PROJEKT VELKÉ UCHO V MATEŘSKÉ ŠKOLE

Co byl projekt Velké Ucho? Výzva z programu Ekoškola pro mateřské školy, ve které děti společně s učitelkami a skřítky Hlučňáčky a Ticháčky zkoumaly hluk a zvuk v mateřské škole a bádaly, co hluk a zvuk vlastně je, která místa jsou ve školce nejhlučnější a která nejtišší. Výzva byla vyhlášena ve spolupráci s firmou Saint Gobain, divizí Ecophon. Celkem se do výzvy zapojilo 19 mateřských škol z celé ČR. Odměnou za tři nejlépe zpracované projekty byla úprava jedné místnosti do akusti cky ideálního stavu. Naše Mateřská škola Mokrá-Horákov zvítězila a patřila mezi první tři vybrané mateřské školy, kterým firma Saint Gobain upravila jednu třídu do akusti cky ideálního stavu. Cílem projektu bylo seznámit děti zábavnou formou, jak vzniká zvuk a hluk, rozpoznat je, zjisti t, kde všude se kolem nás nachází a jak ho můžeme ovlivnit sami. Učitelky z Ekotýmu MŠ Mokrá-Horákov zpracovaly všechny nápady do integrovaného bloku, který se stal součástí TVP. Vše začalo vyprávěním o skřítcích Hlučňáčcích a Ticháčcích, kteří žijí všude mezi námi. Formou brainstormingu byly zapisovány a kresleny první nápady na realizaci. Následovaly dva týdny realizace projektu v jednotlivých třídách mateřské školy. Děti se formou pozorování, her, tvoření, prožitkového učení, experimentování a výzkumu seznamovaly se zvukem, hlukem a jeho vnímáním kolem sebe. Děti si vytvořily vlastní skřítky z recyklovaných materiálů, vytvářely piktogramy hluku a ti cha, ale hlavně zkoumaly a porovnávaly jako správní detektivové všechna místa mateřské školy, kde skřítci bydlí. Během her si děti vytvořily domácí telefon, kterým se společně dorozumívaly přes okno s ostatními dětmi, hrály hry na ozvěnu, na kukačku, vyráběly zvukové vlny z provázků a vlastní nástroje. Děti tímto projektem zjisti ly např., co je to zvuk, jak vzniká, která místa v mateřské škole jsou hlučná, a která tichá, jak se chránit před hlukem. Po ukončení projektu se všechny děti sešly společně s Ekotýmem a učitelkami a zhodnotily výsledky výzkumu ve třídách, a projekt uzavřelo zjištění, která třída potřebuje nejvíce Ticháčků - akusti ckou úpravu. Děti si celý projekt velice užívaly. Vyrobené piktogramy hluku a ti cha dětem nadále slouží při dodržování pravidel třídy a příběhy skřítků se k nám stále vrací. Završením projektu byla úprava a odhlučnění třídy Motýlků a přilehlé kuchyně, která byla provedena během července.

Placená zóna

Mgr. Jitka Novotná