Online archiv

Vydání: 4/2009

HEREC VYDRŽÍ COKOLI, POKUD SE MU NAKONEC ZATLESKÁ

Marie Těthalová, 4/2009
Taky máte rádi chvíli napětí před tím, než se v divadle rozhrne opona a nastoupí herci? Těšíte se na pěkný příběh a s napětím sledujete dění na jevišti? Pro Petru Zámečníkovou je divadlo velkou životní láskou.

MIMOŘÁDNÁ OSOBNOST V DĚJINÁCH TECHNIKY

František Morkes, 4/2009
Největší a nejstarší vysokou školou technického zaměření je v České republice pražské České vysoké učení technické. Jeho počátky sahají do prvních desetiletí 18. století, ale k podstatnému rozvoji školy došlo až poté, co v čele výuky stál František Herget, tedy v období let 1767-1784.

PODPOROVAT TALENTY JE TŘEBA UŽ OD MLÁDÍ

Mgr. Bc. Jana Smetanová, 4/2009
Stále přemýšlíme, jak děti více namotivovat k zájmu o vědu a přírodní vědy. Je to těžká práce s nevelkými výsledky. Jasné ovšem je, že musíme začínat od základní školy a podchytit nadané žáky. Pardubický kraj v této snaze přišel jako první v České republice se soutěží Festival vědy a techniky pro děti a mládež, které se mohou zúčastnit žáci od šestých tříd základních škol až po žáky posledních ročníků škol středních. Děti si vybírají témata podle svého zájmu. Pod vedením vedoucích projektů i odborných konzultantů pracují na projektech, které pak musejí obhájit před odbornou komisí. Hlavní cenou je týdenní zájezd do Francie, kterého se zúčastní nejen nejlepší řešitelé projektů, ale i vedoucí z řad učitelů, rodičů či dalších příbuzných, kteří žákům i studentům při práci pomáhali. Zpracovávané projekty jsou z oblasti přírodních věd: chemie, fyziky, mechaniky, astronomie, historie, biologie, termodynamiky a mnoha dalších oborů. V druhém ročníku se na krajském kole 24. a 25. března v Domě techniky v Pardubicích představilo okolo devadesáti projektů. Překvapily nás svou kvalitou a efektním zpracováním. Bylo vidět, že s nimi žáci strávili mnoho času. Nejlepší jsme ocenili, ale nebylo cílem jen vyhrát. Vždyť cílem soutěže je rozvíjet talent dětí, učit je řešit problémy, naučit je prezentovat výsledky práce, pracovat s informacemi – tedy vše, co je cílem školské reformy.

SNIŽME SPOTŘEBU, KTEROU „NESPOTŘEBOVÁVÁME“

(tes), 4/2009

CO SE DĚJE VE ŠKOLÁCH

Eva Stejskalová, 4/2009
Týden v Evropě bavil i paní uklízečku

KAM V LÉTĚ? NA VODÁCKÝ TÁBOR

-BHC-, 4/2009
S příchodem jara začínáme plánovat prázdniny. Kam vyslat potomky? Jestli my s nimi trávíme léto na jednom místě v hotelech all inclusive, skvělým doplňkem programu mohou být vodácké tábory.

MORÁLNÍ ODPOVĚDNOST KAŽDÉHO Z NÁS

Eva Dobšíková, 4/2009
Dvě nedávná výročí, Masaryk a Protektorát, nás mohla přimět k zamyšlení nad naší zodpovědností. Měli bychom si uvědomit, že mnozí mezi námi - zvláště cizinci a nezaměstnaní - to nemají dnes lehké.

INTERNETOVÉ KLUBY PRO ZNEVÝHODNĚNÉ ŽÁKY V PRAZE

Lenka Fiedlerová, 4/2009
Také slýcháte, že není možné děti ze sociálně znevýhodněných rodin nebo romské děti zapojit do žádných projektů? Internetové kluby ČH@VE ukazují, že to jde.

PRÁCE S DĚTMI JE JEDNODUŠŠÍ NEŽ S DOSPĚLÝMI

4/2009
Ing. Miroslava Katzerová je ředitelkou Střední průmyslové školy chemické v Pardubicích. Vystudovala VŠCHT Pardubice a nastoupila do Syntehsie, a.s., brzy si však doplnila pedagogické vzdělání a začala na své nynější škole učit angličtinu a chemickou technologii. V roce 2000 se stala její ředitelkou. Povídaly jsme si o její práci ředitelky i situaci v odborném vzdělávání.

AKTIVNÍ METODY VÝUKY NA VÝŠCE? JDE TO!

Pavel Wojnar, 4/2009
Přisedl jsem si nedávno ve vlaku ke skupince studentů z olomoucké Univerzity Palackého, kteří se vraceli po ukončení studijního týdne domů. Vedli při tom opravdu vášnivou debatu. Tématem byl způsob výuky. Protože jejich výměna názorů byla nejen dosti hlasitá, ale i hodně inspirující, přilákala moji učitelskou pozornost.

NEZVLÁDÁM ŠKOLU. NAŠI SE TOTIŽ ROZVEDLI

Gabriela Bachárová, 4/2009
Rozvod rodičů zasáhne i do školního života dítěte. Zhoršení prospěchu a chování jsou zcela běžné důsledky rodinných turbulencí. Jak dítěti v této situaci pomoci?

JAK KVALITNÍ JSOU EVROPSKÉ ŠKOLY?

Tatiana Welch, 4/2009
Evropské školy vzdělávají děti evropských úředníků. Zřizují se ve městech, kde sídlí evropské instituce, a nabízejí vzdělání v několika jazycích. Nyní už i v českém. Jaká je jejich úroveň a s jakými problémy se potýkají? Text: