Hluk a děti v MŠ
Ing. Jan Stěnička,Namalovala Bára Hájková, MŠ Špálova, Ostrava., 4/2006Den uvědomění si hluku je stanoven na Zelený čtvrtek, letos připadá na 13. dubna. Ti militantnější jej nazývají dnem"proti hluku". V tento den mohou lidé požádat podle Listiny základních práv a svobod o vypnutízbytečného hluku, tj. hudby a reklamy ve veřejných prostorech.Jak je to s hlukem v prostředí, kde tráví čas děti? Zejména zahraniční studie ukazují, že dětem, zejména těm nejmenším, hluk nevadí. Ale co je hluk? Jsou to ty zvuky, které nám vadí. Nás dospělé unavují, obtěžují, zvyšujíriziko kardiovaskulárních potíží, snižují imunitu, pozornost, ruší spánek, zažívání apod. Vadí nám především hluk, který nezpůsobujeme sami, ale přichází odjinud, od jiné osoby. Citlivost dětí raného věku je vyšší na hornímokraji slyšitelného pásma (v Hz). To jim však nebrání v tom, aby s radostí pokřikovaly. Vadí to nám učitelům, rodičům. Jsme nervózní a to se ihned odrazí na pedagogických úspěších.Co vadí na hluku dětem? Vadí jim zvuky, které jim vnucujeme, tj. naše kázání, mentorování, dokonce někdy i hudba, když jim nevysvětlíme, že poslech hudby mají přijímat jako sváteční událost. Ne každá hudba se ale dětemlíbí.Jak si pomůžeme my, učitelé a rodiče, v hlučném prostředí dětského kolektivu? Musíme snížit hluk, který na nás působí. Upravíme např. strop místnosti pohltivými materiály. To nemusí být jen drahé obklady, ale i docelajednoduchá, zábavná tělesa. K tomu však musíme přizvat specialistu. V české legislativě totiž existuje nařízení, že doba dozvuku v učebnách musí být do 1 vteřiny. V mateřských školách by tato doba dozvuku měla být 0,6 vteřiny.V exteriéru nám pomůže, když zvětšíme vzdálenost skupin dětí od fasád domů (nejvíc je hluk zesílen v rohu zahrad u zdi). Těmito způsoby si pomůžeme my a ponecháme radost dětem.