Cesta knihy ke mně domů

Na úvod jsem dětem řekla, že dnes si spolu „napíšeme“ knihu plnou zajímavých příběhů a pohádek. Dívalo se na mě osmnáct nedůvěřivých tváří. Na koberec jsem rozložila zabalené bonbony. Děti měly za úkol si každý jeden najít a posadit se k němu. Vyzvala jsem děti, aby si sladkost rozbalily, daly do úst a představily si, že právě zasadily semínko stromu, který začne růst. A děti opravdu rostly. Za chvíli nám vyrostl ve třídě krásný, hustý les. Les bylo potřeba ošetřit, udělat probírku a ty stromy, které bránily v růstu ostatním, porazit. Tak se někteří proměnili v dřevorubce a označené stromy pokáceli. Dál jsme stromy zbavili větví, rozřezali na přijatelnou velikost, naložili na nákladní vůz a odvezli do papíren. V papírnách jsme dřevo „jako“ drtili, míchali, lisovali, a když bylo vše hotovo, na koberci ležely děti a každé mělo na bříšku čistý list papíru. Pracovali jsme ve dvojicích, popřípadě ve skupině, a děti se v jednotlivých rolích střídaly. Přesunuli jsme se ke stolům, kde děti měly připravené tužky a pastelky. V tuto chvíli jsme se proměnili ve spisovatele. Děti měly vymyslet a „napsat“ (nakreslit) na papír, který si „vyrobily“, svůj příběh nebo pohádku. Děti se daly s velkou chutí do práce. Bylo vidět, že hra je zaujala a podpořila jejich snahu co nejlépe uspět. Po obědě, při relaxaci, jsem děti vyzvala, aby nám každý svůj příběh nebo pohádku vyprávěl. Děti vždy svoji práci ukázaly ostatním a děj nám převyprávěly. Všechny práce jsme společně zhodnotili jako zajímavé a určitě patřící do naší společné knihy. Teď bylo třeba pokračovat dál. Vysvětlili jsme si, že příběhy se nabídnou vydavateli, v tomto případě paní učitelce Monice, a ten pak, když se mu předložený materiál bude líbit, sepíše s námi smlouvu a rozhodne se knihu příběhů vydat. Text poputuje do tiskárny a nakonec do obchodů, kde si můžeme knihu zakoupit. Na závěr jsme si společně vyjmenovali všechny profese, které se během hry vyskytly. Děti byly překvapené, kolik lidí se na vytvoření knihy podílelo. Za velký přínos považuji to, že dvě třetiny dětí si vymyslely úplně nový příběh, pouze malá část dětí použila některou ze známých pohádek. Rovněž jsem zaznamenala, že děti se ke knížkám začaly chovat mnohem ohleduplněji a šetrněji.

Placená zóna