Online archiv

Vydání: 2/2005

ZOUBKY NAŠICH DĚTÍ

Mgr. Anežka Koutníková, 2/2005
Lenka Tůmová, Zbyněk Mach Praha, Mladá fronta 2003, 86 s.Zubní kaz - jedno z nejrozšířenějších onemocnění na světě není dědičné, a tudíž je v našich silách jeho výskyt velmi snížit nebo ho úplně vymýtit. Zdravá strava, dokonalé čištění zubů a účinná fluoridizace jsou cestou, jak sizajistit zdravé zuby. Správně vyčištěný chrup spolehlivě brání vzniku zubního kazu a paradonitidy u více než 95 % populace. Zdraví našich zubů a zubů našich dětí je v našich rukách.Publikace Zoubky našich dětí podává podrobné informace o správném čištění zubů v různém věku včetně nákresů a informací o použití méně běžných pomůcek, jako jsou dentální nitě a mezizubní kartáčky. Uvádí také přehleddětských zubních past rozdělených podle vhodnosti pro určitý věk dítěte (který se často nekryje s tím, co je uváděno na krabičce zubní pasty). Autoři se zabývají i zásadami správné výživy, podáváním fluoridových tablet adalšími prostředky fluoridizace.Kdy s dítětem poprvé k zubaři a jak ho nejlépe připravit? Po zrušení preventivních školních prohlídek byla zodpovědnost za chrup dětí přenesena na rodiče a je tedy pouze na nich, aby o zuby svých ratolestí pečovali.Nicméně v pozitivní motivaci k péči o zuby i přípravě na návštěvu u zubního lékaře může mateřská a základní škola sehrát důležitou roli. Proto je kniha určena nejen rodičům, ale i pedagogům. Pro pedagogy budou jistě takéužitečné teoretické kapitoly poskytující informace o složení zubu, rozdílech dětského a dospělého chrupu při principech vzniku zubního kazu.Kniha Zoubky našich dětí je zaměřena především na péči o dětský chrup, ale i dospělí si mohou z daných informací osvojit návyky potřebné ke zdraví svých zubů. Vždyť právě oni mají být dětem příkladem.

ŠKOLA PŘED ŠKOLOU I., II.

Mgr. Hana Imlaufová, 2/2005
Vlasta Rezková, Lucie Tumpachová Pražská pedagogicko-psychologická poradna, 2004Rodiče předškolních dětí se často ptají, co všechno by měli s dítětem procvičovat, než nastoupí do školy. Soubor pracovních listů Škola před školou, který vytvořila Pražská pedagogicko-psychologická poradna, je právě pro tytorodiče velmi dobrým vodítkem. Autorky materiálu sestavily překrásný soubor plný námětů, nápadů a úkolů, který mohou rodiče s dětmi vypracovávat.Soubor I. i soubor II. je vždy rozpracován na pět týdnů a to takovou formou, že je doporučeno denně vypracovat dva úkolové listy a v sobotu a v neděli odpočívat. Rodičům je nabídnuta pestrá paleta cvičení rozvíjejícíchpozornost, zlepšujících paměť, posilujících schopnost zrakové a sluchové diferenciace. Mnohá cvičení jsou zaměřena též na rozvoj vyjadřovacích schopností a početních představ.Součástí obou souborů jsou také grafomotorická cvičení, která jsou zaměřena na zlepšení kresebné koordinace ruky a přípravu na psaní. Oba soubory jsou ve formátu A4 a v černobílém, resp. šedém provedení, což může dětimotivovat také k tomu, aby si pracovní listy vybarvovaly.I když nemohou všichni rodiče postupovat systematicky a denně s dítětem pracovat, mají díky těmto souborům možnost dlouhodobě se s dítětem na školu připravovat. Zvykají si sami na to, že s budoucím školákem budou musetusednout k úkolům každý den. Také budoucí školáček si zvyká na řád a pravidelnou soustředěnou práci. Pokud se stanou chvíle s pracovními listy příjemným zastavením v ruchu všedního dne, vytváří se tak prostor pro posílenídobrých vztahů dítěte s rodiči.Oba soubory mohou velmi dobře posloužit také učitelkám mateřských škol v jejich přípravě dětí na nástup do základní školy.

