Marca Pola feng shui zřejmě nepřekvapilo

Feng shui je prastaré umění geomantie, umění navrhování harmonické krajiny, města, obydlí či pracoviště až do nejmenších podrobností, jako je kompozice obrazů nebo způsob stolování. Metoda je založena na čínské kosmologii a teorii proudění životodárné energie čchi, mnohdy doplněné o věštebné a astrologické prvky. K nám se feng shui dostalo skrze dámské časopisy a barevné obrázkové publikace, plné návodů na vytváření harmonického prostředí pomocí „opravných prostředků“, převážně dekorativního charakteru. Mnoho z návodů a doporučených řešení může mít pro kultivování našeho životního stylu dobrý a inspirativní vliv. Soudím tak proto, že mnohá pravidla feng shui byla i logickou součástí evropské tradiční geomantie, jak ji známe například z antických pramenů, a které jsme v civilizačním spěchu převážně odhodili jako zbytečnou přítěž. Zjednodušíme-li architekturu na synergii sociologie, techniky, umění, psychologie, historických a kulturních tradic, a to bez důrazu na pořadí nebo význam jednotlivých komponent, můžeme s takto dosaženým nadhledem srovnávat ideální čínský dům z období vynálezu kompasu, tedy dům navržený dle principů feng shui, se „Sokratovým domem“, jak nám ho zachovalo antické Řecko doby Xenofobovy (srovnání na konci textu). Myslím, že až podezřele shodný čínský a evropský pohled na soulad lidského obydlí se Sluncem a Zemí není náhodný, utvrzují mě v tom i názory renesančních architektů na výběr staveniště vily; za všechny uvedu L. B. Albertiho: „…dobré je umístit stavbu u kořenů hory v krajině bohaté na vody, slunečné a zdravé…nad jiné je jitřní vánek, slunce i výhled.“ Základní principy architektonické tvorby jsou téměř totožné, rozdílné budou detaily vycházející z odlišné kulturní tradice, ať již jde o kompoziční číselné řady nebo použití barev. Rozdílné bude pravděpodobně i chápaní symbolů včetně jejich vlivu na lidskou psychiku, i když lze zaznamenat za poslední století opakující se inspirující vlivy z obou stran, které bariéru narušují. Geniální na feng shui mi připadá metoda, tedy voda a vítr v poloze symbolické i praktické. Stačí si představit, jak krajinou, městem nebo domem či místností proudí místo kosmické síly čchi nejdříve vzduch a potom voda. Potom stačí vše navrhnout tak, aby voda i vzduch proudily všemi prostory a nad všemi povrchy rovnoměrně a netvořily víry ani tišiny. Vždyť i západní technická praxe používá hydraulické modely pro plynné prostředí. Feng shui není až tak magické a esoterické, ale přes velkou vzdálenost v čase i prostoru zajímavé a praktické, používáli se přiměřeně. Možná že v nás probudí zájem o znovuosvojení si evropského feng shui, pěstovaného od antiky až po dobu barokní. Cestovatel Marco Polo nemohl být překvapen uměním mistrů feng shui, protože přicházel z Benátek, kde bylo „umění stavět“ na vysoké úrovni. Jak vypadá ideální obydlí? Čínský ideální dům: - uprostřed čtvercového pozemku, - obrácen hlavním vchodem k vrcholícímu slunci, - ze severu chráněn horou před větry, - z jižní strany výhled přes polootevřený dvůr na jezero a stromy, - na sever žádná okna. Sokratův neboli antický ideální dům: - umístěn v horní třetině jižního svahu, - obrácen hlavním vstupem ke slunci, - přesah střechy jižního průčelí zajišťuje stínění domu v létě a umožňuje proslunění domu od podzimu do léta, - severní stěna je nejkratší a bez oken.

Placená zóna

Eduard Schleger