Přijde jaro, přijde zas

Beránci S příchodem jara se probouzí příroda, tedy zvířátka i rostliny. Na jaře se rodí většina mláďat a to v přírodě i doma. My si vyrobíme z lepenkových krabic beránka a ovečku. Vyzdobíme si s nimi jarní koutek v družině. Potřebujeme kreslicí karton, anilinové barvy, štětec, misku na vodu, nůžky, lepidlo na papír, tuš, zmizík, tužku, mycí houbu, pro každého beránka (ovečku) lepenkovou krabici na tělo, dvě menší krabice na nohy, jednu menší krabici na krk a rovnou desku z lepenkové krabice na hlavu. Nejdříve si připravíme kreslicí karton, kterým polepíme krabice, z nichž vyrobíme části těla beránka. Na karton nanášíme pomocí houby vodu, do které zapouštíme anilinové barvy, v našem případě odstíny modré. Až karton uschne, nakreslíme na něj zmizíkem kudrnatou vlnu - my jsme k výtvarnému vyjádření použili spirálky. Polepíme lepenkovou krabici představující tělo. Pomalovaný karton nalepíme na krabici tak, aby v části představující břicho beránka byl delší než použitá krabice. Tento karton pak zastřihneme do obloučků. Dále pak polepíme krabice, které použijeme na krk a nohy. Nohy dokreslíme tuší a domalujeme kopýtka. Na zadní straně krabice představující tělo přilepíme ocásek. Vyrobíme ho ze zbytku kartonu pomalovaného anilinovými barvami. Karton nastřiháme na 1 cm široké proužky, které na tužce natočíme do spirálek a přilepíme k tělu. Hlava beránka (ovečky): na lepenkovou desku nalepíme z obou stran bílý karton. Barvami namalujeme hlavu beránka nebo ovečky. Vystřihneme a přilepíme na krk. Hrátky se zvířátky Pexeso: Zahrajeme si stolní pexeso se zvířátky. Vždy když otočíme kartičku, snažíme se správně pojmenovat zvířátko na obrázku. Živé pexeso: Dvě děti, které budou proti sobě soutěžit, odejdou z místnosti, aby nevěděly, jaké páry budou tvořit pexeso. Děti, které zůstaly v družině, vytvoří páry. Každý pár si domluví nějaký pohyb, nebo zvuk, který bude symbolizovat nějaké zvíře. Jeden pár dělá medvěda a bude tedy při vyvolání bručet jako medvěd; jiný pár dělá kočičku - bude se tedy při vyvolání protahovat a mňoukat jako kočka a podobně. Děti se promíchají. Zavoláme do družiny soutěžící dvojici. Soutěžící střídavě vyvolávají vždy dvě děti, které mu předvedou smluvený pohyb nebo zvuk. Úkolem soutěžících je najít co nejvíc shodných dvojic. Platí stejná pravidla jako při stolním pexesu. Malované zvířecí hádanky: Potřebujeme kartičky se jmény zvířat, stopky. Jedná se soutěž pro týmy. Děti se rozdělí do týmů. Každý tým vyšle jednoho svého člena kreslit. Ten si od vedoucího hry vytáhne kartičku, na které je napsáno jméno zvířete. Jeho úkolem je do 20 vteřin toto zvíře nakreslit a úkolem jeho družstva je do 15 vteřin toto zvíře poznat. Časové limity upravíme podle věku dětí. Týmy se střídají až do vyčerpání kartiček. Které družstvo poznalo více zvířat, vyhrává. Závody pro skokany: Vedoucí hry vytyčí například kuželkami start a cíl. Úkolem soutěžících je překonat dráhu co nejmenším počtem skoků snožmo. Nesoutěžíme na čas. Můžeme soutěž připravit pro jednotlivce, nebo pro týmy. V případě soutěže pro týmy se sečte počet skoků všech členů týmu dohromady. Který tým má nejméně skoků, vyhrává. Had: Vyznačíme start a cíl. Děti vytvoří týmy. Postaví se do zástupu za sebe. První z týmu si dá ruce do pasu. Každý další soutěžící v zástupu chytí soutěžícího před sebou za pas. Na znamení začnou utíkat k metě. Pokud se had roztrhne, musí se vrátit na start a začít znovu. Který had bude v cíli první? Hbitá kočka: Jedná se o soutěž pro týmy. Židle postavíme za sebou do řady ve vzdálenosti asi 50 cm od sebe. Úkolem soutěžících je co nejrychleji zdolat židle tak, že jednu židli podlezou a druhou přelezou. Počet židlí zvolíme přiměřeně k věku dětí a velikosti hrací plochy. Myslím si zvířátko: Vedoucí hry si v duchu myslí nějaké zvířátko. Úkolem soutěžících je zjistit jaké. Děti to zjišťují tím způsobem, že vedoucímu hry pokládají otázky. Otázky mohou být formované pouze tak, aby se na ně dalo odpovídat slovy ano, ne, nevím. Děti se nemohou zeptat: „Jakou barvu má?“, ale otázku musí položit takto: „Má to zvířátko hnědou barvu?“ Kdo pozná, o jaké zvířete jedná, v příští hře si myslí zvířátko.

Placená zóna

Alena Kulhánková