Online archiv

Vydání: 8/2011

Jak daleko je slunce

8/2011

First time – Dentist First time – Nursery

8/2011

Jonáš a velryba

8/2011

Budu správně mluvit

Jana Pokorná, 8/2011
Dana Kutálková Praha, Grada 2011

Výchovné maličkosti

Štěpánka Králová, 8/2011
Václav Mertin Praha, Portál 2011

TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM

8/2011
V naší mateřské škole pracujeme na třídních vzdělávacích programech všichni stejně, a to téměř do detailu a velmi podrobně. V TVP máme své osobní náměty a nápady. Ředitelka po nás každý rok požaduje předložit plány nejenom v tištěné podobě, ale také v elektronické a vypálené na CD. Plány jsou uloženy v každé třídě ve stole, a to na celý rok. Každý rok musí být znovu upravené. Nelíbí se nám, že musíme vypalovat svou práci na CD. Má na toto ředitelka právo? Musí mít TVP stejnou strukturu ve všech třídách? K tvorbě a funkci TVP se vyjadřuje RVP PV na str. 43 (připomínáme, že RVP PV je závazný dokument): „ŠVP by měl být společným východiskem pro práci pedagogů v rámci jednotlivých tříd. Na jeho základě a v souladu s ním by si měl každý pedagog připravovat svůj plán – třídní vzdělávací program (TVP) tak, aby svým obsahem odpovídal věku, možnostem, zájmům a potřebám dětí konkrétní třídy a svou formou způsobu práce pedagoga. Pedagogové si je připravují povětšinou průběžně a operativně je dotvářejí a upravují. Mělo by být umožněno, aby si TVP jako pracovní materiály připravoval každý pedagog sám a v takové podobě, která mu vyhovuje.“ Z uvedeného je zřejmé, že TVP by měly být plány otevřené, postupně dopracovávané podle toho, jak vzdělávání dětí postupuje a jaké výsledky přináší – a tedy s využitím evaluačních postupů. Příprava podrobných TVP na celý rok dopředu, popřípadě jejich „vypalování“ na CD není s těmito principy v souladu. Brání totiž potřebným aktualizacím TVP a je tak na překážku žádoucí tvořivé a dynamické práci pedagoga.

SAMOSTUDIJNÍ VOLNO UČITELKY MŠ

8/2011
Má učitelka MŠ nárok na samostudijní volno? Případně za jakých podmínek jej lze čerpat? Vztahuje se nějakým způsobem k pracovní smlouvě? Nemám na mysli studijní volno. Jaký je rozdíl mezi samostudijním a studijním volnem? Volno k samostudiu náleží všem pedagogickým pracovníkům. Podle § 24 odst. 7 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, náleží v rozsahu 12 dnů ve školním roce a dny jeho čerpání určuje ředitel školy, pokud tomu nebrání vážné provozní důvody. Podle vyhlášky č. 236/2007 Sb. by toto volno mělo být čerpáno především o vedlejších prázdninách a ve dnech, kdy se ve škole neuskutečňuje výuka. Toto volno se k pracovní smlouvě nijak nevztahuje, vyplývá přímo ze zákona. Studijní volno (správně pracovní volno) je naopak upraveno v zákoníku práce. Zatímco ustanovení o volnu k samostudiu se vztahuje pouze na pedagogické pracovníky, ustanovení zákoníku práce o studijním volnu se vztahuje na všechny zaměstnance. Náleží jim v rozsahu daném zákoníkem práce (§ 232), pokud si zvyšují kvalifi kaci, přičemž zvyšováním kvalifi kace je studium, vzdělávání, školení nebo jiná forma přípravy k dosažení vyššího stupně vzdělávání, jestliže jsou v souladu s potřebou zaměstnavatele (§ 231 zákoníku práce).

