Scrollování životem

Mobil bereme do ruky v průměru šedesátkrát za den. Mnoho z nás po něm sahá téměř automaticky – když pociťujeme nudu, nebo naopak stres, prožíváme náročnou emoci, nebo prostě jen ze zvyku. Co můžeme udělat pro to, abychom svůj telefon používali vědoměji?

Jak to funguje v naší hlavě

Náš mozek je nastaven tak, aby odměňoval  a automatizoval jednání, které se osvědčilo. Pojďme si to  ukázat na příkladu z naší prehistorie. Pračlověk má hlad, najde jídlo a sní je, což uspokojí jeho hlad. Jeho mozek  to okamžitě vyhodnotí jako úspěšné jednání – vyřešilo to  hlad. Díky tomu vydá centrum odměny v mozku signál  k vyplavení dávky dopaminu, hormonu slasti a radosti. Tato odměna má vést k tomu, abychom si zapamatovali  postup, který vyřešil naši potřebu. Až bude mít náš pračlověk hlad příště, ke zopakování jednání z minula jej  nebude hnát jen prázdný žaludek, ale také touha znovu zažít onen příjemný pocit. Jak to souvisí se závislostmi? Pokud jídlo obsahuje více cukru a tuku, náš mozek to vyhodnotí jako výhodnější pro přežití (více kalorií) a odmění jeho konzumaci vyšší dávkou dopaminu. Brokolice nám prostě udělá menší radost než čokoláda. Místo hladu, který se snažíme vyřešit, si můžeme představit jiné nepříjemnosti, jako jsou náročné emoce, negativní myšlenky či nuda. Každá diskomfortní situace nás může vést k navyklému, závislostnímu jednání. Čím častěji něco opakujeme, tím více to posilujeme.

Placená zóna

Michal Dvořák