Online archiv

Vydání: 5/2006

Podívejte se na vlastní rodinné problémy zvenčí

Helena ČervinkováFoto autorka, 5/2006
Napjaté vztahy, nespokojenost, vztek či pocity viny, s nimiž jsme se v původní rodině léta potýkali, se nejednou objeví i ve svazku, který jsme založili sami. Proč, když jsme to všechno chtěli úplně jinak? A jak z bludného kruhu ven?Konstelace mnohdy pomáhají uvolnit a překlenout silné negativní emoce.

Já se ještě nechci vázat

Marcel Tomášekkresba Jaromír F. Palme, 5/2006
Atributy mládí zasahují daleko do dospělosti a mnohé z dnešních třicátníků nelákají starosti rodinného života. Co jim brání trvale žít s partnerem a mít děti? Přemíra odpovědnosti, kariéra, nebo pohodlí?Mnohým dnešním třicátníkům chybějí zkušenosti s rodinným životem a výchovou dětí. Ve vztahu hraje důležitou roli vzájemná spokojenost a sexuální naplnění.

Umíme ještě truchlit?

Tereza Soukupováilustrační foto SAMphoto.cz/(c) PurestockX, 5/2006
Odchodu blízkého člověka se žádný z nás nevyhne. V současném dynamickém, aktivním životě ale jako by chyběl prostor a čas na truchlení. Pokud se však s pocity bolesti a bezmoci po takové ztrátě nevyrovnáme, psychické následky siponeseme léta.Není ostuda připustit si ochromení, vyčerpání a únavu.

Jak podfouknout psychologa

David Kuneš a Monika Kunešováfoto repro autorů, 5/2006
Jsme absolventy jednooborové psychologie a dokončujeme psychoterapeutický výcvik. Již několik let intenzivně pracujeme na tom, abychom se naučili rozumět prožívání i chování ostatních lidí, abychom pochopili jejich verbální ineverbální sdělení...Tahle batika sehrála hlavní roli v našem příběhu.

Nebojme se psychologa

Pavla Kouckáfoto Roman Trčka, 5/2006
I psychologovi se může stát, že potřebuje odbornou psychologickou pomoc. A neměl by se stydět o ni požádat, říká psychoterapeut a pedagog Jan Svoboda. Zda osloví svého známého či někoho, s kým se dosud nesetkal, není podstatné.

Psychologie lásky

Dana Fajmonová, 5/2006
Jürg WilliPortál, Praha 2006. 256 s.

Co čte Jan Svoboda

Jan Svoboda, 5/2006
Vynechám-li tituly potřebné k profesnímu růstu, mám nejraději knihy příběhů, jež ověřil čas. Oslovuje mě jejich moudrost. Knihy mýtů, bájí a pověstí ze všech koutů světa si vyloženě hlídám. Tematicky se často opakují - a to jepro mě logické stejně jako zajímavé, protože kopírují životní scénáře.Zároveň mám knihy drahocenné, které čtu stále dokola. Zklidňují mě, dávají korekci, přinášejí inspiraci při hledání cesty v práci s klienty i studenty. Jedna z nich se jmenuje Ve světě taoismu. Obsahuje knihu Lao-ć Tao teting a část s názvem Moudrost mistra Čuanga. Tao te ting pro mě v mnoha obměnách nabízí také jednu významnou myšlenku - že vše se doplňuje, nic není jako. A pokud v něčem dílek chybí, lze jej najít, protože někde jinde přebývá.Mnohokrát mi kniha pomohla v hledání souvislostí a logiky případů klientů. Moudrost mistra Čuanga mi dává korekci. Prožití si textu je mým drobným supervizorem. Jako příklad uvedu díl jedné zkazky, který už znám nazpaměť: Pobřehu řeky se procházeli dva mniši, když jeden náhle řekl:"Jak ti pstruzi vesele vyskakují nad hladinu, jak se radují!"A druhý opáčil:"Vy přece nejste ryba, jak můžete vědět, že skáčou, protože majíradost?"První mnich se usmál a reagoval:"A jak vy můžete vědět, že já to nevím, když vy nejste já!"Jeho společník odpověděl:"Já nejsem vy, nemohu vás tedy zajisté znát, jak by bylo potřebné. Ale stejnětak je jisté, že vy nejste ryba, a tak je jasné, že vy nemůžete vědět, co dělá rybám radost."Pak se mniši odmlčeli a dále se v míru procházeli kolem řeky.K pročtení mohu doporučit také třeba Světlušky od R. Thákura. Dám příklad:"Podívejte se na motýla, jak krásně a lehce letí. A přitom jej vůbec nezajímá, zda jeho let někdo pozoruje."Nejvíce mě ale zřejměovlivnila kniha Lva Tolstého, která snad ani není klasickou knihou. Pod názvem Kruh četby vycházela někdy kolem roku 1927. Autor v ní předkládá myšlenky sebrané z mnoha jemu dostupných děl světové literatury. Já se k prvnímusvazku dostal, když mi bylo osmnáct. Mnohým výrokům jsem nerozuměl, ale vedly mě k přemýšlení. Kniha se stala mou"biblí". Například mě přitahoval a dráždil výrok"Pamatuj, že ne já, nýbrž já a pořád já, to jesvět". Pochopil jsem jej snad po pěti letech. Jako kluk toužící sežrat moudrost světa jsem také roky nerozuměl sdělení"Čti tehdy, dojdou-li ti tvé vlastní myšlenky. Protože číst myšlenky cizí, to je jako sbíratdrobty z cizího stolu."Domnívám se, že dnes už rozumím. Obdobně jako s knihou Lva Tolstého jsem to měl s knihou Prorok Chalíla Džibrána, kdy jsem dílu Zahrada prorokova porozuměl až mnoho let po prvním přečtení.Ale pochopitelně mám ve svém osobním zlatém fondu i knihy, kde jsem se mohl identifikovat s hrdinou. Snad nejraději mám z této řady Siddhárthu od Hermana Hesse. A naopak jsem zatím nikdy nedočetl Dobrého vojáka Švejka aneporozuměl mu. K tomu jsem doposud nedozrál. Čtenářsky a hlavně osobnostně.

Hudební psychologie

Pavel Mužík, 5/2006
Marek FraněkPraha, Karolinum 2006. 225 s.

Kognitivní terapie a emoční poruchy

Matěj Kollár, 5/2006
Aaron T. BeckPraha, Portál 2005. 256 s.

Typologie organizace - Využití osobnostních typů v procesu rozvoje organizace

Tomáš Srb, 5/2006
William BridgesPraha, Management Press 2006. 165 s.

Na prvním místě člověk

Ľudovít Dobšovič, Lívia Bekő, 5/2006
Většina firem funguje na základě příkazů, nařízení, kontroly a systému odměn a sankcí. Existuje však i méně direktivní model řízení. Cesta k němu není snadná, pokud se však podaří zavést, produktivita a odpovědnost zaměstnancůvýrazně rostou.

Jak živly (psychometricky) ožívají

Radvan Bahbouh, Dana Fajmonová, Jiří Lukavský, Adéla Barešová, Filip Abramčuk, Eva Rozehnalová, Tomá, 5/2006
Koncept čtyř živlů má velkou kulturní i prožitkovou bohatost. Přestože šlo o nejstarší výkladový systém lidské povahy, z akademické psychologie se ztratil jako nevědecký. Tím se však nezměnilo nic na tom, že živly jsou dobřerozlišitelné kvality.