Nové platové tarify pro pedagogy

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky připravilo na rok 2012 novou tabulku platových tarifů pedagogických pracovníků. Z avizovaných čtyř miliard korun, které ministr Josef Dobeš slíbil přidat na platy pedagogů, půjdou 3,56 miliardy do platových tarifů učitelů veřejných mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol. Zbytek peněz směřuje na navýšení platů pedagogů soukromých a církevních škol. „Chceme ocenit zkušené a déle sloužící pedagogy,“ říká ministr Dobeš. Zároveň MŠMT ČR navrhuje sloučit dvě tabulky kvalifi kovaných a nekvalifikovaných pedagogů do jedné. „Přidáno dostanou všichni, ale rozdíl mezi tím, zda jsou, či nejsou kvalifi kovaní, bude zařazením do platové třídy. Kvalifi kovaní učitelé budou ve vyšší třídě a dostanou tak více peněz,“ vysvětluje ministr. Důležitým krokem je zavedení „zvláštního způsobu určování platových tarifů“. Tabulka platových stupňů, která pedagogům určuje odměnu podle odučených let, zůstane, ale ředitel bude mít možnost udělat výjimku a zařadit učitele do platového stupně podle svého uvážení. Jde vlastně o harmonizaci s nařízením vlády o platových poměrech ve veřejných službách a správě. Zvláštní způsob určování platových tarifů je totiž už využíván v rámci celé veřejné správy, včetně nepedagogických pracovníků. „Chci dát ředitelům větší odpovědnost, aby se chovali jako manažeři. Proto jim nabízím k dispozici i tento nástroj. Na druhou stranu si uvědomuji, že školství je konzervativní, a vyzvu všechny ředitele dopisem, aby tuto možnost využívali jen v ojedinělých případech. Ze zkušenosti s nepedagogickými pracovníky vím, že toho ředitelé nezneužívají,“ říká Josef Dobeš. Jakou pedagogickou kvalifi kaci budou podle nového platového předpisu potřebovat učitelky mateřské školy a vychovatelky školní družiny? Jakou kvalifi kaci tito pedagogové potřebují, aby byli kvalifi kovanými pedagogickými pracovníky i z pohledu platové tabulky? „Pro učitelku mateřské školy je postačující střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů mateřské školy. Možné je samozřejmě každé vyšší vzdělání (vyšší odborné nebo vysokoškolské) stejného zaměření, případně vysokoškolské vzdělání zaměřené na speciální pedagogiku,“ vysvětluje tiskový odbor MŠMT ČR. „Pro vychovatelku školní družiny je postačující střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů, u vyššího odborného a vysokoškolského vzdělání je možné kromě vychovatelství také zaměření na sociální pedagogiku. Absolventi nepedagogických oborů vzdělání a studijních programů si musí doplnit pedagogickou způsobilost, např. v programech celoživotního vzdělávání zaměřených na vychovatelství.“

Placená zóna