Online archiv

Vydání: 3/2013

Jak si uděláme zeměkouli

Jana Pokorná, 3/2013
Milena Lukešová, ilustrace Katarína Ilkovičová Praha, Portál 2012

Motivace žáků efektivní komunikací

Mgr. Marie Těthalová, 3/2013
Marta Mešková Praha, Portál 2012

MODELOVÝ ŠVP

3/2013

Konference pro mateřské školy

3/2013

OMEP zve na výroční schůzi

3/2013

DÍTĚ S DIABETEM V MŠ

3/2013

Malí zahradníci a Den Země

Miroslava Zapletalová, 3/2013
V naší mateřské škole se s dětmi zaměřujeme na ekologickou a environmentální výchovu. Jsme přesvědčeni, že právě v předškolním věku je velmi důležité vytvořit základy správného vztahu k přírodě, naučit se nebýt lhostejní k prostředí, ve kterém žijeme. Registrace v celostátní síti mateřských škol Mrkvička nám poskytuje hodně nápadů a námětů pro různorodé činnosti. Také jsme se zapojili do soutěže Plastožrout. Celoročně s dětmi sbíráme plastové vršky od lahví, které pak předáme k dalšímu zpracování a za získané peníze si uděláme malý výlet ke koním na farmu do blízkých Polkovic. Největší radost však máme z toho, když vidíme, že děti opravdu baví sázet hrášek na záhonek na školní zahradě, vypěstovat si řeřichu do pomazánky, starat se o kytičky, chodit na vycházky, pozorovat stromy a keře. Žádným rokem nezapomínáme oslavit Den Země. Loni mohly být děti obzvlášť pyšné, zasadily dva stromy, tak jim přejme, ať jim smrčky na školní zahradě i přímo před školkou krásně rostou…

Naše přírodní zahrada“

Mgr. Kateřina Šporiková, 3/2013
Loňské jaro bylo v naší mateřské škole spojeno především s budováním nové zahrady. Záměrem celého projektu bylo vytvořit zahradu, která by dětem umožňovala lépe poznávat přírodu a která by jim nabídla rozmanitá zákoutí pro jejich tvořivou hru, experimentování a objevování. Na základě toho došlo k přeměně naší zahrady v „přírodní zahradu“. Inspirací byl šířící se trend budování „přírodních zahrad“ zejména v Německu, Rakousku a skandinávských zemích. Cílem těchto zahrad je především dát dětem možnost pohybovat se v rozmanitém přírodním prostředí, seznamovat se s různými elementy, které jsou součástí přírody (půda, voda, kameny, písek), zdolávat různé překážky a tím rozvíjet jejich samostatnost, obratnost, motoriku, představivost. Dětem je tak dána možnost „zažívat“ přírodu a od přírody se také učit. Celková realizace zahrady probíhala ve dvou etapách. První etapa byla již zahájena předešlého školního roku, kdy došlo k úpravě celkového terénu zahrady. Zbudovány byly terénní vyvýšeniny v podobě valů se zabudovanými tunely. Druhá etapa pak probíhala ve zmíněném období jara loňského školního roku. V této fázi byly terénní vyvýšeniny obohaceny o skluzavky a následné dopadové plochy pod nimi v podobě písku. Součástí svahů se staly také terénní dřevěné lavičky (mosty). Dále bylo na zahradě MŠ vybudováno jezírko, kde mají děti možnost pozorovat vodní rostliny, hmyz i vývoj žabiček či jiných živočichů. Doufáme, že se brzy stanou jeho součástí. Již v současné době tráví děti u jezírka nejvíc času a se zájmem se šplouchají ve vodě a pozorují nedávno objevené pulce. Součástí zahrady jsou také nové výsadby v podobě dřevin, trvalek a bylinek. U „bylinkové spirály“ se děti učí poznávat různé bylinky a jejich použití, učí se péči o rostliny. Mobiliář zahrady byl obohacen o vrbová teepee obehnaná vrbovým plůtkem, která dětem nabízejí určité soukromí k různým námětovým hrám i příjemné útočiště v období slunečných dnů. Vzhledem k tomu, že naše MŠ se ve výchově a vzdělávání zaměřuje na environmentální výchovu, je pro nás pedagogy i děti samotné zahrada velkým přínosem. Těšíme se z toho, když vidíme, jak se děti spontánně o zahradu zajímají, jak objevují, zkouší a při péči o ni radostně přidávají ruku k dílu. A za to patří náš dík především ing. Mileně Zapletalové, jejímž dílem zahrada je, dále rodičům, kteří se na její tvorbě podíleli a také našemu panu řediteli Mgr. Mojmíru Chytilovi a Magistrátu města Olomouce, že nám tato realizace zahrady byla umožněna.

