Linka důvěry, dobrý den ...

Víme, že existují specializované telefonní linky pro lidi v tísni. Jak ale vypadá práce člověka, který na nějaké lince důvěry slouží? Provedu vás problémy, s nimiž se krizový pracovník setkává během běžné denní služby. V České republice existuje mnoho sdružení, která pod svým jménem provozují linku důvěry. Kromě všeobecných existují také linky specializované na určitý okruh osob. Může jít o linku pro seniory, děti, osoby závislé na drogách, linku pro psychiatrická onemocnění a mnoho dalších. Já se zaměřím na linku všeobecnou, která poskytuje pomoc všem lidem, kteří se ocitli v těžké životní situaci a neví si s ní rady. Každá linka důvěry má zřízeno specializované telefonní číslo, na které lidé mohou volat buď nonstop, nebo v určitou dobu. Každé pracoviště má svůj tým pracovníků, kteří se střídají na službě. Dobrý a spolehlivý tým je základním kamenem pro fungování linky důvěry. Málokdo by si asi dokázal představit práci na lince důvěry na plný úvazek každý den. Tímto způsobem by pracovník zanedlouho vyhořel. Tým se pravidelně schází na poradě, supervizi nebo intervizi. Vzájemně si předávají zkušenosti, mluví o postupech a zlepšení práce se svými klienty a především jsou vždy nápomocni v době, kdy to jejich kolegové nejvíce potřebují. Třeba když zrovna odvedli nějaký velmi těžký hovor. Každý pracovník je samozřejmě vázán mlčenlivostí a všechny linky důvěry pracují anonymně. Nikdo si neukládá osobní údaje, žádná jména, natož aby volající znal jméno pracovníka nebo místo, kde linka důvěry sídlí.

Placená zóna

Filip Brož