Online archiv

Vydání: 4/2005

DĚTI, MLÁDEŽ A VOLNÝ ČAS

Mgr. Vladimír Bláha, 4/2005
Břetislav Hofbauer Praha, Portál 2004, 273 s.Fenomén volného času dětí a mládeže se dostává stále více do popředí zájmu společnosti, proto publikací fundovaně mapujících tuto oblast, chápanou čím dále tím více jako rizikovou, nebude nikdy dost.Kniha Břetislava Hofbauera Děti, mládež, volný čas přináší řadu pohledů na volný čas, vymezuje jeho místo v životě mladého člověka i upozorňuje na možná rizika v jeho využívání. Autor sleduje vývoj struktury volného času ijeho naplňování v historických i demografických souvislostech. Mapuje vliv výchovných subjektů na trávení volného času - rodiny, školy, zařízení výchovy mimo vyučování, sdružení dětí a mládeže a dalších nekomerčních subjektů.Neopomíjí vliv obcí a regionů při vytváření podmínek pro volnočasové aktivity.Část publikace je věnována vlivu médií na mladou generaci a to nejen jako objektu působení, ale i médiím vytvářených dětmi a mládeží. Závěr práce (kromě nezbytných souhrnných informací) tvoří poznatky o politicespolečnosti k volnému času mladé generace z mezinárodního hlediska.Kniha je postavena na přebohatém faktografickém materiálu z naší republiky i ze zahraničí. Autor shromáždil a využil informace (v tomto rozsahu jinde těžko dostupné) o zásadních i marginálních jevech, které dokládajípohledy na využívání a ovlivňování volného času dětí a mládeže nejen u nás, ale i v širších zahraničních souvislostech.Publikace je fundovaným poučením pro stávající i budoucí pedagogy pracující s dětmi v jejich volném čase, pro sociální pracovníky. Je přínosem s řadou podnětů pro státní správu a samosprávu v obcích a regionech, která mározhodovat o zajišťování podmínek pro naplňování volného času mladé generace.

POPRVÉ V MATEŘSKÉ ŠKOLE

Mgr. Marie Těthalová, 4/2005
Renate Niesel, Wilfried Griebel Praha, Portál 2005, 104 s.Nástup do mateřské školy znamená pro každé dítě velkou změnu. I rodiče jsou v nové situaci; sice mají své důvody, proč zapsali své dítě do školky, ale také mají obavy, jak tuto situaci dítě zvládne. Jak mohou dítěti a jehorodičům pomoci učitelky MŠ? Zajímavé náměty najdeme v knize Poprvé v mateřské škole.Jak se dítě se vstupem do mateřské školy vyrovná, to záleží na temperamentu dítěte. Autoři proto v úvodu nabízejí poznatky o typech osobnosti. Upozorňují, že by se učitelky neměly pokoušet měnit"nastavení"svýchsvěřenců a naopak respektovat jejich povahy. Dítěti, které potřebuje více času na"zpracování"nových zážitků, bychom měli poskytnout dostatek času; děti toužící po nových podnětech by zase mohly trpět nudou, pokudbychom na tuto jejich potřebu zapomněli.I přes individuální přístup mohou mít děti se vstupem do MŠ problémy. Autoři upozorňují na nutnost adaptačního období (kratší délka pobytu v MŠ). Také zjistili, že k úspěšnému začlenění dětí do MŠ přispívá podporazkušenějších školkáčků, kteří nad nováčky převezmou jakýsi patronát. Mohou jim ukázat, jak to v jejich školce chodí, někde chystají pro nováčky drobné dárky.I sama MŠ může hodně udělat pro to, aby se děti do školky těšily. Zaujalo mne např. doporučení, aby pozvánky na přípravné schůzky a akce byly adresovány přímo dítěti. Dítě by také mělo mít možnost vybrat si značku nebopřihrádku na oblečení (ani snad není nutno zdůrazňovat, že značky typu geometrický tvar děti moc nezaujmou; dítě si spíše vytvoří vztah ke svému koníkovi než ke třem čtverečkům).Knížka Poprvé v mateřské škole může pomoci nejen učitelkám, ale i rodičům nováčků k tomu, aby dětem společně pomohli překonat případné obtíže spojené s nástupem do mateřské školy.

