Naše jednotřídní MŠ se snaží o pestrý vzdělávací program. Jezdíme na výlety, na exkurze, do divadla, zveme herce či jiné umělce k nám, chodíme s dětmi sportovat do tělocvičny i ven, spolu s rodiči pořádáme i oslavy a jiné akce.Naše MŠ ale nikdy dětem nenabízela žádný kroužek, a to až na jednu výjimku - hravou výuku německého jazyka, kterou jsem pořádala pro starší děti v době, kdy děti mladší odpočívaly v ložnici. Pro děti byla tato výuka něčím, copatřilo do běžného programu MŠ.Když ale základní škola přešla na výuku anglického jazyka, objevil se požadavek, abychom tak učinili také. Výuku převzala učitelka ZŠ. Nejprve docházela do MŠ a výuka probíhala ve stejné podobě jako při výuce němčiny. Počase na byl ZŠ založen počítačový kroužek a děti začaly na kroužek počítačů a angličtiny docházet do ZŠ. Rodiče mají o kroužky velký zájem.Specifické kroužky (např. výuka jazyků nebo hry na hudební nástroj) vyžadují u dítěte určitou vyzrálost a schopnost koncentrace. Ve smíšené třídě nemůžeme tuto výuku zařadit, ale pouze ji přizpůsobit skupince dětí, a tojen tehdy, pokud se služby učitelek překrývají.Můžeme se ptát, jestli je vůbec nutné kroužky v MŠ pořádat. Předškolní vzdělávání by přece mělo být pestré, tvořivé a mnohostranné. Někdy se zdá, že je nabízení kroužků spíše odpovědí na požadavky rodičů než na dětské potřeby.Za rozhodnutím pořádat v MŠ kroužky často stojí právě tlak rodičů a případně vliv spádové školy, která má zájem o děti již před vstupem do školy seznámit s cizími jazyky nebo s prací na počítači.Kroužky lze dle mého názoru tolerovat tehdy, pokud jsou pro děti přínosem. Děti by do nich měly chodit rády a kroužky by pro ně měly být doplňkem předškolního vzdělávání.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.