Online archiv

Mgr. Marie Těthalová, 7/2007

Vlakem do pohádky!

7/2007
Chcete jet s dětmi vlakem do pohádky? Pak se vydejte na festival Jičín - město pohádky; jeho 17. ročník s názvem Ten dělá to a ten zas tohle aneb Řemesla v pohádkách se koná od úterý 11. září do neděle 16. září 2007. Ve čtvrtek 13. 9. přiveze parní expres z Prahy - Braníka do Jičína děti pražských škol a v sobotu je cesta z Prahy do Jičína a zpět určena rodinám a dalším zájemcům. Jízdenky si můžete objednat na telefonním čísle 608 543 008 a na e-mailu pohadka@pohadka.cz. Festival zahájí průvod stovek kostýmovaných dětí i dospělých. Masky se připravují v rodinách i ve školách, překvapují a udivují nápaditostí a vypovídají o fantazii a vtipu tvůrců. Průvod je rok od roku větší a spolu se zahajovacím ceremoniálem se stává vyhledávanou podívanou. Nejinak by tomu mělo být i letos. Pohádkové město otevře Jiří Lábus, začnou vycházet Pohádkové noviny, bude fungovat Pohádková pošta, na Valdické bráně se usadí tříhlavý drak, ze své jeskyně v lese Řáholci vyjdou Rumcajs, Manka a Cipísek a Jičín se opět stane pestrým centrem zpívání, malování, vystupování tanečních a divadelních souborů, výstav hraček, knih, ale i galerií dětské a studentské tvorby. V centru města, na zámeckých nádvořích, v zámeckém parku, na pěší zóně i na Rynečku budou probíhat dílny, kde se bude hrát, tvořit, každý dostane příležitost si leccos vyzkoušet, ukázat, co dovede, a třeba si odnést i „výuční list“. Zajímavou podívanou bude práce zručných řemeslníků, určitě také středověké tržiště na Valdštejnově náměstí, Hračkářský trh na Rynečku, otevřená pódia, pouliční divadla a muzicírování. Do hlavního města pohádky zavítá řada uměleckých osobností. Mediálními partnery jsou deník Právo, Český rozhlas, časopis Sluníčko a Česká televize. Více informací najdete na www. pohadka.cz.

HAPPY HOUSE

Kateřina Hamplová, 7/2007

VESELÁ ČÍSLA

Mgr. Marie Těthalová, 7/2007

DĚTI A ZDRAVÍ

Eva Hurdová, 7/2007

ZPÍVÁME A HRAJEME SI S NEJMENŠÍMI

PhDr. Jiří Blucha, CSc., 7/2007

Pracovní poměr v MŠ a jeho právní rámec (1)

JUDr. Jaromír Richter, 7/2007
Nový zákoník práce (č. 262/2006 Sb.,ve znění zákona č. 585/2006 Sb.) není výlučným právním předpisem stanovujícím podmínky vzniku pracovního poměru zaměstnanců škol.

