Online archiv

Vydání: 3/2014

How Little Mole Cured Little Mouse

3/2014

Cirkus Abrafrk

3/2014

ŠPL 21 – Grafomotorické pohádky

3/2014

Trénink slovní zásoby pro každý věk

Mgr. Marie Těthalová, 3/2014
Jitka Suchá, Praha, Portál 2014

Přehled speciální pedagogiky

Jana Pokorná, 3/2014
Milan Valenta a kol., Praha, Portál 2014 M

LEGISLATIVA

3/2014
NEVYUŽITÍ OŠD

Myslivecké vyprávěnky

Radka Pelantová, 3/2014
Každý rok se naši nejmenší z mateřinky nemohou dočkat „svého“ pana myslivce. Podobně tomu bylo i loni na podzim. Natěšené publikum ho už nedočkavě vyhlíželo a tento sychravý den prozářilo množství párů očí, když jejich myslivec vstoupil do žluté třídy následován svým pejskem Emou a se všemi se mile přivítal. Své povídání zahájil malým testem, kdy před děti naskládal předměty, které do přírody patří a nepatří. S tímto úkolem si naši malí svěřenci poradili dobře a ještě dostali ponaučení, jaké věci přírodě a zvířátkům škodí a na co by si měly hlavně dát pozor samy děti! Bohužel sem patří mimo jiné i použité injekční jehly a stříkačky, před kterými musíme v dnešní době naši drobotinu varovat a chránit. Myslivecké povídání provázely i obrázky lesních zvířat z úžasné obrazové publikace, kterou pan Maleček donesl. Vyprávění bylo velmi poutavé, ale přesto se pozornost předškoláčků stále více obracela směrem k Emě – border terierovi a neposednému průvodci pana myslivce. Ta se dětem líbila nejvíce! Předvedla nám svou poslušnost, stopování, aportování předmětů a za svou šikovnost byla odměněna velkým aplausem a dobrou odměnou. Překvapením nebyl ale zdaleka konec – pan myslivec nám ještě předvedl ukázku sokolničení se svým opeřeným kamarádem Darem – rarohem loveckým. Ten děti opravdu upoutal! Dozvěděly se, co nejraději loví, jak výkonný má zrak, kam až je schopný dohlédnout a proč nosí na hlavě zvláštní čepičku. Ne nadarmo byl přirovnán k Bystrozrakému ze známé pohádky. Na závěr děti dostaly prostor pro své všetečné otázky a i pro pohlazení šikovné Emy. Pan Maleček se rozloučil sladkostmi pro předškoláčky a slibem, že se brzy zase uvidí na společné vycházce do přírody, až nám bude počasí více přát. Nezbývá, než si přát nashledanou!

