Často se setkáváme s nářky rodičů, že některé děti jsou po nástupu do mateřské školy často nemocné, jedna nemoc skončí a za pár dnů začne další, děti jdou doslova z nemoci do nemoci. Je třeba si uvědomit, že mnohé děti doposud žily pouze ve své rodině a setkávaly se s omezeným okruhem a počtem lidí. Po příchodu do mateřské školy se ocitnou v kolektivu dvaceti i více dětí. Září navíc přináší již proměnlivé počasí, ráno bývá chladno a odpoledne teploty často vystoupí ještě vysoko. Jistý vliv má i psychika. Nástup do mateřské školy je pro dítě něčím zcela novým a odpoutání od rodičů často nebývá jednoduché, určité psychické napětí může také oslabovat imunitu dítěte a přispět k tomu, že je k onemocnění náchylnější. V průběhu školního roku se přiostřila situace i na naší mateřince. Několik dětí s příznaky nemoci docházelo do MŠ i přes naše žádosti o nápravu. Nakonec si přišli stěžovat sami rodiče. Byla jsem nucena obeslat rodiče písemně a upozornit na vnitřní řád školy s odvoláním, že zdraví jejich dětí by jim mělo být přednější. Reakce rodičů byly rozpačité, svou chybu však přiznávali těžce. Jedna maminka dokonce stálou rýmu svého dítěte vysvětlovala chladovou alergií, kterou však žádným vyjádřením od lékaře nepotvrdila. Učitelkám v naší mateřské škole není lhostejné, zda děti chodí do mateřinky s příznaky nemoci. Vnitřní řád naší školy jednoznačně stanovuje, že do MŠ mohou docházet pouze děti zdravé. V případě příznaků nemoci ihned situaci konzultujeme s rodiči a hledáme dohodu. Už se nám ale také stalo, že maminka odvětila, že se uvolnit nemůže, ať to dítě v MŠ „vydrží“. Nemocné dítě v mateřské škole opravdu být nemůže, potřebuje klid, odpočinek, zvláštní režim. Přechozená nemoc způsobí další opakování nemoci, které již může mít podstatně horší průběh a následky pro zdraví. Další věcí je fakt, že toto dítě roznáší nemoc dál a „předává“ ji dalším dětem. Jedinou možností je vzájemná spolupráce rodičů a pedagogů. Především rodičům by na zdraví dětí mělo záležet nejvíc.

Placená zóna

Renata Špačková