Mateřská škola je klíčovou fází ve vývoji dítěte, kde se formují základní dovednosti a sociální interakce. Článek se zaměřuje na problematiku dětí s odlišným mateřským jazykem a analyzuje výzvy, kterým tyto děti čelí. Zároveň zkoumá strategie, které mohou vyučující a školy použít k podpoře jazykového a sociálního rozvoje takových dětí. Dozvíte se také o výhodách multikulturního prostředí v mateřských školách a významu inkluze ve vzdělávání v předškolním věku.
Integrace dětí s odlišným mateřským jazykem (dále jen OMJ) vyžaduje systematický přístup k jejich sociálnímu a kulturnímu začlenění. Děti s OMJ nelze vnímat jako homogenní skupinu, protože jejich potřeby se liší v návaznosti na věkovou kategorii a stupeň jazykového rozvoje. Proto je důležité úzce spolupracovat s rodiči. Komunikaci s rodiči je potřeba dobře nastavit, aby cítili podporu a měli důvěru v mateřskou školu, kterou jejich dítě navštěvuje. Efektivní komunikace vyžaduje vysokou intervenci a připravenost ze strany pedagogického personálu. Mezi vhodné způsoby patří pečlivé naslouchání, kladení jasných a otevřených otázek, vzájemná diskuze. Po skončení rozhovoru je důležité shrnout klíčové body a případně parafrázovat rodičovská sdělení, aby bylo jasné, že si všichni opravdu porozuměli. Kromě komunikačních dovedností je nezbytné projevit respekt, nestrannost a empatii. Komunikace a ideálně i spolupráce s rodinami z odlišného jazykového a kulturního prostředí může škole přinést řadu benefitů. Jedná se například o sdílení zajímavých životních zkušeností, obohacování školních aktivit nebo případné zapojení do výuky jako hostů s unikátní zahraniční zkušeností.
Mateřské školy jsou pro děti důležitým prostředím pro rozvoj jejich jazykových, sociálních a kognitivních schopností. Pro některé z nich však může být adaptace na nové prostředí obtížná, zejména pokud mají odlišný mateřský jazyk od většiny svých vrstevníků. Jednou z hlavních výzev pro děti s OMJ je právě jazyková bariéra.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.