PLATOVÉ OHODNOCENÍ UČITELKY S ODBORNÝM STŘEDOŠKOLSKÝM VZDĚLÁNÍM

8/2011

ODBORNÁ KVALIFIKACE

8/2011

STANDARDY PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

8/2011

Ten dělá to a ten zas tohle…

8/2011
Mnoho dětí neví, kde jejich rodiče pracují a co vlastně ve své práci dělají. Proto jsme se v naší školní družině pustili do uskutečnění projektu na téma „Ten dělá to a ten zas tohle“. Začali jsme besedami a hrami o povoláních a řemeslech. Pomocí pantomimy, popisu, hádanek a říkadel jsme se seznamovali s různými druhy povolání. Navštívili jsme některé rodiče v jejich zaměstnání, kde nám vše o své práci ochotně vyprávěli a názorně ukázali. Byli jsme u tatínků – geodeta, prodavače sýrů, a u maminek – prodavačky v hračkárně a uklízečky v pizzerii. Podívali jsme se i ve školní jídelně na paní kuchařky a byli jsme u pana ševce, který opravuje boty. Ve výtvarné soutěži děti většinou malovaly své rodiče v jejich povolání a obrázky se jim velmi povedly. Celý projekt vyvrcholil soutěžním odpolednem, kde na každém stanovišti čekal na děti úkol spojený s povoláním. U farmáře se sbírala vajíčka na čas, u zedníka se stavělo do komínů, zmrzlinář házel zmrzlinou v kornoutu tak, aby mu nevypadla, u pekaře se pletly housky z modelíny a číšník roznášel kelímky na očíslované stoly. Zábavné odpoledne se vydařilo a děti už díky projektu vědí, jaká jsou různá zaměstnání a co každé povolání obnáší. A také jsou na práci a šikovnost svých rodičů náležitě pyšní.

