Online archiv

Vydání: 10/2012

Kino

Jana Kárníková, 10/2012

Mentálně postižení v naší obci?!

Daniela Kramulová, 10/2012
Jakmile se ruší velkokapacitní zařízení pro osoby s mentálním postižením a klienti by se měli nastěhovat do chráněných bytů a integrovat do života obce, zvedne se vlna protestů. O našem strachu hovoříme s Monikou Lampovou, ředitelkou Agentury Pondělí, které se těmto klientům věnuje už 15 let.

Rozvodová válka

Petr Sakař, 10/2012
Metafora opatrovnického sporu jako zákopové bitvy v dlouhodobé válce zní hrozivě, ale stačí se zaposlouchat do válečné terminologie rodičů a pochopíte, že jejich děti se ocitly bezbranné uprostřed bojiště dvou znepřátelených stran.

Experiment Loupežnická jeskyně

Daniela Kramulová, 10/2012
Kdo: Muzaref Sherif, americký sociální psycholog Kdy: 1954 Kde: Letní tábor Loupežnická jeskyně v národním parku Oklahoma (Sherif působil na Yale University, University of Oklahoma a Pennsylvania State University)

O ještěrech vím všechno. Vás to nezajímá?

Lucie Bělohlávková, 10/2012
Osoby s Aspergerovým syndromem narážejí na problémy v komunikaci a společenském chování. Neodhadnou správně kontext, špatně se orientují v pravidlech chování, chybí jim intuice i empatie. Často bývají centrem posměchu či ignorance...

Jsme snáze ovlivnitelní, než si připouštíme

Zdeněk Krpoun, 10/2012
Lidé jsou v mnoha případech přesvědčení, že je jejich osud poháněn převážně rozumem. Jsme opravdu tak racionální, jak si většina z nás myslí? Povyšujeme se kvůli rozumu oprávněně nad všechny ostatní tvory v rámci celé živočišné říše? Dlouho převládal stejný názor i mezi psychology…

Pomluvy: oblíbené zvlášť na pracovišti

Irena Ševelová, 10/2012
Zaměstnání je ideální živná půda pro všechny druhy pomluv a klevet. Ohrožují však mezilidské vztahy, pracovní morálku a produktivitu.

nešpor/n/oviny

Karel Nešpor, 10/2012
Problémy s pacienty. Pašují alkohol do nemocnic

Posedlost dvojčaty

(dak), 10/2012
Dvojčata, zejména ta jednovaječná, mají svým způsobem výsadní postavení -v rodině a v okruhu přátel specifickými vzájemnými vztahy, pro různé vědní obory představuje jejich genetická výbava, vlastnosti a životní osudy stále vzrušující a překvapující předmět zkoumání.

Říjen 2012

10/2012
9. října 1982 zemřela v Londýně britská psychoanalytička rakouského původu Anna Freudová Narodila se roce 1895 ve Vídni jako nejmladší z šesti dětí Sigmunda Freuda. Ke svému otci měla mimořádně úzký vztah. Ten údajně neměla k matce a traduje se, že mimořádně napjaté vztahy měla i s ostatními pěti sourozenci. Nezískala žádné formální univerzitní vzdělání. Navštěvovala soukromé školy, později ale prohlásila, že ji v nich mnoho nenaučili. Po střední škole pracovala jako učitelka na základní škole a podílela se na přípravách otcových spisů k vydání. Největšího vzdělání se jí podle jejích slov dostalo od otce, jeho přátel a spolupracovníků. Po skončení 1. světové války začala pro svého otce vykonávat stále větší množství administrativních prací - Freud nerad telefonoval a Anna se stala jeho asistentkou. Ve třicátých letech se stala vyučující analytičkou a začala pracovat s dětmi. Byla asistentkou, zdravotní sestrou, pomocnicí a zjevnou následovnicí svého otce. Na konci třicátých let se zapojila do pomoci židovským psychoanalytikům, kteří utíkali z Německa před nacisty a roku 1939 odjela s otcem do anglického Hamsteadu, kde pokračovala v psychoanalytické práci s dětmi. Řídila zde ve své době nejvýznamnější evropské pracoviště zabývající se psychoanalýzou dětí. Rozšířila ji daleko nad rámec ofi ciální psychoanalýzy a ovlivnila dětskou psychologii i psychiatrii. Středisko bylo odpovědí na společenské pozdvižení a citová traumata, kterým musely čelit děti ve válkou zmítané Evropě. Byla vzpomínána jako nadšená a inspirující učitelka a v roce 1984 byla klinika v Hamsteadu přejmenována na Centrum Anny Freudové. Založila dětskou psychoanalýzu a její práce značnou měrou přispěla našemu chápání dětské psychologie. Vyvinula rozličné techniky léčby dětí, věřila, že se dětské syndromy liší od syndromů, kterými trpí dospělí lidé, a často se přímo vztahují k jejich vývojovým stadiím. K rozvoji psychoanalytické teorie přispěla zejména svou prací na obranných mechanismech a jejich úloze při chápání lidské motivace. Obranné mechanismy jsou dodnes nejlépe přijímanou oblastí psychoanalytické teorie a jsou považovány za významný příspěvek k vědeckému chápání lidského chování. V knize Já a obranné mechanismy zřetelně ukazuje, že psychoanalýza se nezabývá výhradně lidským nevědomím. Dokládá, že předmětem zájmu psychoanalýzy bylo vždy já a jeho poruchy, přičemž zabývání se nevědomím sloužilo obnově já a jeho funkcí. Věnuje se prostředkům, jimiž se já brání nelibým stavům a úzkosti a jimiž se snaží zvládat impulzivní jednání. Jako první popsala identifikaci s agresorem, tj. ztotožnění s osobou, která představuje hrozbu, nebo s odpůrcem, kterého jedinec nedokáže přemoci. Podle její teorie se toto ztotožnění odehrává na vývojové úrovni, v období, kdy se chlapec na konci oidipovského stadia ztotožní se svým sokem, s vlastním otcem. Psychoanalýze prospěla i svou oddanou péčí o svého otce, bez níž by pravděpodobně podlehl rakovině daleko dříve a nenapsal by své poslední práce, které jej přežily. Anna Freudová zemřela před 30 lety ve věku 86 let.

Bláznění ve dvou

Stanislav Komárek, 10/2012
PODOTEKY STANISLAVA KOMÁRKA

Z deníku mentální anorektičky

Eva Tomková, 10/2012
Gréta Pelzová bojuje svůj boj proti poruchám příjmu potravy a v poslední době vyhrává. Poskytla nám některé zápisky ze svého deníku. Upozornění: Nečtěte večer nebo před jídlem. Některé části jsou hrozivé.