Den ptactva

Bc. Iveta Pilařová, 3/2013
Děti z MŠ Olgy Havlové přivítaly jaro ve čtvrtek 29. března 2012 oslavou Mezinárodního dne ptactva. Ze zahrady mateřské školy se ozýval veselý smích a zpěv. Kdo šel kolem, musel se zastavit a podívat co se děje. A k vidění toho bylo opravdu hodně. Hlavní výchovně-vzdělávací cíl akce směřoval k rozvoji dětí v enviromentální oblasti. Snahou bylo, aby se děti zapojily metodou prožitku do péče o přírodu, aby se alespoň malými kroky zapojily do péče o ptáčky a prožily zajímavý a nevšední pobyt na čerstvém vzduchu. Děti se v komunitních kroužcích seznámily s tím, co je to Mezinárodní den ptactva, proč je potřeba myslet na ptáčky v přírodě, co pro ně můžeme udělat a co je účelem dění. Programem akce bylo rozvěšení ptačích budek v části školní zahrady zvané „lesík“. A protože šplhání po stromech není pro každého, s ochotou nám při zavěšování budek do vzrostlých stromů pomohli kadaňští hasiči. Děti osobně připínaly ptačí domky do karabin a za spontánního potlesku a skandování pozorovaly s napětím šplhání a slaňování profesionálního hasiče. Ptáčkům jsme popřáli klidné bydlení a společně si pod stromy zazpívali, zatančili a připili jim na zdraví.

Poznej a chraň!

Martina Růžičková, 3/2013
Naše mateřská škola se zaměřuje na ekologii, je členem celostátní sítě Mrkvička a vyhrála soutěž Zelená škola Olomouckého kraje. Za získanou finanční odměnu se na školní zahradě vybudovala osmiúhelníková dřevěná lavička a zakoupil se strom katalpa, který byl na Dni Země slavnostně zasazen dětmi z mateřské školy. Vznikl tak přírodní kout s víceúčelovým využitím - nabízí učení v přírodě i odpočinkové posezení. V tento den se také konaly aktivity s ekologickou tematikou. Na školní zahradě se nacházela místa nazvaná Třídění odpadu, Proč je zajíček smutný aneb Co (ne)patří do lesa, Zkoumání drobných bezobratlých v krabičkové lupě, Individuální tvoření „obydlí“ larvy chrostíka… Rádi bychom poděkovali Technickým službám města Olomouce za zapůjčení plastových nádob a také Zahradnictví Zmeškalovi - Kožušany za odborné poradenství. Poděkování patří i ochotným rodičům, kteří nám pomohli celou akci zrealizovat. Loňský Den Země se i díky nim vydařil. Mnohé dnešní děti vyrůstají v dokonalém domácím pohodlí s lákavým virtuálním světem, v němž příležitost k přímému kontaktu s přírodou chybí. Nám se podařilo vybudovat zázemí, které umožní učení vlastní prožitou zkušeností. Při překonání vlastní pohodlnosti i s trochou námahy mohou děti samy odhalovat přírodní zákonitosti s orientací na přirozený roční rytmus.

V naší školce se nikdo nenudí

Václava Kunická, 3/2013
Naše školka je zapojena do tří velkých celonárodních projektů, do kterých se aktivně zapojují i naši rodiče. Projekt Celé Česko čte dětem se snaží v dětech nenásilnou formou probouzet lásku ke knihám pravidelným každodenním předčítáním (minimálně 20 minut denně v jakoukoliv denní dobu), takových knížek, které děti baví a zajímají, a příběhů, které si pak samy rády zahrají. Šikovní rodiče navštěvují děti ve svých třídách a předčítají či vyprávějí celému kolektivu dětí své oblíbené knihy z dětství. Spolupracujeme také s paní knihovnicí ze sousední Kamenice Bohunkou Roubíčkovou, babičkou našich dvou dětiček. Druhý projekt se nazývá Nechci kazy školka. Jak napovídá název, je zaměřen na prevenci a správnou dentální hygienu a péči o zoubky. Paní učitelky, ale i děti (a rodiče) prošly školeními s názornými ukázkami, jak správně čistit zoubky. Budete se divit, ale dozvěděli jsme se mnoho nových a zajímavých informací. Například to, že kartáčky se mají vyměňovat každé dva měsíce (ve školce tak činíme, zejména díky spolupráci rodičů) a že zubní pasty při čištění není třeba, důležitější je správný kartáček. Posledním třetím projektem je Recyklohranní a s ním spojené třídění odpadu ve školce. Jakmile v naší třídě předškoláků zmizí velká taška na papíry (tašky na tříděný odpad nám zařídila naše šikovná maminka paní Jirešová ve spolupráci s Fondem životního prostředí), děti hned hlásí, že nemají kam házet odstřižky či nepovedené kresby. Čekají, až jim náš pan údržbář Ivo Šmehlík opět prázdnou vysypanou tašku přinese. Díky sponzoringu Pražských služeb máme ve školce k dispozici celoroční odvoz popelnic na papír a plast. Abych se ale vrátila k samotnému smyslu Recyklohraní, kdy rodiče přinášejí do školky staré, nepotřebné a vysloužilé drobné elektrospotřebiče, my sbíráme body (nejvíce máme za televize a počítače); tím šetříme naše životní prostředí, dětem rozšiřujeme obzory a navíc ještě obdržíme výtvarné pomůcky pro děti. Děkuji všem rodičům, sponzorům a přátelům naší školky za jejich aktivní přístup a finanční a materiálovou pomoc.

Hrajeme si s míčem

Mgr. Veronika Bílková, 3/2013
Když dáte dítěti do ruky míč, hned ví, co si s ním počít. S míčem se dá zažít spousta legrace. Každý z nás si pamatuje třeba známou školku s míčem, házenou nebo vybíjenou. Tyto hry děti bavily a baví dodnes.