Měla babka aneb Učení hrou

8/2011
Základ pro úspěšné celoživotní učení vzniká již v předškolním věku. Zkušenosti a prožitky z dětství mají vliv na pozdější období a následující učení. Jak to tedy zařídit tak, aby děti měly dostatek možností získat co nejkvalitnější přípravu na život? Na prvním místě a nejdůležitější je samozřejmě rodina. Dále se ale ke slovu dostává předškolní výchova, která tu rodinnou doplňuje a posiluje. Jednou z priorit předškolní výchovy je usnadňovat dítěti jeho další životní a vzdělávací cestu, napomáhat mu v chápání okolního světa a motivovat je k dalšímu poznávání a učení. Čas, který děti v mateřské škole prožijí, by jim měl přinášet radost a měla by to být příjemná zkušenost. Nejvhodnější by bylo, kdyby neměly ani nejmenší tušení o tom, že se zrovna učí, a ještě si to užívaly. Jednou z cest, která nás dovede k cíli, jsou metody jako prožitkové učení hrou, formy dramatické výchovy, situační učení. Ze zkušenosti vím, že největší motiv k učení se novým věcem vzniká právě při hře. Čím více děti hra baví, tím víc se při ní naučí. My jsme si s tří- až šestiletými dětmi zahráli na babku, co měla čtyři jabka. Plody podzimu Hlavním cílem integrovaného bloku je prostřednictvím situací a plánovaných činností vést děti k přizpůsobení svého chování skupině, ve které žijí, spolupracovat, respektovat se navzájem, aktivně přistupovat k problémům. Dále vnímat prostředí kolem sebe všemi smysly, sounáležitost s přírodním prostředím, změny v podzimní přírodě. Rozvíjet fantazii dětí v dramatických činnostech. Záměrem pedagoga je rozvoj jemné motoriky při modelování, vedení děti k tomu, aby samostatně dokázaly udělat kuličku z modelíny (malé děti). Dalšími záměry jsou správné držení tužky, rozvoj dětské fantazie při dramatických činnostech, rozvoj slovní zásoby, správné používání nůžek a smysl pro rytmus při hudebních činnostech. Očekávané výstupy integrovaného bloku: dítě ví, jak se drží tužka, umí vymodelovat kuličku z modelíny, vytleská jednoduchý rytmus – hra na ozvěnu. Předškoláci umějí používat nůžky při stříhání jednoduchých tvarů, menší děti vědí, jak používat nůžky. Děti umějí zazpívat písničku Měla babka. Vyzkouší si vyjádřit své pocity při dramatických hrách. Ztracený šátek První den děti objevily ztracený šátek. Kdopak ho asi ztratil? Co by to mohlo být, kdyby to nebyl šátek? Děti vymýšlení moc bavilo – šátek se může uvázat na krk, když někoho bolí, nebo sloužit jako ubrus, potítko, závoj pro princeznu, jako pelíšek pro kočku…, nápady jsem ani nestačila zapisovat. Nakonec jsme ale přišli na to, že šátek je jedné babičky. Bydlela v malém domečku uprostřed velké zahrádky. Sluchová hra – ležíme a představíme si velkou zahradu – co tam asi všechno může růst? Učitelka/babička, říká různé věci, a když děti uslyší rostlinu, která může růst na zahrádce, posadí se. Poslední jmenuje jablíčko. Cvičení s jablíčky – pomáháme babičce trhat jablíčka – protažení, pohybová hra Na jablíčka – v koši je pět jablek – pět kamarádů u sebe (jako pohybová hra Molekuly). Nakonec si zkusíme jablíčka vymodelovat, třeba uděláme té babičce z domečku radost. Druhý den jsme šátkem přičarovali včerejší příběh: „Čáry máry jablíčko, ať si tady babičko.“ Připomeneme si příběh o babičce a vrátíme se do domečku a na zahrádku. Povídáme si, jaké plody na zahradě mohou dozrát na podzim a co se s nimi může stát. Máme k dispozici obrázky. Babičce děti ukážou vymodelovaná jablíčka – spočítáme, kolik jich je. Cvičení – překážková dráha (přeskakování, chůze po lavičce, prolézání, slalom). Společně si zazpíváme u klavíru. Písničku Měla babka, čtyři jabka si vytleskáme, zazpíváme jako kočička, která bydlela s babičkou v domečku, jako pejsek hlídající dům, jako babička, když je smutná, nebo veselá. Průběžně zařadíme skupinovou práci: malé děti stříhají, malují temperou a lepí, velké z natrhaných papírů lepí koláž ve tvaru obrysu jablka a dovnitř kreslí podzimní obrázek. Vydáme se na vycházku do nedalekého lesa a pozorujeme změny v přírodě na podzim a stromy. Jak se mění příroda Třetí den jsme začali povídáním o tom, co jsme viděli v lese. Při cvičení si zahrajeme na stromy a dbáme při tom na správné držení těla. Stromy budou tématem i pro dramatizaci. Děti utvoří dvojice, jeden stojí za zády druhého a snaží se pomalu rozhýbat toho před sebou (strom), a to tak, že ho rozhýbe opatrně pomocí rukou a zároveň mu dělá záchranu. Dítě (strom) má zavřené oči a nechá sebou manipulovat. Na závěr si děti povědí své pocity. Ze stromů spadla jablíčka (připravená jablíčka v košíčku – různé druhy, jinak vypadají), babička je sesbírá – (učitelka v šátku) a společně s dětmi rozkrájí. Prohlížíme si s dětmi jablíčka a povídáme si o tom, že každé to jablíčko je jiné. Potom je i ochutnáme a zjistíme, že i jinak chutnají. A co děti ve školce? Také je každý jiný? Další dny pokračujeme ve společném hraní. Z jablíček se dá uvařit kompot, a kompot si také můžeme zahrát. Zopakujeme si písničku, povídáme si o tom, jak vypadá zahrádka na podzim. A nakonec si společně upečeme jablečný štrúdl. Celý týden jsme si užili spoustu legrace. Činnosti jsme začali povídáním či nějakou zábavnou hrou. Zapojil se ten, kdo měl chuť a náladu si s námi hrát. Moc nás s kolegyní potěšilo, že i když na počátku hry nás bylo třeba jen pár, v průběhu se většinou přidaly i ostatní děti. Kdo neměl odvahu přímo se zúčastnit (převážně to byly mladší děti), hru pozoroval, nebo si hrál tak, aby nerušil. Některé činnosti jsme na požádání dětí museli i několikrát opakovat.