JAK ODMALIČKA ROZVÍJET INTELIGENCI DĚTÍ

Mgr. Marie Těthalová, 2/2005
Nessia Laniado Praha, Portál 2004, 112 s.Asi všechny učitelky mateřských škol si uvědomují, oč je život dnešních dětí pohodlnější - dostávají vše, co potřebují. Děti nemusí přemýšlet o tom, co by si měly vzít na sebe, protože maminka jim všechno nachystá, není nutné,aby se pokoušely samy zabavit, vždyť si mohou pustit televizi nebo počítač.Kniha Jak odmalička rozvíjet inteligenci dětí může zaujmout každého, kdo by rád podpořil samostatnost a zodpovědné chování dětí. Aby se rozumové schopnosti dítěte mohly plně rozvinout, je třeba u dítěte podporovat určitédílčí dovednosti - schopnost soustředit pozornost, osvojení jazyka, logické a abstraktní myšlení, tvořivost, chuť zkoumat a objevovat a také využít své dřívější zkušenosti. V knize najdeme inspiraci, jak můžeme všechny tytodovednosti stimulovat v běžném životě, při obyčejných činnostech, které vykonáváme.Každá část knihy je věnována rozvoji jedné schopnosti (myšlení, řeč, koncentrace, abstraktní myšlení...). Autorka pomocí krátkých příběhů vysvětluje, jakých chyb se nejčastěji dopouštíme a jaké jsou optimální strategie prorozvoj myšlení dětí. Pokud se například dítě neumí rozhodnout, jak by se mělo obléci, pomůžeme mu posoudit počasí a rozvíjíme jeho hledání vhodného řešení. Děti také mají mít dostatek"stavebního materiálu"prohledání souvislostí nebo správných řešení - je třeba s dětmi často mluvit o věcech kolem nás. Důležitá je i znalost užitkové hodnoty věcí a jejich správné pojmenování. Autorka zdůrazňuje, že by dospělí měli včas opustit dětskýžargon a mluvit s dítětem"dospělou"řečí.K rozvíjení dětské inteligence nepotřebujeme žádné složité nástroje, ale spíše chuť a čas ke komunikaci s dítětem a zejména trpělivost, když sledujeme tápání svých dětí.

Školní družina ve školském zákoně

Mgr. Bedřich Hájek; Praha, 2/2005
Dlouho očekávaný a diskutovaný zákon se nevyhnul ani školním družinám. Uvedeme některá ustanovení, se kterými se budete nově ve své praxi setkávat.

U hasičů

MŠ Čs. exilu, Ostrava-Poruba, 2/2005
V listopadu byly děti z oranžové třídy naší mateřské školy na exkurzi u Hasičského záchranného sboru v Porubě. Prostřednictvím Ing. Lefnera a jeho směny se seznámily s náplní práce hasičů a s jejich pracovním dnem. Viděly hasičepřipraveného k výjezdu, prohlédly si hasičský vůz s vybavením, sanitní záchranný vůz, vysokozdvižnou plošinu i v akci a mimo jiné ještě cvičnou lezeckou stěnu a cvičiště.Děti si z tohoto krásného dopoledne odnesly mnoho zážitků. Jejich obrázky nyní zdobí nejen školku, ale i hasičskou zbrojnici. Možná, že i někdo z nich bude hasičem.

Masopustní karneval

MŠ Vojanova, Ústí nad Labem, 2/2005
Děti naší MŠ se těší, jako každý rok, na únor. Proč? Protože bude karneval. Loni se připravovaly celý měsíc, malovaly dekorace, vyráběly masky. Doma pomáhali dětem rodiče, kteří většině připravili krásnou masku. Poslední únorovýden přicházely děti již v maskách do třídy. Paní učitelky převlečené za berušky vítaly bílou paní s klaunem, vodníka i čarodějnici s koštětem, princezny, kuchtíka, skřítky, včelku Máju a mnoho jiných.Děti od rána rejdily a tančily. Po svačině jsme se pak všichni sešli a tančili společně. Děti soutěžily a na každého čekala sladká odměna. Velkou legraci zažili všichni při tanci s nafukovacím balónkem, při hodu na klaunanebo při přenášení míčku na lžíci. Těžký úkol měly všechny učitelky - berušky, které měly vybrat ty nejhezčí masky. Vyhráli všichni! Na závěr děti dostaly drobné dárky z tomboly, nanukový dort a masopustní koblihy. O nadšení aspokojenosti vypovídaly samy děti:"Paní učitelko, kdy bude zase karneval?"

