Andrea ErkertPraha, Portál 2004, 104 s.Jak můžeme usměrňovat dětskou agresivitu pomocí her, nám radí autorka publikace A. Erkert a předkládá sto námětů pro činnosti s dětmi ve věku od 3 do 8 let. Před kartotékou her jsou uvedeny dvě krátké kapitolky, z nichž prvnípodává výčet základních informací o agresivitě, příčinách agresivního chování dětí a uvádí pravidla řešení konfliktních situací mezi dětmi. Druhá kapitolka obsahuje rady, jak postupovat při rozhovoru s rodiči. Náměty na hrovéčinnosti jsou rozděleny do sedmi kapitol. U každé hry je orientačně uveden věk dětí a nalezneme zde i výčet pomůcek nutných pro její realizaci. Cvičení uvedená v první skupině jsou zaměřena na to, aby se děti naučily vnímat svépocity a uměly si s nimi poradit tak, aby je neventilovaly formou násilí. Děti se také seznamují s tím, jak se chovat v nepříjemných situacích způsobených agresivitou někoho jiného. Název druhého souboru her - Vybij svůj vztekakcí - napovídá, že uvedené hry jsou zaměřeny na uvolnění napětí. Děti mohou vyventilovat nahromaděné napětí a to jak silou, tak i hlasem. Jsou zde také zařazena cvičení na měření sil. Prožívat své pocity i pocity druhých vrůzných situacích umožní dětem hry, které jsou obsahem třetí skupinky her. Náměty na hry rozvíjející schopnost řešení konfliktů, porozumění druhým i vyjádření vlastních pocitů jsou uvedeny v dalším oddílu her. Pokud se dítěchová násilně či agresivně, ostatní děti si s ním časem přestanou chtít hrát, čímž se agresivní potenciál dítěte ještě zesílí. Jak ven z této izolace radí náměty na hry v páté kapitole. Příběhy s pohybem jsou motivující krátképříběhy, které na základě jejich děje doprovázejí děti pohybem. Tato cvičení zdokonalují jemnou a hrubou motoriku, trénují paměť, rozvíjejí fantazii, podporují schopnost vcítění. Poslední skupina her s názvem To mě uklidňuje auvolňuje obsahuje cvičení pro rozvíjení pozitivních vztahů mezi dětmi. Na základě krátkých příběhů se děti vzájemně jemně masírují na zádech. Kniha uvádí také základní požadavky na prostor určený pro konkrétní činnosti, jako jenapř. terapeutická místnost, místnost pro řádění i zklidnění apod. Náměty pro činnosti uvedené v publikaci rozvíjejí komunikaci mezi dětmi, napomáhají ke správnému rozvoji osobnosti dítěte. Tvořivý pedagog, ať již z MŠ, ŠD čijiného zařízení s dětmi ve věku 3 až 8 let, nalezne pro náměty z publikace jistě širší uplatnění než"jen"usměrňování dětské agresivity.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.