Příběhy z měsíční houpačky

Else Müllerová Praha, Portál 2005, dotisk, 112 s.Stále přibývá dětí neklidných, nesoustředěných, emočně labilních. Tyto děti se neustále pohybují, něco žmoulají v ruce, nedovedou odpočívat, špatně usínají. Stres zažitý během dne je"pronásleduje"i ve snu a způsobujeporuchy spánku. Jak mohou rodiče nebo učitelky v mateřských školách pomoci těmto dětem ke klidu, uvolnění a odpočinku?Else Müllerová nabízí řešení pomocí pohádek. Do pohádkových příběhů zakomponovala cvičení autogenního tréninku (relaxační a terapeutické metody původně vyvinuté německým profesorem J. H. Shultzem), která se zaměřujípředevším na autosugesci klidu, tíhy a tepla, zklidnění dechu, koncentrace a formulky k posílení sebedůvěry. Děti tak usínají s kočičkou, těžknou jim nohy a ruce jako veverce Zrzce, cítí hřejivé teplo s mravenčí královnou. Nakonci cvičení se všichni cítí nádherně uvolnění a zvolna usínají tak jako mořský koník, malý modrý mráček a další postavy z příběhů.Šťastný konec příběhů je důležitým předpokladem dobrého usínání. Příběhy jsou vyprávěny srozumitelným jazykem, pomáhají dětem rozvíjet jejich vlastní fantazii. Prostřednictvím pohádek se aktivuje dětská obrazotvornost aděti získávají větší schopnost samostatného jednání. Tak se mohou stát příběhy pomocníkem při odpoledním uspávání dětí v mateřské škole či po náročném dni, kdy děti pro únavu nemohou usnout.Cvičení autogenního tréninku pomocí příběhů v praxi probíhá tak, že je dítě vyzýváno, aby společně s hlavní postavou příběhu na vlastním těle pociťovalo tíhu, klid, klidné dýchání a uvolnění. Během předčítání pohádky sepostupně uklidňuje a uvolňuje. Cítí tíhu i teplo svého těla, vnímá svůj klidný dech, poznává své vlastní síly. Touto cestou postupně získává i větší sebevědomí a sebejistotu, protože úspěch pohádkové postavy se díky ztotožněnístává úspěchem vlastním.V úvodu této útlé publikace vydané nyní dotiskem se dozvídáme základní informace o autogenním tréninku a jeho použití jako pomoci při stresu a napětí. Autorka také předkládá čtenářům několik zásad a doporučení k předčítánía přeje všem dětem, aby jim její pohádky připravily"dobrou noc"a ve dne"krásné sny"ve světě fantazie.Děti si ze 34 nabízených pohádek brzy vyberou tu"svou"a při jejím předčítání nebo vypravování často usnou dřív, než pohádka skončí. Dokonce i děti neklidné, které"zásadně po obědě nespí"se postupněnaučí jak uvolnit své tělo, zavřít oči a skutečně odpočívat.Já osobně mám s touto formou relaxace u malých dětí velmi dobré zkušenosti a přála bych každému ten sladký pohled na spící neposedy.

Placená zóna

Mgr. Jana Schrötterová