Pohádkový víkend na Čeřínku

7/2007
V září pořádá naše MŠ seznamovací víkendy, ten loňský proběhl na Turistické chatě na Čeřínku. Již po příjezdu čekal na každou rodinu úkol. Podle připraveného „manuálu“ a materiálu vyráběli společně lesní domečky pro skřítky. Pohádkové odpoledne začalo zpěvem písně za doprovodu kytary, která byla složená speciálně pro tento víkend - o lesní víle a lesních skřítcích „Semtamdřívcích“. První pohádka vedla naše kroky k malému rybníčku, kde se projevila zručnost rodičů, kteří do připravených misek museli v dlaních nanosit vodu. Na kraji nedalekého lesa se naplněné misky proměnily v krásné studánky dozdobené vším, co les a louka poskytly. Pak už se rozpuštěnými voskovkami - nad plamenem čajové svíčky - vyráběl litím do vody šperk pro parádivou vodní vílu. V dalším lese, za malým kopečkem, na nás čekali lesní skřítkové „Semtamdřívci“. Společně jsme sbírali dřívka a z těch, která krásně zněla, jsme si za pomoci provázků skřítky vyrobili a s nimi potom v lese muzicírovali. Před večeří vyhlásili předem vybraní „houboví referenti“ vítěze ve sběru hub z každé školky a obdarovali je diplomem a krásnou cenou. Po večeři, jakmile se setmělo, prokázaly děti odvahu při noční hře. Děti usínaly s představou, že se příští den setkají v lese s opravdovými skřítky, rodiče si zbytek večera užili při zpěvu u kytary. Ráno vyrazily děti v doprovodu dvou učitelek do lesa, aby nachystaly pro rodiče šipkovanou s úkoly. Cesta byla plná překvapení, sbírání hub a lesních plodů. Mezitím se rodiče převlékli za skřítky a vyrazili po šipkách hledat své děti. Pro ty bylo shledání s rodiči-skřítky velkým překvapením a neopakovatelným zážitkem.

Lahvovník

Mgr. Yvona Dluhošová, 7/2007
Na školní zahradě Mateřské školy Na Vyhlídce „vyrostl“ v týdnu od 23. do 27. dubna 2007 zvláštní strom - lahvovník. Vypěstovali ho rodiče a děti v rámci činností a akcí naší školy ke Dni Země. Když dozrál, děti jeho plody -PET lahve - otrhaly, pomačkaly a uložily do pytlů. Ty pak odvezlo sběrové nákladní auto. Rodiče i děti chválíme za to, s jakou chutí se pustili do experimentu, který se skvěle vydařil.

Psí kamarádka Pipsi

Božena Špajsová, 7/2007
Při různých smyslových hrách dětem připomínáme, že každý člověk nemá takové štěstí jako my, že vidí svou maminku, tatínka, zvířátka, květiny a všechny krásné věci kolem nás. Vedeme děti k tomu, aby se chovaly citlivě a ohleduplně k lidem s postižením a nabídly pomoc tomu, kdo ji potřebuje. Proto jsme se velice rádi seznámili s labradorkou Pipsi, kterou její vychovatelka připravuje pro Středisko výcviku vodicích psů. Učí ji ukázněnosti v bytě a v dopravních prostředcích a zásadám hygieny. V květnu nás Pipsi navštívila ve školce, aby nám předvedla, co už umí. Děti se na neobvyklou návštěvu od rána těšily. Hrály různé hry se zavázanýma očima a přesvědčily se, jak těžké je „poslepu“ zvládnout i jednoduchý úkol. S velkým zájmem zhlédly také film o výcviku vodicích psů. Pipsi se chovala velice přátelsky a po chvíli se ji odvážili pohladit i ti nejbojácnější. Předvedla dětem, jak umí reagovat na pokyny své vychovatelky, nosila různé předměty, objevila a donesla majitelce i mobilní telefon. Na zahradě si ještě děti zkusily se zavázanýma očima nechat se vést vodicím psem. Stačil jim kousek cesty a rychle se dožadovaly sundání pásky z očí. V tu chvíli si dobře uvědomily, jaký je to dar vidět víc než jen tmu.

Na výlet už v září

Jitka Špittová, 7/2007
Krásné babí léto na počátku loňského školního roku nás inspirovalo k prvnímu výletu pro děti. Cílem výletu byla návštěva veřejného letiště v Bohuňovicích u Olomouce. Letiště vlastní a provozuje společnost, která přímo na letišti v dílnách sestavuje malé sportovní vrtulníky. Po příjezdu na letiště si děti prohlédly hangáry s letadly, dílnu, kde probíhá montáž vrtulníků, a seznámily se s provozem letiště, což jsou zemědělské, sportovní, vyhlídkové a výcvikové lety. Dětem se naskytla nevídaná podívaná, kdy z bezprostřední blízkosti pozorovaly výcvik budoucího letce s instruktorem ve vrtulníku. I když jsme první týdny ve škole začali pracovat podle tematického bloku „V království kamarádů“, přesto nám i tato exkurzní akce do tématu zapadla. Děti mezi sebou navazovaly pěkné vztahy cestou autobusem, při pobytu na letišti, při fotografování v letadlech a dále pak při vlastní tvořivé práci po návratu z výletu, kdy zpracovávaly výtvarný námět na téma: „To jsem já s kamarády na letišti.“ Akce se zúčastnily spolu s našimi dětmi také děti z mateřské školy v Újezdě, se kterou organizujeme výlety a akce pro děti společně.

