Co by mělo zvládat dítě od 5–6 let – 2. část

Podstatná je pro dítě v tomto věku samostatnost a sebeobsluha. Proto by mělo zvládat samostatně se umýt, učesat, používat záchod, toaletní papír a splachovací zařízení, kapesník. Mělo by se dokázat samostatně obléknout, svléknout včetně zapínání a rozepínání oděvu, skládat a ukládat oblečení, botičky a další věci na určené místo včetně uložení lůžkovin, umět se obout, vyzout, zavázat si tkaničky na kličky a rozvázat si je, jíst příborem. Po motorické stránce by dítě kromě aktivit, jako jsou chůze, běh, skok, lezení, házení, mělo postupně zvládat jízdu na kole bez pomocných koleček, plavání, bruslení, sáňkování a lyžování. Tyto sporty jsou důležité pro koordinaci horních a dolních končetin. Před nástupem do školy by dítě mělo mít upevněné správné držení a správný sklon tužky, ruka by měla být při kresbě dostatečně uvolněná, ne křečovitá a ztuhlá. Tahy tužkou by měly být plynulé, při kresbě by neměla dítě ruka bolet, nemělo by si ji proklepávat. Kresba postavy by měla mít všechny části a postupně i detaily, jako jsou oči, nos, ústa, vlasy, oblečení, obuv… Významné je i aktivní zapojování se dítěte do společných činností, řada dětí navštěvuje různé zájmové kroužky. Dítě by se již mělo umět podřídit požadavkům na ně kladeným. Důležitá je i schopnost navazovat kontakty dětí s jejich vrstevníky, rozvíjet schopnost vzájemné spolupráce a pomoci při různých činnostech, dodržovat pravidla kolektivního chování. Dítě by mělo umět pozdravit, rozloučit se, přivítat se, blahopřát při různých příležitostech, umět věnovat dárek, přát dobrou chuť před jídlem, dobré ráno, dobrou noc… Úspěch ve škole ale nezajišťují pouze inteligence a znalosti našeho potomka, neméně důležitá je schopnost dítěte soustředit se a v soustředění vytrvat, pracovní nasazení, odolnost vůči rušivým podnětům z okolí. A to je závislé na zralosti a kvalitě nervového systému dítěte. Tempo zrání a vývoje nervového systému je však u každého dítěte jiné. Pokud vy, rodiče, máte sebemenší podezření, že váš potomek má nějaké nedostatky ve vědomostech, znalostech, grafomotorice nebo potíže s chováním, navštivte raději odborníka (psychologa, speciálního pedagoga) a požádejte o vyšetření školní zralosti. Eventuální odložení školní docházky určitě není ostuda pro dítě a jeho rodiče, nesmí však znamenat ztrátu roku, ale naopak rok zaměřený na školní přípravu. Projekt Zdravý životní styl CZ.1.07/3.1.00/ 37.0051 nabízí rodičům předškolních dětí zdarma odborné přednášky a rady přímo v mateřských školách. Dále nabízí rodičům písemné odpovědi na konkrétní problémy při výchově předškolních dětí. Své dotazy posílejte na: www.zdravyzivotnistyl-zatec. cz. Projekt realizuje Občanské sdružení Vzdělávací centrum Podkrušnohoří Žatec.

Placená zóna