Naše přírodní zahrada“
Mgr. Kateřina Šporiková, 3/2013Loňské jaro bylo v naší mateřské škole spojeno především s budováním nové zahrady. Záměrem celého projektu bylo vytvořit zahradu, která by dětem umožňovala lépe poznávat přírodu a která by jim nabídla rozmanitá zákoutí pro jejich tvořivou hru, experimentování a objevování. Na základě toho došlo k přeměně naší zahrady v „přírodní zahradu“. Inspirací byl šířící se trend budování „přírodních zahrad“ zejména v Německu, Rakousku a skandinávských zemích. Cílem těchto zahrad je především dát dětem možnost pohybovat se v rozmanitém přírodním prostředí, seznamovat se s různými elementy, které jsou součástí přírody (půda, voda, kameny, písek), zdolávat různé překážky a tím rozvíjet jejich samostatnost, obratnost, motoriku, představivost. Dětem je tak dána možnost „zažívat“ přírodu a od přírody se také učit. Celková realizace zahrady probíhala ve dvou etapách. První etapa byla již zahájena předešlého školního roku, kdy došlo k úpravě celkového terénu zahrady. Zbudovány byly terénní vyvýšeniny v podobě valů se zabudovanými tunely. Druhá etapa pak probíhala ve zmíněném období jara loňského školního roku. V této fázi byly terénní vyvýšeniny obohaceny o skluzavky a následné dopadové plochy pod nimi v podobě písku. Součástí svahů se staly také terénní dřevěné lavičky (mosty). Dále bylo na zahradě MŠ vybudováno jezírko, kde mají děti možnost pozorovat vodní rostliny, hmyz i vývoj žabiček či jiných živočichů. Doufáme, že se brzy stanou jeho součástí. Již v současné době tráví děti u jezírka nejvíc času a se zájmem se šplouchají ve vodě a pozorují nedávno objevené pulce. Součástí zahrady jsou také nové výsadby v podobě dřevin, trvalek a bylinek. U „bylinkové spirály“ se děti učí poznávat různé bylinky a jejich použití, učí se péči o rostliny. Mobiliář zahrady byl obohacen o vrbová teepee obehnaná vrbovým plůtkem, která dětem nabízejí určité soukromí k různým námětovým hrám i příjemné útočiště v období slunečných dnů. Vzhledem k tomu, že naše MŠ se ve výchově a vzdělávání zaměřuje na environmentální výchovu, je pro nás pedagogy i děti samotné zahrada velkým přínosem. Těšíme se z toho, když vidíme, jak se děti spontánně o zahradu zajímají, jak objevují, zkouší a při péči o ni radostně přidávají ruku k dílu. A za to patří náš dík především ing. Mileně Zapletalové, jejímž dílem zahrada je, dále rodičům, kteří se na její tvorbě podíleli a také našemu panu řediteli Mgr. Mojmíru Chytilovi a Magistrátu města Olomouce, že nám tato realizace zahrady byla umožněna.