Nezapomeňme chválit

Učitelky mateřských škol mohou mít značný vliv na vývoj dítěte. Uvědomují si přitom nepřebernou škálu okolností, které dítě utvářejí. Je dobré, když soustředí maximum energie a umu na ty faktory, které mohou samy ovlivnit, a příliš se nezabývají těmi, které pedagogickými prostředky přímo výrazně ovlivnit neumíme (např. dědičnost, fungování mozku, zdravotní problémy v předcházejících obdobích). Takovým ovlivnitelným faktorem je rovněž skutečnost, jak se dítěti daří plnit požadavky okolí a jak toto okolí reaguje na činy dítěte i na dítě samotné. Úspěch je mocný hybatel budoucí činnosti. Pokud se dítěti daří, má tendenci činnosti opakovat, a když se setká s nezdarem, příště se podobné situaci vyhne. Populární psychologická literatura samozřejmě zmiňuje, že je žádoucí dítě chválit a povzbuzovat, aby mělo pocit, že je úspěšné. Mnohem méně se uvádí, že dítěti je možné rovněž pomoci, aby činnost samo zvládlo, aby dosáhlo slušného výsledku. Ten je pak povzbudí ještě víc než samotná chvála. Musíme ovšem počítat s tím, že dítě není úplně naivní a leckdy pozná, že je chváleno za úplné samozřejmosti, nebo dokonce že je chváleno za nepoměrně horší výkon, než podaly ostatní děti. Takže první zásada zní - chvalme dítě za reálné výsledky. Jenže u některých dětí je výsledek trvale slabý, nedaří se mu, výrazně zaostává za svými vrstevníky. Takže v té chvíli nastupuje druhá zásada. Nemusíme chválit jen za výsledek, ale i za cestu, kterou konkrétní dítě jde a kterou případně již urazilo. Psychologické výzkumy přesvědčivě ukazují, že je dokonce mnohem efektivnější, když chválíme dítě právě za snahu, úsilí, trpělivost, vytrvalost, výdrž, soustředění na práci, nasazení, ochotu vnímat rady a připomínky okolí, využívat nabízenou pomoc, než když chválíme pouze za výsledek (povedlo se ti to) nebo za vlastnosti, které dítě nemůže ovlivnit (ty jsi tak chytrý). Toto chválení zaměřené na proces současně výrazně chrání dítě před nepříznivými následky budoucího selhání. Pomáhejme tedy dětem v tom, aby se snažily a aby to dokázaly, a pak je oceňujme za jejich úsilí.

Placená zóna

PhDr. Václav Mertin