Psychologický rozměr Nového prostoru

Cestou z práce jsem procházel kolem staršího pána nabízejícího na rohu jedné brněnské křižovatky časopis Nový prostor. Protože na mne doma čekala k prostudování hromada odborné literatury, neměl jsem původně v úmyslu „ztrácet čas“ čtením jiného periodika, ale po několika krocích jsem pocítil silnou touhu posoudit atraktivitu časopisu, jehož zakoupením čtenáři přispívají na živobytí lidí, kteří zrovna neprožívají snadné časy. Hlavou mi totiž problesklo, že s touto formou komunitní práce pro lidi a s lidmi bez přístřeší souvisí celá řada psychologických, sociálních a ekonomických aspektů. Co vůbec přiměje kolemjdoucího poprvé si zakoupit časopis, o jehož obsahu nemá žádné povědomí a o kterém snad ví jen to, že část výtěžku je určena lidem v hmotné nouzi? Za řadu bezcenných, či dokonce neexistujících produktů jsou lidé ochotni zaplatit jen proto, že jsou poutavě prezentovány. Pouliční prodejce Nového prostoru bohužel neupoutá pozornost potenciálních klientů rysy, které by naše doba či kultura vnímaly jako atraktivní, a proto se musí spoléhat na to, že obsah časopisu bude pro čtenáře dostatečně poutavý a že lidé mají dostatečně vyvinuté prosociální motivy. O přímou finanční podporu se na ulici uchází řada různých sdružení i jednotlivců, a tak je potenciální dárce často postaven před rozhodnutí, zda podpořit děti s handicapem, lidi bez domova, nebo ještě někoho úplně jiného. I když smyslem těchto řádků není recenze na Nový prostor, mohu říci, že obsahem jsem byl příjemně překvapen. V čísle, které jsem zakoupil, byly úvahy hodné zamyšlení, trocha filozofi e, zajímavosti, nechyběl ani mírný neotřelý humor a nakonec reálný příběh jednoho lidského neštěstí. Je však nasnadě, že takové zaměření nemá půvab pro každého, protože nejvíce ceněnou činností této doby je zábava. Obsahové zaměření časopisu nemusí být ovšem jediný důvod, proč si k němu někteří čtenáři obtížně hledají cestu. Zakoupení Nového prostoru je více než jen formou přímé finanční podpory. Z psychologického hlediska představuje symbolický akt poskytnutí pomoci, je však také vyjádřením akceptace lidské hodnoty prodávajícího. Osobním přínosem pro p prodávajícího je kromě ekonomického p aspektu také skutečnost, že prodej h časopisu přispívá k účelné strukturaci č jeho času a pomáhá mu naplňovat potřebu smyslu vlastní aktivity. Ocenit práci prodejců je na místě už proto, že se z vlastní vůle rozhodli řešit p nelehkou situaci, a zvýšit tak vlastní kompetence nele i svůj sociální status.

Placená zóna

Marek Hryciow