Přestože období Vánoc obecně vyvolává u občanů České republiky pozitivní pocity, pro mnohé z nás Vánoce zároveň znamenají značnou psychickou zátěž v podobě stresu, který podle většiny dotázaných k těmto svátkům patří. Ze studie společnosti GfK Praha uskutečněné koncem roku 2008 vyplývá, že téměř 60 % obyvatel spojuje tento stres s nedostatkem finančních prostředků na nákup vánočních dárků. Stres z nakupování vánočních dárků respondenti významně často vázali na nedostatek finančních prostředků. Podle Pavola Friče, autora studie, zmiňovaly těžkosti vyjít s penězi v souvislosti s Vánoci až tři pětiny dotázaných. Možná také proto se ukazuje, že se lidé před Vánoci příliš nechtějí pouštět do nákupu dražších dárků a až polovina z nich plánuje za dárky utratit sumu do 5000 českých korun. Více než 20 000 korun za dárky plánují vynaložit jen 2 % dotázaných. Přes veškerý stres, kterému jsme vystaveni, však většina z nás dokáže překonat svůj odpor ke komercionalizaci Vánoc a upřímně se na ně těší. Je zcela příznačné, že faktor vánoční pohody je typický pro všechny vrstvy a kategorie obyvatelstva. Pavol Frič dodává: „Většina Čechů Vánoce nespojuje s dovolenou v exotickém zahraničí, ale s lidským teplem v kruhu rodiny a přátel, bez nervování a shonu. Zdá se, že navzdory všemu stresu, který tomu předchází, je naprostá většina Čechů o Vánocích šťastná.“ Z výzkumů dále vyplývá, že většina Čechů prožívá Vánoce podle svých ideálních představ, tj. v kruhu rodiny a přátel.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.