Cesta do pravěku

Monika Kovalská, 7/2007
Výlet do prehistorie by si rád udělal nejeden malý, ale i velký kluk. Pravěká zvířata a jejich život skýtají mnoho tajemství a nezodpovězených otázek, proto je toto téma zajímavé pro širokou věkovou skupinu. I ty nejmladší ze Školičky Kamarád pravěcí obři přilákali a v souvislosti s plánovaným celodenním výletem do DINOPARKU ve Vyškově jsme se toto téma snažili využít v týdenním projektu naší MŠ. Než jsme se na výlet do světa obrovských ještěrů vypravili, prožili jsme týden dobrodružství a činností spojených s tímto tématem. První informace o tom, co je to vlastně pravěk, nám pomohly získat encyklopedie. Děti se učily vyhledávat v různých naučných knihách obrázky k danému tématu, využili jsme i internet. Zjistili jsme, jak pravěk vypadal, jaké rostliny a živočichové tam žili, proč byly rostliny a stromy vysoké a také co se s pravěkem a všemi dinosaury nakonec stalo. Samozřejmě jsme do dění zapojili i rodiče, takže děti měly za úkol přinést si figurky různých dinosaurů. Paní učitelky obstaraly rostliny kapradiny či přesličky, které jsme následně použili při technice frotáže - starší děti přes netkanou textilii a mladší děti přes tenký papír křídou zvýrazňovaly tvar rostlin a poté je vystřihly. Netkanou textilii jsme ještě barvami vytupovali, modře vodu, šedě jeskyně, zeleně louky a hnědě hory. Při vycházce jsme hledali různé kameny, sledovali jejich tvary, barvy, jak se označují, jak se na slunci třpytí, a vše jsme si donesli do školky. Pak už jen zbývalo naaranžovat pravěkou krajinu spolu s rostlinami, mušlemi a figurkami dinosaurů. Děti se při hře s dinosaury dělily na býložravce, např. brontosaury, a masožravce, kterým dominoval tyranosaurus rex. Také zdolávaly překážky, vydávaly zvuky jako dinosauři a vyrobily obří dinosauří vejce. Při ranních činnostech jsme také porovnávali povrchy různých materiálů a pak jsme je otiskovali a vytvářeli zkameněliny - mladší otiskovali tvary mušlí do modelíny, starší do keramické hlíny a předškoláci dělali odlitky ze sádry. Také jsme technikou kašírování vyrobili jeskyni a sopku. Předškoláci se zase pustili do velkého úkolu - s paní učitelkou vyřezali z kartonu tvar velkého brontosaura a stegosaura a pak celou plochu polepili víčky od minerálek. Nakonec jsme ještě společně shlédli film Dinosaurus. Konečně nastal den D, na který připadl plánovaný výlet. Počasí bylo příznivé, nálada ještě více. Vyzbrojeni mnoha novými poznatky jsme konečně vyrazili na cestu do prehistorie. Výlet do světa dinosaurů a seznámení s jejich životem jsme pak ještě zprostředkovali rodičům formou výstavy ve vstupním vestibulu, čímž jsme celé téma o dinosaurech uzavřeli. Děti si odnesly mnoho zážitků, a protože si hodně věcí samy vyzkoušely nebo viděly z bezprostřední blízkosti, zůstanou jim v myslích ještě dlouho.