Knihomůlci u řeky Berounky
Iva Hudečková, Jana Ulrichová, Mgr. Jana Kovářová, 8/2012Naše mateřská škola se od školního roku 2011/2012 zapojila do kampaně Celé Česko čte dětem. S knihami a čtením souviselo i motivační téma pro daný školní rok – Obrázková knížka pro kluky a holky aneb Čteme dětem a s dětmi. Vstupem do kampaně jsme se zavázali ke každodennímu předčítání v délce alespoň 20 minut. Čtení a předčítání dětem bylo vždy součástí denní činností, ale nebylo cíleně zaměřené. V rámci tématu školního roku jsme se na čtení a práci s knihou ještě více zaměřili, a to nejen na poslechové činnosti, ale také na vyprávění, na různé druhy literárních žánrů, na dramatické činnosti. Téma knih a čtení nás provázelo celým školním rokem – nejen běžné denní aktivity a činnosti, pravidelná setkávání s rodiči a spolupráce s nimi, spolupráce s Městskou knihovnou Rakovník, ale také vlastní výstava v Muzeu T. G. Masaryka v Rakovníku s názvem Naše obrázková knížka. Vyvrcholením tématu knih a čtení se na konci školního roku, především pro starší děti, stal pětidenní pobyt ve školce v přírodě ve Šlovicích nedaleko řeky Berounky. Téma knih a čtení nás provázelo i zde, a to nejvíce kniha Milana Zimmermanna a Marcela Alfonso „Pohádky z roztržené kapsy“. V průběhu týdne děti, Knihomůlci, díky vzkazům od lesních skřítků plnily různé úkoly, které postupně vedly k vysvobození Knihožrouta. Kdo byl Knihožrout? Tato pohádková postava velmi nešetrně zacházela s knihami, vytrhávala stránky z knih, trhala listy, jedla písmenka. Knihožrout již však nechtěl být zlý, a proto každé ráno nechával dětem vzkaz – rozházená písmenka na chodbě, na pokoji. Při večerní hře se nakonec podařilo Knihožrouta pomocí osvětlené stezky najít a pomocí zaklínadla ho vysvobodit. Odměnou byla pak dětem perníková písmenka a kniha „Dobrodružství Nad starým mlýnem“, a především slib Knihožrouta, že již s knihami bude zacházet opatrně, nebude krást písmenka, a naopak, knihy si sám v knihovně bude půjčovat a číst. Kromě přeměny Knihožrouta na Knihomůlka děti prožily i další jiná dobrodružství – vyrobily si svoji vlastní květinovou encyklopedii, ozdobily si vlastnoručně trička, našly zlatou rybku, po řece poslaly lodičku z kůry, připravily šipkovanou pro mladší kamarády, zatančily si na karnevale. Pro radost si každý den několikrát zazpívaly i o skřítcích Knihomůlcích. Ke společně stráveným a pohodovým chvílím přispěla především krásná jarní příroda.