Už ve školce rozvíjíme vztah dětí k přírodě
Bc. Růžena Harmáčková, 7/2014Projekt, který jsme v naší mateřské škole uskutečnili se třídou Zajíčků, byl zaměřen na rozvíjení poznatků, vlastních prožitků a zkušeností ze života, na ochranu přírody, kdy se děti učí ekologickému myšlení. U dětí se snažím probudit vztah k přírodě a jsou vedeny k pocitu sounáležitosti s přírodou, neboť „všichni jsme zde, abychom sdíleli tento prostor a stali se jeho přirozenou součástí“. Při procházkách okolím Zaječí jsem jednoho dne děti třídy Zajíčků zavedla ke kopci zvaný „Hasmaňák“. Byl celý zarostlý, neupravený, plný bodláčí, suchých trav. Vycházku jsem doplnila příběhem z mých školních let, kdy jsme si zde se spolužáky hráli a sázeli stromy. Bylo to místo pro různé hry a sporty. Dětem se vyprávění líbilo a začaly kopec nazývat „Tajným kopcem“, který by chtěly prozkoumat. A tak vznikl nápad požádat paní starostku, zda by mohla nechat kopec vyčistit. Všech 17 dětí vešlo do kanceláře paní starostky a sborově ji požádalo, zda by bylo možné kopec vyčistit tak, aby si tam mohly chodit hrát. Paní starostka nám slíbila, že práce začnou co nejdříve. Děti odešly velmi nadšené a již ve středu mě žádaly o vycházku na kopec. K našemu překvapení zaměstnanci obecního úřadu měli kopec posečený, právě shrabávali trávu a dokončovali úpravy přístupové cesty. Děti tak názorně viděly, že slib, který nám paní starostka dala, byl splněn a byly velmi rády. Vlastní poděkování za úžasnou a rychlou práci děti vyjádřily prostřednictvím hlášení obecního rozhlasu. Nechaly zahrát písničky pro všechny zaměstnance obecního úřadu a paní starostku. Již v pátek jsme s dětmi využili velké plochy kopce ke hrám, o kterých děti snily a které jim příroda nabízí. Při poznávání, učení a objevování mohly děti použít všechny smysly. Pozorovaly stromy, rostliny, broučky, oblaka, hrály na honěnou, na schovávanou, sledovaly odstíny barev, tvary, poslouchaly zvuky okolo sebe, zpěv ptáčků, šum větru, zkoumaly kůru stromů, lezly po stromech, obdivovaly krásu přírody kolem nás. Důležité je, aby si nejen děti, ale i dospělí uvědomili, že svým chováním ovlivňují svět kolem sebe a že vše má vliv na životní prostředí.