Pracuji v trojtřídní mateřské škole pro děti s vadami sluchu a řeči. Jeden z našich projektových dnů jsme zaměřili na ochranu přírody. Naše známá loutka „Kapička“ připomněla dětem koloběh vody, svou cestu z hor tenkým potůčkem, řekou až do rybníka, který byl ale velmi znečištěný, plný odpadků. Žabka poprosila děti, aby jí pomohly odstranit vše, co do rybníka nepatří. Děti se daly do práce a vylovily hromadu věcí. Když daly vše do pořádku, přiběhl zajíček s prosbou, zda by mu naše šikovné děti nepomohly uklidit také les. Na určené místo opět přibyla spousta nepořádku a les byl najednou pěkný a čistý. Všechny odpadky děti ještě roztřídily do barevně označených pytlů – improvizovaných popelnic. Děti se naučily rozlišovat, co je z papíru, co z plastu, kam dáváme sklo a kam kov. Krtek děti poučil o nebezpečném odpadu, ukázal, co děti samy v přírodě sbírat nesmí – třeba injekční stříkačky, baterie, chemikálie, léky, střepy… Abychom se po pilné práci protáhli, čekalo na nás cvičení – děti prolézaly s myškou tunel, se zajíčkem přeskakovaly tyče, chodily po kamenech jako žabky a podlézaly s krtkem nízké překážky. Od rybníka zavolal na děti čáp, že se tam vrátil život – ukázal dětem obrázky zvířat, která žijí ve vodě nebo blízko ní. Také zajíček pozval děti na procházku do čistého lesa a vyzkoušel je, zda znají zvířata, která v něm žijí. Ukázal jim hnízdo s vajíčky, ze kterých se brzy vylíhnou malí ptáčci. Náš den jsme zakončili krátkou výtvarnou dílnou. Děti namalovaly barvami rybník a les, kam potom vlepily plno veselých rybek a zajíčků.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.