Od střelby na obrazovce ke střelbě na ulici

Má hraní násilných počítačových her vliv na chování hráčů? Debaty nad touto otázkou byly ještě nedávno podobně plodné jako úvahy, jestli lépe chutná rajská, nebo koprová omáčka. Negativní neurologický vliv her byl jen chabě podložen nepřesvědčivými výsledky vědeckých studií. Teď však došlo k určitému obratu. „Podařilo se nám zjistit, že jedinci ve vzorku náhodně vybraných mladých dospělých vykázali menší aktivitu v určitých oblastech čelního laloku v mozku na základě týdenního domácího hraní násilných videoher,“ uvedl výzkumník Yang Wang z Indiana University School of Medicine. „Ovlivněné oblasti mozku jsou důležité při kontrole emocí a agresivního chování,“ dodal. Studie se účastnilo 28 mužů od 18 do 29 let s malou předchozí zkušeností s podobnými hrami. Polovina účastníků experimentu měla hrát týden doma násilné počítačové hry celkem 10 hodin čistého času. Druhá polovina hry nehrála. Ke zkoumání aktivity posloužila magnetická rezonance, spolu s testovacími úkoly zkoumajícími vliv na emoce a kognitivní funkce. Ti, kteří hráli násilné hry, vykázali při testu vlivu na emoce nižší aktivitu v levé dolní části čelního laloku a při testu kognitivních funkcí nižší činnost v ACC. Po dalším týdnu bez hraní se aktivita přiblížila zpátky k normálu. „To, co jsme zjistili, ukazuje, že hraní násilných videoher má přetrvávající vliv na fungování mozku. Při dlouhém hraní by se tento efekt mohl proměnit v trvalou změnu chování,“ vysvětluje Dr. Wang. Upozorňuje přitom, že účastníci experimentu hráli na zapůjčeném notebooku doma ve svém přirozeném prostředí, zatímco řada dřívějších studií se odehrávala na půdě laboratoře.

Placená zóna