HRAJEME A ZPÍVÁME SI S POHÁDKOU

PhDr. Jarmila Kotůlková, 4/2005
Eva Hurdová, Pavel Jurkovič Praha, Rotag 2005Knížka je určena dětem předškolního a nižšího školního věku a pedagogům pro jejich práci s dětmi podle rámcových vzdělávacích programů. Obsahuje deset pohádek a písniček o zvířátkách a metodické rady a náměty, jak lze rozvíjethudební cítění a tvořivost dětí.Po celé republice znají kantorky mateřských škol Pavla Jurkoviče a Evu Hurdovou jako nadšené propagátory tvořivých cest k hudbě a pohybu, cest do světa dětské fantazie a silného citového prožívání v celé bohatosti dětskéduše, do světa pohádek, dobrodružství, zvídavých objevů, přírody se zvířátky i rostlinami, barvami a zvuky.Jestliže autorský tandem znají učitelky MŠ ze seminářů, je možné, že se s Jurkovičovou hudbou setkaly již dříve v"Pohádkách s omalovánkou 7", v"Pohádkách z rozkvetlé louky a stříbrné tůňky"a nynípotřetí v písničkách k pohádkám Evy Hurdové"Hrajeme a zpíváme si s pohádkou".Pohádkové vyprávění je doplněno metodickými poznámkami k rozšířenému souboru esteticko-poznávacích činností, které mohou stát na začátku,doplňovat nebo uzavírat četbu pohádek a zpěv písniček z nové publikace.Popisy didaktických her, ale i rady k zvládnutí jednoduchých instrumentálních doprovodů se tak stávají inspirací nejen pro učitele při plánování činností v rámcových vzdělávacích programech, ale třeba i přispějí kprohloubení citové výchovy v rodině s předškolními dětmi, stejně jako obohatí vychovatelskou práci ve volném čase nejmladších školáčků.Ptačí hlásky, co"si zpívají zpaměti, že už jaro přiletí", zachrání vrabce, kterému vítr odvál noty. Rytmická ostináta dřevěných nástrojů s vtipnými figurami přivolávají ozvěnou ptačí lékaře stromů, datla, žlůvu,strakapouda. Let motýlka v plynulém, živém, pentatonickém pohybu melodie dokresluje pohádkovou nádheru letní louky s poletujícími motýlky. Potkáme se i s hlemýždí písničkou o velikých závodech, zatřeseme se s osikou,zavzdycháme s veverkou Čiperkou, necháme přiskákat zvědavého žabáka ke klapajícímu čápovi, déšť zabubnuje vstříc dalším dobrodružstvím v pohádce s písničkou se snadnými doprovody na lehko ovladatelné nástroje.Ke snadnému zvládnutí písniček pomůže CD nahrávka dětského sboru Bambini di Praga s jasnými, nápaditě prokomponovanými doprovody dětského instrumentáře, tak typickými pro hudební výpověď skladatele Pavla Jurkoviče. Ať vásdoma i ve škole, při cestě za pohádkovými příběhy Evy Hurdové, hudba Pavla Jurkoviče těší jako už mnohokrát!

MŠ ve školském zákoně

PhDr. Marta Jurková, Ph.D., 4/2005
V průběhu prvních měsíců platnosti nového školského zákona se vyskytly nejasnosti, proto bych ráda upozornila na některá ustanovení, která se MŠ a předškolního vzdělávání týkají.

Jaro v ŠD

S. Šulcová, 4/2005
Několik dětí, pár různobarevných hliněných kuliček, důlek a hra může začít! Tak tohle jsme si mysleli, ale dalo nám hodně práce si pravidla znovu připomenout. Vyhlásili jsme"Kuličkiádu". Děti nejdříve zájem mocneprojevovaly. Jakmile jsme ale začali hrát, vše se změnilo. Hra byla napínavá, zajímavá a troufám si říci, i velmi zábavná.Loni 30. dubna se u nás konal celostátní sjezd čarodějnic. Byl zahájen u popravčího kůlu staré školy. V rytmu bubínků jsme se odebrali k ohništi. Zde nastaly soutěže: jízda na koštěti, soutěž o nejkrásnější škleb, onejhrozitánštější smích a také ve stavění obydlí pro naše čarodějnické potomky. Vše bylo zakončeno divokým tancem kolem ohně.S dětmi naší ŠD jsme nacvičili program ke Dni matek i otců který jsme předvedli v pečovatelském domě. Nacvičit ale program ve školní družině není jen tak, počet dětí se neustále mění. S úsměvem na tváři se divácizaposlouchali do písní, podívali se na tanečky a s chutí si zasoutěžili, když jsme jim předvedli ukázky ze starých českých filmů.

Třídění odpadů

Eva Matušková, 4/2005
V naší MŠ jsme se zaměřili na environmentální vzdělávání a vypracovali jsme projekt Cestou, necestou. Každý měsíc má své téma zaměřené na životní prostředí a tvořivé činnosti. Děti si upevňují poznatky o přírodě, šetřeníenergií, třídění odpadů. Vše se snažíme realizovat formou prožitků (výlety, pohádkové příběhy, tvoření z přírodních materiálů, odpadů). Loňský Den Země jsme věnovali třídění odpadů. Po celý týden děti přinášely z domovaplastové lahve, z nichž ve třídě vznikaly berušky a včelky. Při pobytu na zahradě jsme s dětmi vytvořili dlouhého hada, který druhý den s velkou slávou putoval do kontejneru. Děti jsme tak přivedli nejen ke třídění odpadu, alei ke zjištění, že ze zdánlivě nepoužitelného materiálu lze vytvořit něco zajímavého a krásného.

