Dětská hřiště patří neodmyslitelně k veřejným prostranstvím našich měst a obcí a jsou veřejností, stejně jako orgány státní správy, často vnímána pouze účelově. Kampaň Sítě MC Dětská hřiště dnes a příště se snažila upozornit na kvalitu, která by měla skloubit estetické, užitné i ekologické hodnoty veřejného prostoru. Kampaň probíhala od 25. dubna do 25. června 2007 a zapojilo se do ní 33 mateřských center z celé republiky. Celkově bylo v první fázi monitorováno přes 100 hřišť po celé republice, bohužel se potvrdila domněnka, že stav dětských hřišť je ve většině měst a obcí velice neuspokojivý. Pouze 10 hřišť bylo ohodnoceno kladně bez jakýchkoli výhrad! Herní prvky jsou často zastaralé, neudržované nebo v dezolátním stavu. Zároveň můžeme nalézt mnoho prvků, které jsou nebezpečné: kovové prolézačky, nevhodná schodiště, hřiště s betonovým povrchem apod. Neustále se opakujícím problémem je nepořádek na hřištích, rodiče si stěžují zejména na psí výkaly a na nedostatek odpadkových košů. Problematická bývají i pískoviště, která většinou nejsou zakrytá, a tak v nich písek bývá velmi špinavý. Na většině hřišť rodičům chybí také oplocení, toalety, pitná voda a dostatek laviček v dobrém stavu. „Úkolem Sítě MC zůstává promyslet, jak s výsledky kampaně naložit a jak pokračovat dál, abychom přispěli ke zlepšení dětských hřišť jako veřejného prostranství, jež napomáhá k formování nové generace. Předpokládáme, že v příštím roce nabídneme novou příležitost zapojit se do kampaně, která by na tu letošní navazovala,“ zamýšlí se Lucie Svatošová, koordinátorka kampaně. Rut Kolínská k tomu dodává: „Vkládám naději v to, že představitelé obcí vstřícně přijmou podané ruce rodičů z mateřských center. Jejich partnerská spolupráce může pomoci proměnit dětská hřiště v příjemný a bezpečný prostor pro chvíle aktivního odpočinku a zábavy, zároveň může přispět k upevnění přátelských vztahů v komunitě, tedy v místě, kde se člověk rád cítí jako doma.“
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.