Spolupráce mateřské a základní školy

Jana Mlynková, 3/2014
Jedním z důležitých úkolů mateřské školy je připravit děti na vstup do první třídy základní školy a zabezpečit jim úspěšný přechod z mateřské školy do základní školy. Veškeré úsilí mateřské školy v této oblasti by mělo vést k tomu, aby dětem pomohlo dobře se na tento důležitý úsek jejich života přichystat, aby nedošlo ke zklamání v důsledku malé připravenosti nebo úzkosti z nového prostředí. Děti by si měly odnášet příznivý postoj k učení i ke škole, předškolní vzdělávání usnadňuje dítěti jeho další životní i vzdělávací cestu. Kolektiv naší mateřské školy má podrobně vypracovaný plán, kde jsou popsány formy spolupráce se základní školou a který je v průběhu školního roku naplňován. Spolu s ním naplňuje úkoly, které jí tento plán vytyčuje. Vedení základní školy i paní učitelky jsou k našim snahám velmi vstřícné a vytvářejí podmínky pro realizaci našich – teď jistě již společných – snah. Spolupráce, která je na velmi dobré úrovni, prolíná během celého školního roku. Je plánovaná, promyšlená a těší se oboustrannému zájmu. Při společných akcích se děti navzájem více poznávají, jsou v jiném prostředí, než na které jsou zvyklé, seznamují se s novými kamarády. Má to i tu výhodu, že učitelky z MŠ se s učitelkami ze ZŠ lépe poznají a mohou si mezi sebou předávat svoje zkušenosti, poznatky a plánovat další společné aktivity. Učitelky mateřské školy tak získávají i poznatky o požadavcích na dítě v 1. třídě a mohou tak přizpůsobit svůj výchovně-vzdělávací program. V mateřské škole Bakov nad Jizerou děti mají možnost pracovat ve skupinách i individuálně, podle svého zájmu, schopností a možností. Vybírají si z připravené nabídky her, činností a úkolů k danému tématu. „Školáci“ pracují v samostatné skupině, kde společně řeší úkoly náročnějšího charakteru a upevňují si návyky potřebné pro budoucí život v ZŠ. Učí se samostatnosti, schopnosti vyhodnotit co nejlépe situaci a rozhodnout se, přiměřené soustředěnosti a pozornosti, důslednosti v dokončení své práce, nutnosti reagovat na pokyn učitelky. Přechod dětí z mateřské do základní školy je pro ně důležitým okamžikem v životě, a proto se ve spolupráci se základní školou snažíme budoucím školákům tento krok usnadnit. Jedním z našich krátkodobých cílů pro tento školní rok je aktivně spolupracovat se základní školou ve prospěch dítěte a společně tak podporovat a posilovat jeho všestranný rozvoj. Větší prostor pro propojení „učiva“ jednotlivých stupňů vzdělávání, snížení počtu dětí s OŠD, příprava děti na jejich bezproblémový vstup do ZŠ – citace ze ŠVP Hrou společně za poznáním a ročního plánu. Vhodnými aktivitami chceme přiblížit dětem prostředí základní školy natolik, že při oficiálním nástupu do 1. třídy již přicházejí na známá místa a jsou tak maximálně zredukovány problémy adaptace v ZŠ. Jedním z prvních kontaktů se základní školou je individuální návštěva prvňáčků – bývalých předškoláků, kteří po přechodu do 1. třídy navštíví mateřskou školu, přijdou se pochlubit s aktovkou, ukáží dětem učení a povykládají, co ve škole dělají. První návštěva dětí 5-6 letých probíhá na podzim, kdy jdou pozdravit „bývalé“ kamarády, kteří jim ukáží, co se už za krátkou dobu ve škole naučili. Děti se seznámí s budovou školy, prohlédnou si výzdobu a některé místnosti. Před zápisem navštěvují „školáci“ v budově školy tělocvičnu, knihovnu, jídelnu a školní družinu, kde jsme též mile přivítáni. Děti tak mají příležitost seznámit se s prostředím jejich budoucího školního života. K zápisu do ZŠ bývají pravidelně zvány i učitelky z MŠ. I my si ceníme možnosti, že se děti mateřské školy mohou účastnit společných akcí pořádaných ZŠ, jako jsou např. sportovní akce Bakovský půlmaraton – žákovský běh Bakovem, projektové dny, kulturní programy ZŠ apod. Děti se postupně seznamují s atmosférou a klimatem ZŠ. Navštěvujeme společně koncerty a divadelní představení. Mile nás potěší spontánní návštěvy dětí z bakovské školy u nás v MŠ. Za jeden z nejzásadnějších prostředků realizace našich výše uvedených cílů považujeme společná setkání. Náplní těchto neformálních schůzek učitelek školky a kolegyň z prvního stupně školy bylo seznamování a diskuse nad RVP a ŠVP obou škol. Probrali jsme i oblast týkající se dostatečné připravenosti budoucích žáků prvních tříd a předali informace, v rámci možností a potřeb, o výsledcích žáků prvních tříd, kteří navštěvovali mateřskou školu. V jarním období plánujeme s dětmi a prvňáky společné hry na školní zahradě, stopovanou a společné cvičení v sokolovně. Závěrem je zapotřebí konstatovat, že pro zvládnutí stanovených cílů je nutná dobrá spolupráce a komunikace s učitelkami prvních tříd základní školy. Je potřeba vytvořit dobré přátelské vztahy mezi zaměstnankyněmi a společně se snažit, aby děti nešly do neznámého prostředí, ale na školu se těšily. A o to se v mateřské škole Bakov nad Jizerou snažíme a myslíme si, že jdeme správným směrem ve prospěch našich dětí.