Rej čarodějnic

Dana Kultová, 4/2005
Už se vám to někdy stalo? Potkat na ulici za bílého dne plno čarodějnic, skřítků a kouzelníků? To se přece nestává každý den. 30. dubna minulého roku se mnoho dětí v různých školách za tyto pohádkové postavy převléklo a každý siužíval"Rej čarodějnic"po svém. Tak například naše SU-LI-HA-RA: děti z MŠ Suchovršice, Havlovic a Libňatova se svými učitelkami měly sraz na hřišti v Libňatově. Dopoledne plné her, tanečků a soutěží okolo magickéhoohně si děti velmi užily. Na košťatech děti překonávaly překážky při cestě na"Větrnou hůrku", vařily bylinkové nápoje, které mají samozřejmě"kouzelnou moc", ochutnávaly gumové žížalky a žabičky, spálily"zlou čarodějnici Křehuli"a při zaklínadle, které platí pouze tento den, se nám povedlo ohněm vyhnat i všechny nemoci, zlobení a odmlouvání.

Hedvábné tajemství

Anna Červená, 4/2005
Druhou květnovou neděli slaví svátek všechny maminky. Se svými prvňáčky jsme se rozhodli, že pro maminky připravíme netradiční oslavu. Povídali jsme si o tom, co pro nás maminka znamená, jaké naše maminky jsou, co mají rády anerady, co je baví, jaké mají koníčky a čím bychom jim udělali největší radost. Každý si napsal krátkou charakteristiku své maminky. Temperovými barvami děti namalovaly velké portréty maminek.Chtěli jsme pro maminky vyrobit nějaký užitečný dárek a rozhodli jsme se pro hedvábné šály! Pomohla jsem dětem napsat krátký dopis pro tatínky, ve kterém jsme je poprosili o finanční pomoc. Měli teď s dětmi velké"tajemství". Malování na hedvábí děti velmi bavilo a každá šála byla originálním dílem. Šály jsme ukryli do malovaných obálek s vystřiženým srdíčkem.7. května jsme přivítali maminky v našem školním divadle, které bylo vyzdobeno jejich portréty. Všechny maminky se bezpečně našly. Potom si děti vyzkoušely, jak se v přírodě hledají mláďata zvířátek se svou maminkou jenpodle hlasu. Maminky zase hádaly, který z hlasů dětí ukrytých za oponou je právě ten jejího děťátka. Zavzpomínali jsme si nad fotografiemi. Maminky dětem vyprávěly, jak se na ně těšily a co všechno spolu zažily, když byly hodněmalé. Hledali jsme také důvody, proč se maminky někdy zlobí na děti a proč se děti zlobí na rodiče."Vyříkali"jsme si to pomocí"hádavých pastelek"a velkého papíru. Při temperamentní hudbě a beze slovmaminky s dětmi čmáraly po papíře, aby se po změně hudby v relaxační mohly"usmiřovat".Maminkám se nejvíce líbilo, když se jejich děti proměnily v maséry a pod slovním vedením vychovatelky maminkám při příjemné hudbě namasírovaly záda. Za dobrou práci je maminky odměnily pomazlením. Pak už byl čas na dárky.Při podávání papírových obálek děti maminky nabádaly, aby si pohladily látkové srdíčko a přitom šikovně ucukly obálkou tak, že maminkám v prstech zůstal cíp šály, která se pomalu z obálky vytáhla. Radost maminek byla veliká aobjevila se i slzička. Při závěrečném povídání se děti přiznaly, že nejhorší bylo udržet to"velké tajemství", ale stálo to za to!

Krabicové město

Helena Klepácsová, 4/2005
Loni jsme si s dětmi 22. dubna připomněli Den Země účastí na akci, kterou pořádal DDM a CVČ v Mostě. Svůj dárek jsme připravovali už ve školní družině. Každý měl za úkol podle vlastní fantazie navrhnout a zhotovit domeček zkrabice.Naše ŠD vyrobila jeden společný z velké krabice, která na nás čekala ve školním skladě. Děti ji pastelkami pokreslily a přidaly střechu. Domeček byl barevný s motivy zvířat a přírody. Z papíru jsme ještě vyrobili strom aze srolovaných a rozstříhaných novin nasadili větve.Hotový domeček jsme odnesli na mostecké náměstí a přidali k ostatním výrobkům jiných dětí. Před magistrátem města tak vyrostlo překrásné krabicové město. Děti si mohly ověřit i svoje znalosti z ekologie, protože odpovídalyna otázky, které pro ně organizátoři připravili. Byl to opravdu dobrý nápad. Naše město je vlastně také postaveno ze samých krabic, ale těm dětským barevným se nikdy nevyrovná.

