost finančně vypomáhat nově narozeným jehňátkůmovce valašské. Ještě větší radost jsme měli, když jsme ke sponzorství mohli připojit i křtiny, protože jehňátka nebyla ještě pojmenována.Nastal týden intenzivní spolupráce školy, dětí a rodičů. V šatnách byly vyvěšeny velké papíry, na které děti s rodiči přilepovaly nebo dopisovaly návrhy jmen. Z více než dvoustovky názvů jsme museli zvolit pouze čtyři.Dvoutýdenním ovečkám Rozárce, Barunce, Julince a beránku Matějovi budou vybraná jména určitě slušet.Dva autobusy plné štěbetání a očekávání dovezly všech sto dvacet dětí se šestnácti učitelkami do krásného prostředí na Svatém Kopečku. Zde se uskutečnila slavnost"ovčích křtin". Každé ze čtyř jehňátek dostalo nakrk stužku se svým jménem. Paní ředitelka předala ZOO finanční dar získaný od dětí, rodičů i učitelek a ZOO věnovala škole celoroční vstupenku. U výběhu oveček bude sponzorství označeno jménem dárce.Přípravy i vlastní realizace události zanechala v dětech silné dojmy. Ovečky se objevovaly v různém výtvarném pojetí, básničkách, písničkách a byly častým námětem i ve spontánních činnostech. Na roztomilá čtyři mláďátkaděti nezapomenou ani při závěrečné veřejné školní akademii, kde se téma oveček opět objeví. Rozárku, Julinku, Barunku a Matěje budou děti sledovat při každé své návštěvě ZOO. Tento upevňovaný vzájemný vztah může být základemvnímání rozmanitosti okolního světa s potřebou ochrany přírody.

Krabicová pohádka

N. Kalábová, 6/2005
Při odpoledních činnostech ve školní družině klademe důraz na rozvoj tvořivých a zobrazovacích schopností dětí a neustále hledáme způsoby k zajímavé a tvořivé práci. Děti mají radost z toho, že dokážou své nápady a myšlenkyuplatnit. Společně s dětmi nás jednoho dne napadlo, že se podíváme do pohádkového světa. A tak jsme si začali povídat o pohádkách, které jsme slyšeli ve škole, o pohádkách, které jsou v čítankách, o těch, které si můžeme půjčitv knihovně, o pohádkových knížkách, které máme doma, až jsme se dostali k nápadu vytvořit pohádku vlastní.Nejprve si děti zahrály na spisovatele, kteří psali pohádku, a potom se z nich stali malíři, kteří k pohádce vytvářeli vhodné ilustrace. Všichni se najednou ocitli ve světě fantazie a zatoužili se dostat do pohádky.Myšlenka to byla bezvadná. Jenže kde vzít kouzelné sluchátko? Děti začaly přemýšlet a vzniklý problém vyřešily po svém. Rozhodly se, že vytvoříme krabicové postavičky a sestavíme pohádku vlastní.Zvítězila pohádka o drakovi, který měl rád princezny. První postavičkou, kterou jsme vytvořili, byla princezna, další drak a postupně se naše papírová pohádka tvůrčím způsobem rozvíjela až do doby, než jsme využili všechnypřinesené krabice.Práce s papírovými krabicemi není příliš náročná. K práci jsme potřebovali tapetové lepidlo Apeko, novinový a kancelářský papír. Každá krabice se musí dokonale polepit bílým papírem, aby se na ni dalo malovat. Náročnějšípráce nastala, až když jsme tvarovali hlavy pohádkových postaviček. Základem je menší krabice, na kterou se přidává vrstva novinového papíru a zahlazuje se do obloukového tvaru. Nakonec spojíme lepidlem krabicové tělo apapírovou hlavu a čekáme do druhého dne, až lepidlo zaschne.Přilepíme na hlavu vlasy z vlny a můžeme pokračovat v dotváření pohádkové postavičky malováním vodovými barvami, temperami nebo mořidly rozpustnými ve vodě. Při malování postaviček děti uplatní své výtvarné schopnosti adovednosti a vytvářejí postavičky podle svých představ. Jakmile jsme papírovou pohádku dokončili a uklidili celou třídu, společně jsme vymysleli veršovanou pohádku.Naši noví pohádkoví kamarádi zdobí naši třídu a my jsme rádi, že si můžeme společně s nimi hrát a povídat. Dokážete si představit třeba rozhovor prince a princezny? Nebo dokážete napodobit princeznu, která se učí přišívatknoflíky?

Nápady pro šikovné ruce

Melanie Minaříková, 6/2005
V průběhu loňského školního roku se v naší mateřské škole s estetickým zaměřením podílely všechny děti (2,5-6 let) se svými učitelkami na výtvarném projektu"Zkus to se mnou aneb Nápady pro šikovné ruce". Děti sepostupně seznamovaly s využíváním různého materiálu - přírodnin, druhů papíru, textilií, keramické hlíny, předmětů z umělé hmoty, dřeva, skla, vlny, drátu, těsta apod. Poznávaly výtvarné techniky v rozmanitých námětech zpřírody, domova, ročních období, dojmů z pohádek, divadel. představení, karnevalu, okolního světa.Mladší děti překvapily ostatní svou prací se slaným těstem při vykrajování perníčků. Po upečení jimi ozdobily perníkovou chaloupku. Starší děti věnovaly své úsilí vytváření jednotlivých pohádkových postaviček s využitímtextilií, vlny, přírodních produktů apod. Perníková chaloupka s postavičkami Jeníčka a Mařenky, čarodějnicí a dědkem, hrad s létajícím drakem a hradními strašidýlky, zvířátka z keramické hlíny v pohádkovém lese vytvořily takjeden z nejpozoruhodnějších celků celé obsáhlé výstavy v prostorách školní tělocvičny.Přínosem byla i účast mnohých rodičů a jejich zapojením spolu s dětmi v tzv. odpoledních výtvarných dílnách do pracovně výtvarných činností s realizací osobitých nápadů pod vedením učitelek. O tom, že to děti se svýmirodiči také zkusily, svědčila jejich společná výtvarná dílka, jako byly vázičky, misky, svícny, hrníčky, dózy apod.Podařilo se využít i ukázek zkušeného výtvarníka, zvláště jeho rad, techniky při tvarování zvířátek. Zájem o modelování získalo víc a víc příznivců z řad rodičů i dětí. Dostatek různého materiálu poskytovala dětemmateriálová základna v MŠ, která je s pomocí rodičů každoročně průběžně doplňována. Navíc jednorázovou účelovou dotaci získala mateřská škola od MO Mor. Ostrava a Přívoz k realizaci tohoto výtvarného projektu.Četná výtvarná dílka dětí hýřila svou barevností, nápaditostí, přirozeným projevem a dětskou originalitou ve způsobech provedení. Společné dílo všech, kteří se na uskutečnění výstavy podíleli, bylo nakonec důvodem kespolečné radosti sobě i jiným. Uskutečňování každoroční výtvarné výstavy je již mnohými návštěvníky považováno za tradici naší mateřské školy. Lze ještě dodat, že výstava"Město, ve kterém žiji"v roce 2002/2003zkrášlila foyer Nové radnice a vloni se dokonce dostala až do Katovic v rámci Česko-polských dnů.