Online archiv

Vydání: 8/2007

MYSLÍM SI DODNES, ŽE BÝT UČITELEM JE KRÁSNÉ POVOLÁNÍ

Barbara Čechová, 8/2007
Nejznámější český herec-učitel, nejpopulárnější dramatik, nejlidovější scenárista. ZDENĚK SVĚRÁK vystudoval učitelství češtiny, a dokonce i pár let učil. V rozhovoru mimo jiné prozradil, kdo byl vzorem pro postavu Igora Hnízda v jeho autobiografické Obecné škole.

PEDAGOGICKÉ POSELSTVÍ T. G. MASARYKA

František Morkes, 8/2007
Ve výčtu osobností, jejichž pedagogické názory ovlivňovaly a inspirovaly celé generace českých učitelů, nemůže chybět Tomáš Garrigue MASARYK. A to nejen proto, že letos uplynulo od jeho smrti sedmdesát let.

ŠVÉDSKÉ DĚTI SE DO ŠKOLY TĚŠÍ

Marie Těthalová, 8/2007
Mé děti v létě po škole ani nevzdechnou. Radují se, že od ní mají na čas pokoj, a rozhodně od nich neslyším, že už se těší, až se budou zase učit. Proto mě překvapilo, když jsem od čtrnáctileté Veroniky Zadera ze švédského městečka Bjarlov o prázdninách zaslechla, že už se nemůže dočkat, až bude zpátky ve škole.

CO VŠECHNO LEŽÍ NA BEDRECH UČITELŮ

Václav Mertin, 8/2007
Dnes nestačí, aby učitel na úrovni zvládal svůj předmět a rozvíjel kognitivní předpoklady žáků, jako tomu bylo dřív. Učitel má navíc podporovat učení u žáků, organizovat skupinovou práci, pečovat o jejich duševní rovnováhu… Dá se to doopravdy v rámci jedné osobnosti zvládnout? Co všechno dnes musí učitel umět?

VÍCE PENĚZ DO ŠKOLSTVÍ? NEZVLÁDÁME…

Barbara Čechová, 8/2007

SPREJEŘI ZKRÁŠLILI DĚTSKÝ DOMOV

Eva Stejskalová, 8/2007

NEBE PEKLO RÁJ - HRA O NAŠÍ MINULOSTI A BUDOUCNOSTI

8/2007
Skládanku Nebe peklo ráj známe všichni jako hru ukazující zvídavým dítkám, zda budou bydlet v králíkárně či v paneláku, zda se do nich zamiluje beďarovitý soused nebo Brad Pitt. Tento obskurní obsah můžeme ponechat na přestávky a v hodinách skládačku využít jako učební pomůcku. Jako inspiraci jsme ji připravili k tématu výročí, která nás čekají příští rok. Využijí ji tak učitelé občanské nauky, základů společenských věd či dějepisu. Na vyznačeném místě skládačku odstřihněte a rozmnožte v takovém počtu, abyste mohli dát vždy jednu do dvojice. Před hodinou skládačky složte nebo je nechte složit žáky. Jak se skládačkou pracovat v hodině Řekněte žákům, že cílem aktivity je ve dvojicích nalézt odpověď na čtyři otázky, které si náhodně vylosují ze skládačky. Začínající žák si vybere rok a poté číslo otázky. Druhý žák pracuje se skládačkou a otázku mu přečte. Žák, který si vylosoval otázku, se snaží na ni nalézt odpověď. Druhý spolužák mu naslouchá a pokouší se s ním dopracovat k odpovědi, kterou si společně zapíšou. Nyní je řada na druhém žákovi ve dvojici. Opět se nejdříve snaží odpovědět sám, druhý mu pak pomáhá a odpověď si zapíšou. Takto se pokračuje se dvěmi dalšími otázkami. Sedněte si pak se všemi žáky do kruhu a probírejte jednotlivé odpovědi. Diskutujte o nich. O kterém roce toho třída věděla nejvíce? Kde naopak mnoho žáků tápalo? Na co by se k výročím chtěli žáci ještě zeptat? Skládačku můžete samozřejmě připravit na jakékoli téma. Nebo můžete její přípravu zadat žákům, například místo referátů (předpřipravenou skládačku si z internetu určitě nestáhnou!). Připravila redakce.

REALITY SHOW O HVĚZDNÉ OBLOZE

Jan Šifner, 8/2007
Kde si žáci nejlépe představí, jak funguje Sluneční soustava, a nahlédnou hloubku vesmíru? Jakékoli pozorování v hvězdárnách je závislé na počasí, a proto mnoho školních výprav končí u technického popisu vybavení. Ať je venku jasný den, nebo zrovna prší, v planetáriu mohou obdivovat zářící hvězdy na temné obloze. Kromě toho pro školy pořádají planetária mnoho speciálních pořadů a výstav.

TRADIČNÍ ZÁVADA UČEBNIC: NESROZUMITELNOST

Jan-Michal Mleziva, 8/2007
Regály knihkupectví se prohýbají pod narůstajícím množstvím nových učebnic a vybrat z velké nabídky stejných titulů od různých nakladatelů vhodný exemplář pro své žáky či pro své dítě vyžaduje nesmírné úsilí. Mnohdy grafi cká úprava, jejíž vysokou profesionální úroveň je třeba vesměs ocenit, představuje vzhledem k podobnosti obsahu rozhodující kritérium volby. Bohužel najít i v tak bohatém sortimentu opravdu kvalitní učebnici považuji často za nemožné. Společným rysem našich učebnic se totiž stala obtížnost textu, která neodpovídá schopnostem cílové skupiny čtenářů.

CO S NEZLETILÝM „HULIČEM?“

Bára Orlíková, 8/2007
Dobrý den, mám podezření, že můj syn občas kouří marihuanu. Slyšela jsem, že existují papírky, které při kontaktu s močí reagují. Poradíte mi, prosím, kde bych je mohla koupit a jak se jmenují. Děkuji za odpověď.

JSME NA CESTĚ DO NEKLIDNÉ DOBY

Barbara Čechová, 8/2007
VÁCLAV CÍLEK

BYLY OPERAČNÍ PROGRAMY EU KVALITNĚ PŘIPRAVENY?

8/2007
130 miliard je pro české školství neuvěřitelná suma. Není divu, že při plánování jejich rozdělování vzniklo hodně sporů, které vyvrcholily kritikou Evropské komise a nynější hrozbou jejich pozdržení a zkrácení. Byly operační programy EU kvalitně připraveny? Obě dámy, které se dostaly do sporu, zároveň komentují, jaké by měly být politické důsledky nepřipravených programů.