Víkend bez televize

Stanislava Korcová, 3/2014
Víkend bez televize a ostatních moderních médií, jako jsou PC, DVD a podobně si vyzkoušely děti třídy Motýlek MŠ Anenská z Frýdku-Místku, se svými rodiči. Tato akce vycházela z třídního projektu „Co knihy skrývají“, který našel inspiraci v celorepublikovém projektu „Celé Česko čte dětem“, do něhož je mateřská škola zapojena již od roku 2010. V rámci projektu se děti například seznámily se vznikem knihy a s lidmi, kteří se na jejím vzniku podílejí. A protože mateřská škola vychází z modelu prožitkového učení, děti samy mohly zažít, jaké to je psát či ilustrovat knihu. A jak to zvládly děti předškolního věku, které ve většině případů ještě neumějí číst a psát? Samozřejmě si na pomoc pozvaly své rodiče. V rámci zábavné akce společně s rodiči vytvořily „Příběhy housenky Míši“. Během přátelsky laděného odpoledne tak vzniklo celkem pět příběhů, jejichž hlavní hrdinkou se stala „velmi hladová housenka“ – letošní maskot třídy. Děti si příběhy velmi oblíbily a pracovaly s nimi v průběhu dalších dní. Cílem této aktivity nebylo „jen“ napsat příběhy či strávit společně čas, i když i toto je velmi důležité, ale hlavně ukázat rodičům další cestu, kterou se mohou vydat nejen při víkendu bez televize. A jak tento víkend dopadl? Z provedené ankety mezi rodiči vyplynulo, že rodiče tuto aktivitu přivítali a poctivě zákaz dodržovali. Odměnou jim byl získaný čas, který věnovali sobě navzájem. Někteří rodiče také uvedli, že si díky této akci uvědomili negativní vliv nadměrného sledování televize a ostatních médií pro psychický i fyzický vývoj jejich dítěte. V tomto případě měla akce opravdu význam! Zkuste to také, vždyť se jedná o naši budoucí generaci. Necháme ji „spolknout“ moderními médii?

Ve zdravém těle zdravý duch!

Bc. Růžena Harmáčková, 3/2014
V České republice trpí nadváhou nebo obezitou až 52 % obyvatel, z toho je 16 % dětí, což je asi třikrát více než před 15 lety. Méně chodíme pěšky, nesnídáme, na jídlo nemáme čas a za to všechno si můžeme sami. Aby děti byly zdravé, je důležitá rovnováha mezi výživou a pohybovou aktivitou. Nedostatek pohybu vede k nadváze a poté také k obezitě. Pohybová aktivita se u dnešních předškoláků výrazně snižuje. Děti sportují málo, tráví mnohem méně času venku s kamarády, raději sedí doma u počítače nebo u televize. Právě předškolní dítě by mělo mít pravidelný pohyb a sportovat, což je pro ně důležité. Tyto dovednosti pak může i v dospívání dále rozvíjet. Děti jsou soutěživé a velmi rády napodobují sportovní aktivity dospělých, ti mají zásadní vliv na jejich pohybový rozvoj a výchovu. V tomto období se utváří a upevňuje vztah dětí ke sportu obecně a rodiče jej mohou do značné míry ovlivnit. Měli by podporovat děti v pohybu, chodit s nimi sportovat, protože dítě v tomto období získává obecné základy pro množství sportů (mělo by umět jezdit na kole, kopat, házet, chytat míč apod.). V mateřské škole se děti snažíme naučit základní pohybové dovednosti, zejména obratnost. Třída Zajíčků (odloučené pracoviště MŠ Zaječí) je umístěna v základní škole. V blízkosti se nachází nejen tělocvična, ale i sportovní areál, který děti využívají k pohybovým aktivitám všeho druhu. V areálu mají možnost se pohybově rozvíjet – skok do dálky, závody v běhu, rozcvičky, fotbal, házení míčem, atd. A také si rády hrají v dětském koutku. Tělocvičnu využívají ke cvičení, pohybovým hrám, sportovním soutěžím a učí se cvičit s náčiním. Z iniciativy dětí ze třídy Zajíčků vznikl nápad uspořádat fotbalové utkání mezi dětmi mateřské školy a žáky první třídy v tělocvičně ZŠ. V dresech zaječského přípravného družstva děti zápas proti prvňáčkům sice nevyhrály, ale s velkým nadšením bojovaly o pohár a medaile. Utkání skončilo vítězstvím žáků první třídy za stavu 1:0. Již teď se děti těší na další sportovní aktivity uspořádané mezi MŠ a ZŠ. Mezi dětmi jsou oblíbené i vycházky do přírody například k rozhledně Maják. Okolí dětem poskytuje krásný výhled. V předškolním věku by děti měly být vedeny k pohybu nejen formou dětských her, ale i chůzí do přírody. Bylo by vhodné, aby si rodiče pro děti našli více času, více s nimi absolvovali pěší chůzi. Rodiče i děti se přimějí k nějaké pohybové aktivitě, a tím se také upevňuje vztah mezi rodiči a dětmi. Okolí naší vesnice Zaječí nabízí možnost velkého sportovního vyžití v přírodě. Sportovní areál je vhodným místem pro posilování fyzické kondice a hlavně k organizování her, utkání a různých turnajů. Za nepříznivého počasí je možnost se dobře protáhnout v tělocvičně. A proto sportu zdar!

Co je menší, a co větší?

3/2014

Rozsypané korálky

3/2014