Hrubá motorika v ohrožení – proč se děti méně hýbou?

Před lety bylo běžné, že děti trávily velkou část dne aktivně – venku, v pohybu. Dnes ale výzkumy i zkušenosti vyučujících ukazují, že mají méně fyzické aktivity, než je pro jejich vývoj optimální. Sociální změny spojené s trávením času u obrazovek, omezenými možnostmi venkovních prostor ve městech a obcích a obavy o bezpečnost dětí přispívají ke snížení každodenní pohybové aktivity.

Pohyb je klíčovým faktorem pro zdravý rozvoj dítěte už od prvního roku života – podporuje jak tělesné (motorické), tak duševní (kognitivní) schopnosti. Období předškolního věku je zásadní, protože v této fázi se vytvářejí biologické, psychosociální a kognitivní základy, které ovlivní celý budoucí život dítěte. V tomto věku není nutné děti zařazovat do speciálních tréninkových programů nebo je cíleně vést k jednomu sportovnímu odvětví – mnohem důležitější je, aby je pohyb těšil a byl pestrý. Cílem RVP PV je proto rozvíjet pohybové schopnosti, tělesnou kondici, obratnost spojenou s pohybem, manipulací s předměty a sebeobslužné a praktické dovednosti. Zároveň se zaměřuje na vytváření zdravých návyků a postojů a na podporu celkové tělesné i psychické pohody dítěte. Mateřské školy tak mohou přispět nejen k rozvoji základních gramotností, ale i k posilování pohybové a zdravotní gramotnosti a orientaci v prostoru a čase.

Placená zóna

-red-