POPRVÉ V MATEŘSKÉ ŠKOLE

Renate Niesel, Wilfried Griebel Praha, Portál 2005, 104 s.Nástup do mateřské školy znamená pro každé dítě velkou změnu. I rodiče jsou v nové situaci; sice mají své důvody, proč zapsali své dítě do školky, ale také mají obavy, jak tuto situaci dítě zvládne. Jak mohou dítěti a jehorodičům pomoci učitelky MŠ? Zajímavé náměty najdeme v knize Poprvé v mateřské škole.Jak se dítě se vstupem do mateřské školy vyrovná, to záleží na temperamentu dítěte. Autoři proto v úvodu nabízejí poznatky o typech osobnosti. Upozorňují, že by se učitelky neměly pokoušet měnit"nastavení"svýchsvěřenců a naopak respektovat jejich povahy. Dítěti, které potřebuje více času na"zpracování"nových zážitků, bychom měli poskytnout dostatek času; děti toužící po nových podnětech by zase mohly trpět nudou, pokudbychom na tuto jejich potřebu zapomněli.I přes individuální přístup mohou mít děti se vstupem do MŠ problémy. Autoři upozorňují na nutnost adaptačního období (kratší délka pobytu v MŠ). Také zjistili, že k úspěšnému začlenění dětí do MŠ přispívá podporazkušenějších školkáčků, kteří nad nováčky převezmou jakýsi patronát. Mohou jim ukázat, jak to v jejich školce chodí, někde chystají pro nováčky drobné dárky.I sama MŠ může hodně udělat pro to, aby se děti do školky těšily. Zaujalo mne např. doporučení, aby pozvánky na přípravné schůzky a akce byly adresovány přímo dítěti. Dítě by také mělo mít možnost vybrat si značku nebopřihrádku na oblečení (ani snad není nutno zdůrazňovat, že značky typu geometrický tvar děti moc nezaujmou; dítě si spíše vytvoří vztah ke svému koníkovi než ke třem čtverečkům).Knížka Poprvé v mateřské škole může pomoci nejen učitelkám, ale i rodičům nováčků k tomu, aby dětem společně pomohli překonat případné obtíže spojené s nástupem do mateřské školy.

Placená zóna

Mgr. Marie Těthalová