Barevný týden v ŠD

V. Strejčková, 4/2005
Šlo o výchovně vzdělávací činnost formou hry, kdy jsme rozvíjeli estetickou, smyslovou a pracovní stránku dítěte. Použili jsme běžně dostupné a pro děti známé materiály, jako je papír, vlna, tkaniny, krupice, ze kterých jsmevytvářeli jednoduché výrobky. Důraz byl kladen na procvičování jemné motoriky dětí při stříhání, lepení, malbě. Celý týden se děti i vychovatelky snažily oblékat se podle dohodnutých barev. Povídali jsme si o barvách, kde seobjevují v přírodě i v našem okolí, využili jsme odbornou literaturu, ale nejvíce jsme pracovali se znalostmi dětí a jejich praktickým užíváním. Cílem naší činnosti bylo zapojení co nejvíce dětí do projektu, kde jsme sezajímali o ekologii, zdravovědu, zeměpis a jiná témata, která jsou součástí našeho života.

Polární expedice

Stanislava Kusá, 4/2005
Letos jsme dlouhou dobu čekali na sníh. Když konečně napadl, děti z naší školky na zahradě, která je členitá a rozlehlá, stavěly sněhuláky, iglú a různé sněhové stavby. Vznikl nápad, jak toto sněhové království využít vespolupráci s panem Lněničkou, muscherem z litomyšlské chovatelské stanice"Z měsíčního světla". Děti se svezly na saních tažených opravdovým psím spřežením, bobovaly, chytaly ryby, ochutnaly eskymáckou buchtu a čaj.Ani psi (osm čistokrevných eskymáckých samojedů) nebyli ošizeni. Odměnou za povození dětí byly dětské piškoty a neustálé hlazení od dětí.Již nyní plánujeme další akce na naší školní zahradě. Děti se budou při hrách se psy učit jak o ně pečovat, chránit je, ale zároveň umět se bránit v případě napadení. Jízdu se psím spřežením si zopakujeme na Den dětí, aleto už se děti povezou na vozíku, se kterým psí spřežení trénuje v létě.

Školka plná pohody

Jiřina Skřenková, 4/2005
Naše mateřská škola připravuje různé akce pro děti po celý školní rok. Květen jsme zahájili besídkami ke Dni matek. Maminky i babičky jsme potěšili nejen písničkou, ale i malým dárečkem, vlastnoručně vyrobeným. 1. června slavímeDen dětí. Kromě soutěží jsme pro děti uspořádali karneval. Děti v nápaditých maskách prošly náměstím, zatancovaly divákům a za zvuku bubínků a tamburín se rozdováděný průvod vrátil do MŠ. Jako již několik let, tak i loni seuskutečnila ukázka výcviku policejních psů na zahradě naší školy. Dlouholetou tradicí v naší MŠ je loučení s předškoláky. Třídy jsou vyzdobeny třásněmi, balónky, lampióny, květinami, občerstvení připraví maminky. Po programujsou děti slavnostně šerpovány a létají i špunty od dětského šampusu.Dvě akce jsme loni absolvovali poprvé. Jednak nás pozvala paní ředitelka z kojeneckého ústavu na jejich Dětský den. Naše děti společně s malými kamarády využily atrakce, které byly připraveny na zahradě. Velice se líbila"Perníková chaloupka", kde pohádková ježibaba rozdávala sladké perníčky. Také diskotéka, kterou roztančily postavičky Teletabies, děti pěkně rozparádila. Nakonec jsme dostali perníkové medaile na památku. Další akcebyla pro naše předškoláky důležitá. Na zcela neformální návštěvu přišly paní učitelky ZŠ, které budou učit 1. třídy, a proto si chtěly své budoucí žáky prohlédnout v jejich domácím prostředí.Mnoho škol ze Svitav se přišlo podívat na Den spolupráce integrovaného záchranného systému. Vzali jsme nejstarší děti, aby zhlédly ukázku práce hasičů, policejních psovodů, záchranné služby a jednotky zvláštního nasazení.30. června k nám na školní zahradu jedna z maminek z jezdeckého klubu přivezla koně. Pro děti to byl úžasný zážitek, ať už si dodaly odvahu a svezly se nebo jen zpovzdálí tato krásná zvířata pozorovaly.Je toho opravdu hodně, co s dětmi naše mateřská škola podniká, ale mezitím vším se nesmí ztratit to hlavní - soustavná a trpělivá každodenní práce s dětmi.