Koncept prožitkové výchovy vychází z myšlenky, že pokud něco zažijeme a sami objevíme, jak se věci mají, naučíme se mnohem více, než když dostaneme „naservírované“ hotové poznatky.
Možná nám sice trvá déle, než sami objevíme to správné řešení, zato si ho budeme déle pamatovat. Výtvarnice a pedagožky Radka Rubešová a Veronika Kirchnerová se v práci s malými dětmi vydaly právě tou delší cestou. „Téma, na které je konkrétní výchovně-vzdělávací celek zaměřen, je zprostředkováno tak, aby poznatky o něm mohly děti vnímat ‚celým tělem‘, aby podněty oslovily co nejvíce smyslů, zapojily emoce a dítě v nich mohlo samo najít smysl. Ke každému se tak dostává jednak obecné jádro sdělení tématu, ale také jedinečné poznatky, které si jednotlivé dítě v konkrétní situaci může pro sebe odnést,“ vysvětlují.
Radky Rubešové a Veroniky Kirchnerové jsem se ptala, v čem jsou výhody výchovy prožitkem oproti tradičnímu seznamování dětí s hotovými fakty, skutečnostmi. „Základní rozdíl spočívá už v samotném pojetí, tedy zařazení prožitku jako aspektu výchovy. Ve výchově jde primárně o podporu rozvoje osobnosti dítěte a vzdělávání jde ruku v ruce s ním, ale ne izolovaně. A domníváme se, že to je podstatným obsahem výchovně-vzdělávacího tématu nejen v předškolním věku, tedy podporovat dítě v tom, aby dokázalo najít skrze prožitek svou cestu k porozumění sobě a porozumění světu a svému místu v něm. A to je něco, co se skrze ‚hotová fakta‘ zprostředkuje obtížně.“
Zajímalo mě také, jak staré děti jsou schopné profitovat z prožitkové výchovy. „Od nejútlejšího věku,“ myslí si Veronika Kirchnerová a Radka Rubešová. „Děti se od narození primárně rozvíjejí skrze vlastní prožitky. Důležité je dopřát dětem dostatek kontaktu s reálným světem, například volnou hru v přírodě, péči o domácí zvířata, experimenty s nejrůznějšími materiály.
Obzvláště v dnešní době, kdy je svět zprostředkováván přes nejrůznější média, jako jsou televize a internet, je třeba děti sytit autentickými prožitky. Média by měla sloužit jako prostředek ke třídění informací, upevňování znalostí, ne jako původní zdroj.“
Autentičnost a tvořivost
Myšlenky výchovy prožitkem znějí krásně. Jak je ale přivést do praxe? Jaké prostředky bychom měli volit, když pracujeme s malými, předškolními a mladšími školními dětmi? „Dítě se dokáže vyjádřit daleko snáze neverbálně, skrze tělo, jeho pohyb a prožitek než slovní cestou. Expresivní techniky jako hudba, pohyb, tanec a výtvarné vyjádření tedy velmi podporují dětskou spontaneitu, tvořivost a emotivitu. Je nesmírně důležité tyto osobnostní kvality v dětech rozvíjet a podporovat. Pokud udusíme autentičnost, hravost a tvořivost nevhodnými pedagogickými přístupy, budou děti v dospělosti v mnohém ochuzeny jak ve svém osobním, tak profesním životě,“ říkají Veronika Kirchnerová a Radka Rubešová.
Zajímala mě i jejich zkušenost z výtvarné oblasti. Jak kreslení, malování a další výtvarné techniky propojit s výchovou prožitkem? Jak se „snáší“ seznamování s určitou technikou malby, kresby apod. s tím, že dítě se učí nové věci prožitkem? „Důležitou složkou našeho výtvarného přístupu je experiment. Děti se samy učí zacházet s materiálem, poznávat jeho kvality, přednosti a limity… Pracujeme velmi často s kombinovanými technikami (kresba a malba se vzájemně doplňují) a děti dokážou s výtvarnými prostředky intuitivně zacházet. Nepovažujeme za důležité v tak útlém věku izolovaně seznamovat s jednotlivými technikami. Každé dítě přirozeně tíhne k jinému způsobu vyjádření (lineární kresba, plošná malba, prostorová tvorba apod., proto je třeba mu nabídnout širokou paletu výtvarných prostředků, kterými se vyjádří podle svých potřeb.“
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.