Online archiv

Vydání: 5/2006

Netradiční role učitele

Dominik Dvořák, 5/2006
Bohumíra LazarováPaido, Brno 2005

Metoda Montessori pro naše dítě

Dominik Dvořák, 5/2006
Karel Rýdl (red.)FF Univerzity Pardubice a ČS EFFE, Pardubice 2006

Když schází voda

-red-, 5/2006
Ministerstvo životního prostředí společně s Národním parkem České Švýcarsko vyhlásilo soutěž pro děti a mládež nazvanou Když schází voda. Letošní rok totiž Organizace spojených národů označila za Mezinárodní rok boje proti suchua rozšiřování pouští - mimo jiné proto, že tyto jevy ohrožují pětinu lidí na Zemi a zhruba třetinu zemského povrchu. Soutěžící by se měli například zamyslet nad tím, jak vypadá život lidí v oblastech sužovaných nedostatkem vodya jak jim lze pomoci. Soutěží se ve dvou kategoriích: od 11 do 15 let a od 15 do 19 let. V mladší kategorii lze do soutěže přihlásit výtvarné dílo (nakreslené nebo namalované libovolnou technikou, popřípadě koláž) zaměřené naproblém sucha nebo degradace půdy, ve starší se lze zúčastnit i fotografií z České republiky nebo ze zahraničí či esejem. Do soutěže lze zaslat maximálně jednu výtvarnou práci (formát A4 naležato), maximálně tři fotografie(klasická barevná či digitální na CD, v obou případech 13x18 cm) či maximálně jeden esej o rozsahu maximálně dvě normostrany A4. Všechny práce by měly být označeny jménem autora, adresou a rokem narození, fotografie navíc datemsnímku (musí být z letošního či loňského roku) a lokalizací. Obálku se zpáteční adresou označenou názvem soutěže je třeba zaslat na adresu ministerstva životního prostředí, Vršovická 65, 100 10 Praha 10, oddělení propagace,RNDr. Eva Skalníková. Uzávěrka soutěže je 22. května. Hlavní výhrou je prázdninový týdenní pobyt výherce každé věkové kategorie s rodinou v Národním parku České Švýcarsko. Více informací na www.env.cz.

Bambiriádou proti dětské nudě

-maj-foto z archivu Bambirády, 5/2006
Čeští školáci tráví svůj volný čas čím dál tím pasivněji a docela často se nudí. Tak by se dal velmi stručně shrnout výsledek dotazníkového průzkumu mezi naší školní mládeží, jehož partnerem byla i Česká rada dětí a mládeže(ČRDM). Jednou z možností, jak čelit tomuto nepříznivému trendu, představuje tradiční akce ČRDM zvaná Bambiriáda. Její heslo pro rok 2006 zní BÁJečNÝ DĚTSKÝ SVĚT.Tato největší tuzemská prezentace činnosti spolků, sdružení a organizací zabývajících se mimoškolní výchovou je už"zavedenou značkou", neboť její letošní ročník bude v pořadí už osmým. Uskuteční se 25. až 28.května v celkem 26 městech všech krajů (Brno, České Budějovice, Děčín, Havířov, Hradec Králové, Cheb, Chomutov, Chrudim, Jaroměř, Jihlava, Klatovy, Krnov, Liberec, Mladá Boleslav, Nymburk, Olomouc, Opava, Ostrava, Plzeň, Praha,Prostějov, Rýmařov, Šumperk, Tábor, Třinec a Zlín). Cílem Bambiriády je upozornit veřejnost na význam, jaký smysluplné využití volného času dětí má a také na pestrost nabídky, z níž si děti mohou vybírat.Bambiriádní menu jako vždy sestaví z ukázek svého programu rozličná mládežnická sdružení. Mnoho z nich je členem pořadatelské ČRDM, třeba Junák, Asociace turistických oddílů mládeže, Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska,Pionýr, YMCA nebo Česká tábornická unie. Kupříkladu návštěvníci českobudějovické Bambiriády se mohou těšit na kostky, lávku, rafty, kanoe, airsoft, uzlování, Debrujárskou stezku, voňky čoňky, Indiana Jonese, tepání čikosmetický salon. V Klatovech si zájemci budou moci vyzkoušet mimo jiné i jízdu na motorovém člunu, slaňování, házení leteckých modelů či skákání na trampolínách. Zlínští organizátoři slibují pódiová vystoupení sportovních atanečních kroužků a loutkové divadlo pro nejmenší. Návštěvníci si užijí žonglování, lanových překážek, rukodělných aktivit, vědomostních kvízů a poznávacích soutěží, ale také závodů na koloběžkách, míčových her a soutěží vobratnosti. V Hradci Králové připravují ucelený program, kterým budou provázet dvě čarodějnice: stará, která se diví vymoženostem moderní doby, a mladá, která se od ní učí různá moudra. Zvláštností nymburské Bambiriády má býtzase to, že veškerý její program bude uzpůsoben i pro děti s těžkým zrakovým postižením.Bambiriádní rej si loni v celé ČR nenechalo ujít přes 230 tisíc lidí, především dětí s rodiči. Akce navíc překročila hranice naší země - podle českého vzoru ji totiž uspořádali i ve dvou slovenských městech (Žilina,Námestovo) a jednom polském městě (Bielsko-Biala). Podle informací Centrálního bambiriádního štábu o ni letos dokonce začali projevovat zájem i v jedné ze spolkových zemí sousedního Německa. Další informace najdete nawww.bambiriada.cz.