Semínko pomoci

Renata Špačková, MŠ Trnava, 2/2005
Naše mateřská škola již pět let pomáhá Fondu ohrožených dětí. Poslední tři roky jsme spolupracovali s Klokánkem (zařízení FOD pro ohrožené a týrané děti) v Kroměříži. Těšil nás každý pozdrav, fotografie či dárek od kamarádů. Nastěně nad klavírem nám stále visí keramické drobnosti, které vytvořil Mirek. Pravidelně jsme pro děti pořádali různé sbírky např. formou tomboly. Letos rodiče z naší jednotřídky darovali na Vánoce téměř 2000 Kč. Ceníme si tohoo to více, že některé maminky jsou na mateřské dovolené, jiné bez zaměstnání a většina rodin nemá peněz nazbyt.Peníze z vánoční sbírky bohužel k dětem do Kroměříže již nedorazily. Pro vážnou nemoc tety, která se o děti starala, musela být činnost Klokánku prozatím ukončena. Všechny peníze putovaly na konto FOD a my nyní přemýšlíme,zda si opět najdeme jiný Klokánek pro přímou spolupráci. Není důležité, kolik peněz či dárků jsme již do Klokánku či na účet fondu zaslali, mnohem důležitější je, že se naše děti učí pomáhat druhým, chápat smysl slova domov,rodiče a bezpečí. Doufáme, že zasazené semínko se dobře ujme a vyklíčí a z našich dětí budou v budoucnu chápající, citliví lidé, kteří i nadále budou pomáhat potřebným.

Ze Štěpánova do Prahy

Jana Poláková, ŠD při ZŠ Štěpánov nad Svratkou, 2/2005
V květnu uspořádala naše školní družina při ZŠ Štěpánov nad Svratkou sobotní výlet pro rodiče a děti do našeho hlavního města. Vzhledem k tomu, že některé děti v Praze ještě nebyly, rozhodli jsme se pro celodenní výlet zapamátkami Prahy. Na zájezd se přihlásilo 45 dětí a 30 rodičů, takže jsme vypravili dva autobusy.Počasí nám přálo, v pohodě jsme zvládli prohlídku Pražského hradu, Zlatou uličku, Karlův most, Staroměstské náměstí a Václavské náměstí. Děti se velice těšily na jízdu metrem. Příjemnou tečkou byla návštěva kina IMAX ashlédnutí filmu Do hlubin. S uspokojením můžeme říci, že výlet do vzdálené Prahy se moc líbil jak rodičům, tak i dětem. Určitě to byl příjemně strávený čas věnovaný dětem, které svoji spokojenost po návratu vyjádřily krásnýmiobrázky ve výtvarné soutěži.

Barevná zeď

Ivana Staňková, MŠ Za Žižkovskou vozovnou, Praha 3, 2/2005
Kdo by nechtěl mít mateřskou školu krásnou, a to nejen uvnitř, ale i venku. A proto jsme se rozhodli zkrášlit i obyčejnou betonovou zídku. Na pomoc nám přišla akademická malířka, která se již podílela na výtvarném zpracováníInformačního systému školy a navrhla společně s dětmi logo školy - motiv barevného houpacího koníka. Barvy odpovídají barvám jednotlivých tříd.Z loga školy vycházela při návrhu díla i v tomto případě. Malování se zúčastnily nejen děti, ale i učitelky a některé provozní pracovnice. Okraje zídky patřily dětem, které zde daly průchod své fantazii. Uprostřed zdidominuje logo školy"koník". Výsledek je velice pěkný, je zde obsažena kombinace dětské fantazie a práce akademické malířky, která zvolila geometrické tvary. Celá tato krása je na více než šestnáctimetrové zdi. Práces velkými štětci a nádobami plnými barev děti nadchla a tak po skončení díla bylo co obdivovat.

