Zahradu se zeleninovými záhony, ovocnými stromy a koutkem sloužícím k odpočinkové činnosti dětí jsme se v roce 2005 rozhodli rozšířit o vybudování suché zídky a jejího protipólu - zahradního jezírka. Vznikl tak prostor k porovnávání vzájemných vztahů mezi organismy ve výuce a k pozorování změn v přírodě v průběhu roku. Vodní motivy jsou samy o sobě významným estetickým prvkem, umožňují rozšířit sortiment pěstovaných rostlin a obohatit tak zahradu. K vodě často přilétají ptáci, aby se napili, ale také vážky a jiný vodní hmyz, který zahradu oživuje. Stejně jako jezírko se také suchá zídka stává útočištěm drobných živočichů, které jsme doposud na zahradě nezaznamenali, a škvíry mezi kameny vytvořily ideální prostory pro rostliny přežívající v extrémním suchu. Budování suché zídky bylo pro žáky novou a velmi zajímavou činností. Starší žáci vybrali na zahradě stanoviště a pod dozorem vyučujících zahájili práci. Stavba je zaujala natolik, že si domlouvali odpolední hodiny a zídku stavěli ve volném čase. Použili jsme kámen z nedalekého lomu ve Bzové, a tak žáci mohli sledovat strukturu kamenů a druhy hornin v našem regionu. Při budování zahradního jezírka jsme využili rady zkušenějších a odbornou literaturu. Na realizaci projektu pracovali společně děti, učitelé i někteří rodiče. Úpravu zahrady uspíšilo vyhlášení grantu OŠMS Zlínského kraje. Projekt „Suchá zídka“ a jeho protipól „Vodní mokřadlo na školní zahradě“ byly podpořeny a díky finanční dotaci jsme veškeré práce dokončili v termínu. Naši žáci již měli možnost v jezírku pozorovat rybky, vážky sedající na orobinec a další drobný hmyz, který se u vody objevil. Školní zahrada se tak postupně stává tím, o co jsme stáli - učebnou i místem odpočinku a relaxace. Přesto, že nás ještě spousta práce a další úpravy školní zahrady čekají, jsme rádi, že díky podpoře Zlínského kraje jsme s proměnou školní zahrady v přírodní učebnu vůbec mohli začít.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.