Environmentální výchova propojená s výtvarnou výchovou

V naší Mateřské škole Bařiny ve Štramberku jsme probírali téma „Podzim na poli, na zahradě“. Vymysleli jsme si výtvarný projekt „Co se pěstuje na poli, na zahradě“. Hotové dílo nám bude zdobit prostory v MŠ. Nejprve jsme si s dětmi povídali o plodinách, které se mohou na zahradě a poli sázet, jaké druhy zeleniny, ovoce děti znají. Vyzkoušeli jsme si vnímání všemi smysly včetně ochutnávky, hmatové hry, „kimovky“, Já mám, ty máš a podobně. Z obilných zrníček jsme v hmoždíři drtili mouku. Povídali jsme si o tom, jak to vypadá na poli, jaké plodiny se sklízí na podzim. Jaké stroje lidem pomáhají. Jak se o zahrádku můžeme starat my.  Na velký arch papíru jsem dětem nachystala „pole“. Děti správně upozornily, že není okopané a nejsou v něm řádky. Poté si každé z dětí mohlo takový řádek vytvořit, čímž si uvolnily zápěstí. Velký arch papíru jsme s pomocí naší paní asistentky donesli do šatny mateřské školy. Teď už rodičům stačilo pár dnů počkat, co nám na poli vyroste.

Děti pracovaly různými technikami. Zapouštěly anilinové barvy do klovatiny a vytvářely dýně, na kukuřici trhaly a mačkaly krepový papír do malých kuliček. Skládaly a stříhaly nejen papír, ale i látku. Pracovaly s temperovou barvou, zdokonalily se v určování geometrických tvarů. Otiskovaly přírodniny a zkoumaly vytvořené stopy. I když je ze začátku prstíky moc neposlouchaly, hotová dílka dokazují šikovnost všech dětí. Zlatým hřebem našeho projektu se stala výroba strašáka, který odhání nenechavé ptáčky. Posuďte sami, zda se nám náš „projekt“ povedl.

Bc. Pavlína Brusová 

MŠ Bařiny, Štramberk

-red-