„Nač má člověk smyslů pět?
Aby mohl poznat svět.
Hmatem poznám, co je hladké,
chuť mi poví, co je sladké.
Čich – ten vždycky vyzvoní,
když mi něco nevoní.
Zrak mi slouží ke koukání
a sluch zase k naslouchání.“
Jak jednoduché, jak prosté. Od narození se dítě seznamuje s okolním světem prostřednictvím smyslů. A proč? Aby se v něm orientovalo, vyznalo a později se stalo jeho platnou součástí. Zdá se to logické, že? Určitě si vzpomenete na ten úžasný pocit, když spatříte na nebi bělostné beránky, duhu nebo kapku rosy na louce. Bosýma nohama se projdete po trávě, kolem přeletí čmelák, zazpívá skřivánek nebo zavoní meduňka. Tu si můžete utrhnout a rozemnout mezi prsty, přivonět si a ochutnat. Anebo ne. Jako dítě jste v ochranné bublině kočárků a autosedaček, hrajete si s moderními hračkami, nejlépe digitálními. A pozor, na louku raději ne, co kdyby tam byla kopřiva, bodlák nebo vosa! Zanedlouho si nasadíte sluneční brýle, sluchátka a hmat používáte zejména při pohybu prstů po displeji. Chutí a vůní máme nespočet, reklama vám tu nejlepší určitě doporučí. Ale jak se říká: „Nic se nemá přehánět.“ Informační technologie jsou nedílnou součástí dnešního světa a i my k nim v mateřské škole takto přistupujeme. Život nabízí pestrou paletu prožitků a zkušeností, člověk by měl zapojovat všechny smysly – smysluplně.
V naší mateřské škole prostřednictvím smyslů vytváříme pravidla podle metody „Dobrého začátku“. Máme jemné ruce, které neubližují kamarádovi a neničí hračky, pomalou chůzi (v místnosti), která nás ochrání od úrazu, nasloucháme druhému, když hovoří, a díváme se na něj. A naše pusinky dovedou říkat hezká slova a „zahřát srdíčka“. Pět pravidel, která nám pomáhají vytvářet bezpečné a láskyplné prostředí. Ke každému pravidlu děti znají básničku. Abychom dětem pomohly vnímat pravidla prostřednictvím smyslů, zařazujeme množství smyslových her (kterých určitě hrajete nespočet). A nejen to, jdeme dál a rozhodli jsme se zapojit i rodiče. Nabídli jsme jim již druhý ročník „čmuchacího kvízu“ zvaný „SMYSLOHRÁTKY“. Kvíz spočívá v tom, že jsme připravili sadu skleniček naplněných voňavými surovinami – bylinkami a kořením (skořicí, hřebíčkem, badyánem, kmínem, majoránkou, mátou a levandulí). Na připravenou kartičku rodiče s dětmi označili správný název suroviny a tu pak vhodili do odpovědního boxu. A protože byli v kvízu naprosto všichni úspěšní, obdrželi malou voňavou odměnu. Byli jsme potěšeni velkým zájmem a už vymýšlíme další smyslové aktivity. Vytváříme hmatové pexeso, hrajeme sluchové hádanky a sledujeme nadšení dětí při všech hrách. Vždyť o to právě jde, hra je nejpřirozenější dětskou činností. Podle všeho jsme na začátku, ale věříme, že na „dobrém začátku“.
Děti a paní učitelky z Mateřské školy V Domcích, Louny