První měsíc v roce je nejdůležitější pro budoucí prvňáčky. Koná se totiž zápis do 1. třídy základní školy. Mohlo by se zdát, že tahle skutečnost se mateřské školy týká jen okrajově, ale to není pravda. Většina dětí, které jdou kzápisu do první třídy, chodí do mateřské školy. A součástí předškolní výchovy je formování kompetencí - schopností potřebných k celoživotnímu učení. Učení probíhá formou nejrůznějších činností.Rodiče ale většinou nevědí, jak takové činnosti probíhají. Znají jen jejich výstupy - obrázek v šatně, naučená básnička apod. Proto jsme letos pro rodiče předškoláků připravili ukázku takového běžného"školkového"dne. Ve 3. třídě naší mateřské školy je 23 předškolních dětí, takže se většina její činnosti vztahuje k přípravě na vstup do základní školy.Začínáme ráno v komunitním kruhu. Cvičíme fonematický sluch, upřesňujeme matematické představy a prověřujeme obecné vědomosti - povídání o ročním období, o práci dospělých apod. Pozorujeme sociální kontakty - jak se dítědomlouvá s vrstevníky a jak s námi učiteli. Zjišťujeme, jak umí zvládat zadané úkoly, a podporujeme jeho samostatnost.Při svačině necháváme děti, aby si samy připravily jídlo a také po sobě uklidily. Při skupinové práci u stolečků opravujeme nevhodné držení tužky. Sledujeme, jak se děti koncentrují na práci a jak si jsou schopny udržetpořádek na pracovním stole. A stále upevňujeme schopnost pravolevé orientace.Celý den posloucháme děti a mluvíme s nimi. Takže známe jejich komunikační schopnosti, bohatství slovní zásoby a způsobů vyjadřování a slyšíme i případné problémy výslovnosti.Malou ukázkou jsme se snažili přiblížit rodičům celou tu velkou a zajímavou práci s dětmi. Mnozí byli překvapeni - tohle vy ve školce děláte, to jsem nevěděla. Jiní potěšeni - ten náš umí všechny číslice. Ale pro všechnyto byla příležitost k poznání a podnět k přemýšlení - i pro nás učitele.Děkuji paním učitelkám ze 3.třídy, Ing. Janě Dostálové a Marcele Krčálové, které ukázkovou hodinu připravily.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.