Online archiv

Vydání: 2/2009

Hurá do divadla!

Alena Kutílková, 2/2009
Bylo nebylo, dávno tomu…, ale ne, bylo to docela nedávno, v sobotu dopoledne. Pepík seděl u okna a díval se, jak za oknem pomalu tančí ve větříku droboučké sněhové vločky. Poletovaly sem a tam, až se pozvolna snesly na zem, kde se téměř okamžitě proměnily ve vlhkou skvrnku na chodníku či silnici.

Každá maska má svůj vějíř

Jitka Horová, 2/2009
Pestrobarevné karnevalové radovánky rozveselují končící zimu a krátí čekání na jaro. Tančící postavy, pestrá výzdoba místnosti, skotačivá hudba, sladké občerstvení… Každá maska má své kouzlo.

Bude ze mě zvířátko!

Markéta Lukáčová, 2/2009
Doba plesů a maškarních rejů je opět tu. Děti se určitě těší a rády při výrobě kostýmů přiloží ruku k dílu. Co když se ale o karnevalu dozvíme na poslední chvíli…?

Norské děti se ve školce učí samostatnosti

Miroslava Strakatá, 2/2009
Začátkem října jsem vycestovala do Norska za poznáním tamního předškolního vzdělávání. Byla jsem zvědavá, těšila jsem se na novou zemi, její kulturu a především návštěvu mateřské školy „Sakshaug Barnehage“.

Kýchám a kašlu, nikoho ale nenakazím

Mgr. Marie Těthalová, 2/2009
Za chvíli bude jaro. I pětiletý Jenda se těší, že už bude teplo, na školní zahradě vyraší tráva, stromy se obalí zelenými lístky a po čase rozkvetou. Už si nepamatuje, jak ho začátkem loňského jara „přepadla“ alergie.

Národní jazyk nesmí zakrnět

Mgr. Marie Těthalová, 2/2009
Muž, kterému byla čistota českého jazyka nad zlato, nebo nacionalista? Josef Jungmann se zapsal do českých dějin jako obrozenec, ale také jako spolutvůrce národního mýtu. V každém případě zajímavá osobnost, která stojí za pozornost.

Nejíš, půjdeš ze školky!

PhDr. Daniela Kramulová, 2/2009
Před časem rozvířil diskusi případ dítěte, které ředitelka mateřské školy vyloučila za to, že nejí. Chronický nejedlík nenechá žádnou učitelku v klidu. Dělá jí starosti a chtěla by situaci řešit. Nesmíme ovšem směšovat lidskou a právní stránku věci.

Koho pošleme do školy?

Mgr. Marie Těthalová, 2/2009
Zralost pro školu se nedá defi novat podle jednoho dvou kritérií. Každé, byť sebemenší oslabení, odchylka nebo defi cit ve vývoji se může ve škole „proměnit“ v handicap. Pokud se zmíněná nevýhoda spojí s citovou labilitou, může být „zaděláno na problémy“.

Uprchlíci u nás hledají nový domov. Dokážeme jim pomoci?

Mgr. Marie Těthalová, 2/2009
Petra Hlavničková pracuje s dětmi, které musely odejít ze své země. Pomáhá jim začlenit se do české společnosti, zvládnout zapojení do škol a mezi vrstevníky. Povídali jsme si o tom, co všechno obnáší práce s migranty.

Zážitek který potěší

2/2009
Naši mateřskou školu navštěvují děti, které mají komunikační, mentální nebo jiný problém, ale také děti zdravé. Pracují zde čtyři učitelky a jedna asistentka pedagoga, která pomáhá všem dětem, které to potřebují.

Co „pálí“ mateřské školy?

Mgr. Pavla Petrů-Kicková, 2/2009
Na podzim loňského roku se uskutečnily dvě akce věnované problematice předškolního vzdělávání. První z nich, konference, která proběhla v listopadu 2008 a konala se pod záštitou PF UK, se nesla v duchu rezoluce, kterou před více než 100 lety přednesla Iva Jarníková.

Obrázek pro kamaráda v nouzi

2/2009