Speciální pedagog sehrává během screeningu předškoláků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) při zápisu do 1. ročníku důležitou roli. Jaká je dobrá praxe v pražské Základní škole Lyčkovo náměstí v Praze?
ZŠ Lyčkovo náměstí přijímá děti do 1. ročníku v níže popsaných pěti provázaných krocích v rámci interního programu „Pět kroků do Smysluplné školy aneb Organizace zápisu k základnímu vzdělávání na ZŠ Lyčkovo náměstí“:
– Pětidílný přípravný kurz (pět úterků před zápisem) pro budoucí prvňáky;
– do přípravného kurzu jsou přijímány děti podle kritérií přijímání k předškolnímu vzdělávání.
Tento metodický materiál slouží k popisu posledního kroku: Zápis předškoláků do 1. ročníku a do přípravného ročníku ZŠ.
Školní speciální pedagog se účastní zápisu dětí do 1. ročníku, přičemž v motivační fázi zápisu, kdy dítě plní různé úkoly, sleduje vývoj dílčích smyslových funkcí, pozornosti, motoriky nebo řeči, celkovou školní zralost. Cílem je prevence budoucího školního neúspěchu u dítěte, prevence nízké motivace k učení u dítěte.
Postup
Výchozí situace:
Speciální pedagog kontaktuje při zápisu rodiče a ověří si:
Na základě těchto zjištění postupuje dále. V případě obtíží popsaných v kazuistikách níže vysvětlí problém rodičům a nabídne jim možnost odkladu školní docházky.
Dále doporučí kontakt na školské poradenské zařízení (Pedagogicko-psychologická poradna, PPP), Speciální pedagogické centrum (SPC), kde dítě přešetří specialista a určí další postup, který pak v písemné podobě předá škole:
Některé příčiny odkladu školní docházky u dětí:
Sociální nezralost
Příklad:
K zápisu přichází chlapec v doprovodu rodičů. Drží se jich za ruku, vystrašeně se rozhlíží. Když je vyzván, aby se posadil ke stolečku vedle učitelky, schová se matce do klína a pláče. Ani po několika minutách se neosmělí a nechce komunikovat. Po celou dobu zápisu vyžaduje rodiče vedle sebe a neustále se ujišťuje, že jsou nablízku. Při činnosti drží matku za ruku, kontroluje rodiče očima, ujišťuje se o správnosti odpovědí. Působí nejistě a bázlivě.
Hyperaktivita a oslabená pozornost
Příklad:
K zápisu přichází chlapec. Zvědavě se rozhlíží, cestou ke stolečku, kde na něj čeká učitelka, sahá na všechny věci, které jsou po ruce. Zničehonic jde k poličce na druhé straně místnosti a vyndává z ní hru. Když je vyzván, aby se posadil, nereaguje. Hlasitě mluví. Sedá si na úplně jiné místo. Často přerušuje práci, vrtí se, houpe na židli, vstává.
Vada řeči a oslabená grafomotorika
Příklad:
K zápisu přichází dívka. Je vyzvána, aby řekla básničku. Její řeč je na první poslech nesrozumitelná. Velké množství hlásek se jí nedaří vyslovit správně, patlá. Některé hlásky nejdou od sebe odlišit a v řeči splývají. Dívka drží psací náčiní křečovitě, ruku má ztuhlou a nepohyblivou, nenakreslí plynule jednoduché tvary.
Mentální oslabení nebo porucha porozumění řeči a komunikačních dovedností
Příklad:
K zápisu přichází dívka. Při prvním kontaktu nerozumí zadání úkolu, je třeba jí ho několikrát znovu vysvětlit. Nedaří se jí pojmenovat jednoduché obrázky, odpovídá nesprávně nebo že neví. Neodhadne správně časovou a logickou návaznost děje. Řeč je chudá, hovoří v holých větách, na úrovni mladšího dítěte. Nerozumí položeným otázkám. Neví, jestli chodí do školky, nezná další odpovědi na běžné otázky.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.