Vliv televize na předškolní dítě

Televize má dnes své místo téměř v každé domácnosti a její sledování patří stále častěji mezi nejdostupnější a nejrozšířenější pasivní způsob trávení volného času. Již od útlého věku dítěte mu nabízejí rodiče sledování televize jako přirozenou a trvalou součást náplně volného času během dne. Televizní obrazovka s různými barevnými motivy dítě přitahuje a dokáže ji sledovat i celé hodiny. Zároveň přitom nemusí vyvíjet žádnou námahu. Vliv televizní obrazovky na dítě předškolního věku je obrovský. Dítě během jeho vývoje formuje, ovlivňuje rozvoj inteligence, citových a volních vlastností. Většina rodičů stále podceňuje negativní vliv nadměrného sledování televize na vývoj svých dětí. Nechávají děti dívat na pořady, které nejsou vhodné jejich vývojovému stupni (jsou určené pro jinou věkovou skupinu). Děti běžně sledují pořady, ve kterých se vyskytuje násilí. To má zde sice mírnější podoby (honičky, výprask, rvačky, nadávky), ale přesto mívá škodlivý dopad. Děti vůči násilí časem mohou otupět a považovat je za normu a neškodnou součást běžného života. Mohou se snadněji ztotožňovat se špatnými vzory chování. Sledování televize nepodněcuje fantazii a kreativitu (obrazy jsou již hotové), rozvoj slovní zásoby (dítě nemůže aktivně komunikovat), brání rozvoji motorických schopností dítěte (jen sedí u obrazovky). Dítě předškolního věku nedokáže zcela odlišit fikci od reality. Televizní pořady jsou pro něj reálné jako cokoliv jiného v jeho světě. I když televizi dítě přímo nesleduje (televize je často v domácnostech puštěna jen jako pozadí), nemůže se plně koncentrovat na hru a ruší je. Televize má v určité míře i pozitivní vliv. Vhodné pořady a pohádky učí poznávat svět, učí správným morálním hodnotám a je v nich i mnoho moudrosti. Záleží na tom, jak často děti televizi sledují, co sledují a i zde by měla platit určitá pravidla. O televizním diváctví předškolních dětí rozhodují výhradně rodiče. Měli by mít přehled, na co se jejich potomek dívá, dívat se na pořady společně s dítětem a vysvětlovat, čemu dítě nerozumí. Měli by dovolit jen sledování určitých pořadů po vymezenou dobu. Pokud bude dítě trávit méně času u televize, má prostor na další smysluplnější aktivity. Především osobní příklad rodičů má na jejich dítě největší dopad. Rodiče by si měli položit několik otázek: „Jak často se díváme na televizi a kolik času u ní strávíme? Jaké druhy pořadů sledujeme? Jsme vlastními činnostmi (jako jsou čtení, sportování, ostatní zájmy a koníčky) vhodným příkladem pro své dítě?“ Mějte na paměti: „Pohádka, kterou budete svým dětem vyprávět nebo číst, má mnohonásobně větší efekt na rozvoj řeči, slovní zásoby, fantazie i duševních schopností, než ta nejkrásnější pohádka v televizi.“ Projekt Zdravý životní styl nabízí rodičům předškolních dětí zdarma odborné přednášky a rady přímo v mateřských školách. Dále nabízí rodičům písemné odpovědi na konkrétní problémy při výchově předškolních dětí. Své dotazy posílejte na: www.zdravyzivotnistyl-zatec.cz. Projekt realizuje Občanské sdružení Vzdělávací centrum Podkrušnohoří.

Placená zóna