Supermoderní retro

Elon Musk patří mezi nejznámější žijící podnikatele. V Jihoafrické republice narozený Američan zaujal celý svět svými bláznivým kouskem. Koho jiného by napadlo poslat v raketě auto směrem k Marsu?


Musk je hyperaktivní. Kromě jiného založil firmu Tesla, která vyrábí elektromobily, a firmu PayPal umožňující platby přes internet. Do historie se Musk dost možná zapíše hlavně díky svému úsilí kolonizovat Mars a díky autům, která se objedou bez spalovacího motoru.


Musk je považován za vizionáře, za člověka, jehož nápady ovlivňují směr, jímž se v nejbližší budoucnosti bude ubírat vědeckotechnický pokrok. Zaslouží si tuto pověst? Mezi jeho dovednosti patří schopnost sehnat peníze na projekty, které působí bláznivě. Kdyby toto umění neovládal, seznam jeho úspěchů by byl nepříjemně kratší. Nakonec ho ale megalomanské plány v kombinaci se zbrkle pronesenými prohlášeními, týkajícími se prodeje akcií, připravily o pozici předsedy správní rady Tesly.


Je možné, že stopa, kterou po sobě Musk zanechá, bude mnohem mělčí, než se může nyní zdát. Obnovil doposud skomírající vlnu zájmu o dobývání vesmíru, což je sám o sobě heroický výkon. Jenže trend, kdy se zájem veřejnosti odvrací od monstrózních technických výdobytků a směřuje k subtilnějším záležitostem, je natolik silný, že ani deset Musků by nemělo šanci s tím něco udělat. Doba, kdy lidé hltali zprávy o letech do vesmíru, je tatam.


Více než fotografie kráterů na jiných planetách jsou pro mnohé z nás zajímavější návody, jak získat větší pozornost a přízeň na sociálních sítích, jak přilákat více návštěvníků na svou webovou stránku, jak podpořit kreativitu zaměstnanců, jak prodat zboží, které jsme vyrobili, případně jak přimět ostatní zapamatovat si logo či slogan, které jsme vymysleli. Všechny tyto otázky mají společného jmenovatele: lidské myšlení a emoce. To jsou klíčová teritoria, kterým se snaží a nadále budou snažit porozumět armády expertů. Odhalování tajemství lidské mysli je mnohem méně nákladné než cesty k jiným planetám, a přesto nabízí výrazně více vzrušující objevy. Veřejnost si je toho vědoma. Ví, že největší tajemství vesmíru se nenachází stovky světelných let daleko. Najdeme ho každý ve své hlavě. Může to znít děsivě, ale budoucí generace vizionářských podnikatelů může sklízet úspěchy právě díky hlubšímu porozumění, jak funguje naše mysl. Jedna z prvních otázek, na které by se mohli odborníci na lidské emoce zaměřit, by mohla znít: Jak se proboha povedlo Elonu Muskovi sehnat tolik peněz na tak bláznivé projekty?


Milan Petrák