Policie v MŠ

Eva Gardošová, MŠ Světlogorská, Tábor, 2/2005
Naši mateřskou školu navštívili policisté se služebním psem Kalem. Děti si mohly prohlédnout vysílačku, pistoli, poslechly si vyprávění policistů o jejich náročném zaměstnání. Největší úspěch sklidil německý ovčák Kal. Se svýmpsovodem předvedl dětem, jak umí reagovat na povely, hledal ztracené klíče a rukavici, přeskakoval překážky a plížil se. Velkou radost měli malí diváci z ukázky akce, při které pes zadržel zloděje. Pomocník policie Kal jevycvičený tak, aby pomáhal lidem a nenechal je v životu nebezpečných situacích osamocené a bez šance na záchranu.Vycvičit psa k poslušnosti, naučit ho reagovat na povely, je velmi těžké. Ale o to by mělo jít všem, kteří mají doma pejska. Musí přece dodržovat určitá pravidla. Právě takové psy potkáváme s dětmi při vycházce. Toulají sebez vodítka po sídlišti, od pána mají danou důvěru, že oni by nikomu neublížili, psí exkrementy jsou pravidelnou překážkou na chodníku a pes jako doprovod při vycházce s dětmi není žádnou nevídanou situací.My ale víme, co dokáže nevycvičený, volně pobíhající pes. Vzhledem k tomu, že se neustále i při pobytu venku potkáváme se psy, kteří volně pobíhají po sídlišti, dostali jsme od policistů důležitou radu jak se zachovat,když nás napadne pes. Všechny děti si vyzkoušely kleknout a schovat hlavu pažemi tak, aby se mohly chránit do příchodu dospělého. Děkujeme policistům za čas, který nám věnovali a za dobrou radu. Rádi ji předáváme dále s přáním,abyste ji nikdy nemuseli použít v běžném životě. V každém případě se díky radě policistů můžeme při napadení psem spolehnout alespoň sami na sebe.

Do školky s úsměvem

J. Dymanusová, M. Boseková, MŠ Špálova, Ostrava, 2/2005
Naše mateřská škola se jmenuje Špálova, takže máme nějak"dáno", že rádi kreslíme, malujeme i modelujeme, občas zajdeme na výstavu. Když šly děti v září do MŠ, přivítaly je obrázky jejich kamarádů. Obrázky v našízahradní galerii se líbily dětem, rodičům i kolemjdoucím, všichni obdivovali šikovnost našich dětí, které chodí do MŠ.Několikrát do roka jezdíme na výlet na Bobrovníky, abychom pozorovali změny v přírodě během všech čtyř ročních období. Mnoho zvířat v lese nevidíme, proto se za nimi vypravujeme do naší ostravské ZOO. Učíme děti lásce kezvířatům, nutné péči a ochraně a zúčastňujeme se výchovného programu, který pořádá ZOO pro děti z MŠ. Zdobili jsme stromečky v ZOO"dobrotami"pro zvířátka. Děti si donesly piškoty na šňůrce, sušená jablíčka,navlečené suché pečivo.To se nám líbilo, takže jsme si nazdobili stromek i u školky a nadchli některé rodiče tak, že vymýšleli nové"vánoční ozdoby"pro zvířátka. Nazdobili jsme stromeček"v našem lese", šli jsme po stopáchzvěře ke krmelci, do kterého dávají myslivci kaštany, které jsme na podzim nasbírali.Rodiče se aktivně zapojují do školních akcí, např. sběru papíru nebo kaštanů. Dostali jsme od nich také sponzorský dar na hračky. Rodiče se mohou přijít podívat na své děti - pořádáme"Týden otevřených dveří".Rodiče se mohou během dne zapojit do společných her s dětmi, zazpívat písničku, zatančit taneček či namalovat výkres. To se již stalo v naší Sluníčkové třídě tradicí. Jsme rádi, když se dětem v naší mateřské škole líbí, kdyžchodí do"své"školky rády a rodiče oceňují práci učitelek a spokojenost svých dětí. Máme vždy radost, když se dětem něco povede, pracují s chutí a vidíme stoupající úroveň dovedností a schopností dětí.Ilustrovali jsme pohádky O perníkové chaloupce, O řepě, O Budulínkovi. Tyto pohádky jsme si také zahráli. Obrázky použijeme na výzdobu schodiště, interiéru třídy. Každoročně zhotovujeme vánoční přáníčka, která jsou rozdánababičkám a dědečkům v domově důchodců. Děti mají radost, že potěšily cizího osamělého člověka. I my si děláme radost během dne. Mají-li děti narozeniny, zhotovíme jim"knížku"obrázků - přáníček. Děti donesoupohoštění a všichni se těší na"hobla", které je jen na narozeniny.Naše práce je náročná, ale zároveň krásná. Do školky chodíme s úsměvem. To je naše kredo: Do školky s úsměvem, za ruku se sluníčkem.

S tužkou Týnou na cestách

2/2005
Grafomotorická cvičení poskytují podklady k nácviku kreslení a ovládání tužky. Veselé obrázky vedou děti v MŠ nebo v 1. ročníku ZŠ od uvolňovacích tahů až po obtahování geometrických tvarů.