Prezidentské volby v mediální výchově

Blížící se přímá volba hlavy státu vyvolává vášně. Můžeme se o tom přesvědčit při pohledu do médií nebo i v běžné komunikaci s kolegy, sousedy, příbuznými. Jako by někdo testoval, jak jsme na tom s kritickým myšlením.

Boj o Hrad, to je velká hra. A mágové politického marketingu mohou mít pocit, že ovlivní rozhodování milionů voličů. Zní to děsivě a málokdo si přizná, jak snadno podléhá manipulacím. Stačí si uvědomit, co vás napadlo, když jste pročítali zprávy o volebních preferencích. Někdo se utvrdil v dlouhodobém názoru, jinému bylo podsunuto, že by si měl najít jiného favorita.  

Souboje emocí často vítězí nad selským rozumem. A protože existuje spousta neukotvených voličů, dá se předpokládat, že o konečném výsledku rozhodnou banality nebo smyšlenky. V této spojitosti by češtináři mohli dětem vysvětlit, jak vzniklo slovo hnojomet a proč se tak často používá v mediálním hemžení.  


Kritické myšlení

Jak se v tom všem vyznat? Kdekdo si pomyslí, že předvolebním masážím je možné snadno čelit. Zkrátka jen tím, že máte přehled o dění, uvažujete v souvislostech, umíte najít informace o kandidátech a rozpoznáte, co je v zápolení o hradní pozici podstatné. Ostatně každý absolvent základního vzdělávání by měl tušit, co má na starosti prezident republiky a v čem je smysl zmíněné funkce. To je ovšem laická představa, která často naráží na realitu. Zvláště při setkáních s některými spoluobčany. 

Placená zóna

Jiří Karban