Projekt"Dokážu to?"v roce 2006 a v budoucnu

Petr Vinšfoto z archivu Rodiny a školy, 5/2006
"Dokážu to?"V projektu se i sami učitelé učí hrou...

Na počítači o počítač

-red-, 5/2006
Obecně prospěšná společnost České Švýcarsko a správa stejnojmenného národního parku vyhlásily třetí ročník soutěže Na počítači o počítač. Jejím tématem letos je Praktická ochrana přírody aneb Jak chráníme přírodu u nás. Soutěžje určena týmům žáků ze základních škol, zájmovým útvarům při DDM apod., a to v Ústeckém a Libereckém kraji. Jejich úkolem je poutavou formou zpracovat v programu Power Point prezentaci, která představí, jak se škola zapojujedo konkrétní praktické ochrany přírody. Vítězná škola získá výkonný počítač. Uzávěrka soutěže je 30. září. Do tohoto termínu lze práce na CDROM s názvem školy zasílat na adresu: České Švýcarsko o. p. s., Masarykova 1094/4, 40746 Krásná Lípa. Bližší informace na tel. 412 383 246 a 608 405 055 či na e-mailu kristina.petrackova@ceskesvycarsko.cz.

Komiksově o volbách

-red-, 5/2006
Na internetu se objevil komiksový projekt, který se snaží humornou formou přesvědčit mladé lidi, aby šli letos k volbám. Návštěvníci webu www. helevol.cz mohou vyplnit bubliny u sedmi různých kreslených příběhů od známýchautorů, nebo si prohlédnout už hotové komiksy a hlasovat pro nejpovedenější. Nezávislá iniciativa Helevol koncem května vyhlásí vítěze, kterého pak zdarma dopraví do volební místnosti."Jsme znepokojeni tím, že mladšígenerace nechodí volit,"řekl jeden z autorů projektu Martin Kotas. Cílovou skupinou jsou prvovoliči, středoškoláci a vysokoškoláci, kteří"lehce sledují politiku, rozčiluje je politická arogance a volební právo je vjejich očích bezvýznamné". Komiksy v rozsahu tří až čtyř obrázků nakreslili například spisovatel Jaroslav Rudiš spolu s Jaromírem99 z kapely Priessnitz, Štěpán Mareš či Miloš Čermák z časopisu Reflex. Sdružení si vyhrazujeprávo vyplněné komiksy cenzurovat - nedá prostor například extremistickým skupinám a sprostým výrazům.

Pomněnkový den

-red-, 5/2006
Už třetím rokem se Sdružení Linka bezpečí připomene Pomněnkovým dnem, který se koná 25. května na Světový den pohřešovaných dětí. Studenti ve třech městech - Ostravě, Brně a Plzni - budou při této příležitosti prodávat odznakyse symbolem tohoto dne, kvítkem pomněnky. Kdo si kvítek zakoupí, podpoří činnost Linky vzkaz domů, která je k dispozici dětem na útěku. Sdružení také 22. května zahájí 3. internetovou aukci Děti dětem, na které budou draženanejlepší díla ze soutěže organizované dětským portálem Českého rozhlasu. Aukce na webové adrese www.linkabezpeci.cz skončí 2. června.

Co dělat u úzkostných dětí

5/2006
Pokud se z kolektivu vyčlení dítě se sklonem k úzkostem, je pro ně v první fázi především nutné zavést určitý zvláštní režim. Je možné připustit třeba i oddělené zkoušení v kabinetě, ale s tím, že vše je třeba postupně směřovatk tomu, že žák bude normálně zkoušen před třídou. Učitelé v žádném případě nesmějí takto disponované žáky zesměšňovat, byť poznámkami, které se ostatních netknou (narážkami na jejich vzhled, nešikovnost v hodinách tělocviku,neschopnost v hodinách zpěvu nebo nadání při kreslení). Vhodný je pohovor s rodiči - ověří se tak anamnéza, ale i jejich ochota nebo neochota k řešení problému. V případě, že rodiče lpí na přehnané ochraně dítěte, je vhodnákonzultace s dětským psychiatrem. Učitel může zásadním způsobem ovlivnit další osobní i profesní dráhu úzkostného žáka - především tím, že včas odhalí jeho problém, citlivě monitoruje jeho psychosomatický stav (dítě může nejenrudnout, stranit se ostatních, ale i zvracet apod.) a celkově k němu přistupuje laskavěji. Takové dítě totiž netrpí zjevným handicapem, a o to je to pro něj těžší - strádá vnitřně a zakládá si na velký životní problém.

Každá skupina dětí se vyvíjí podle určitých pravidel

Václav Dvořákilustrační foto Vladimír Brada, 5/2006
To, jak bude určitá skupina dětí fungovat, závisí na vztazích jejích členů i vnějších podmínkách.A protože existuje mnoho možností, jak na sebe tyto prvky působí, nelze nic spolehlivě předvídat. Na druhou stranu platí určitá pravidla, podle nichž se skupina obvykle chová. Jejich znalosti mohou jejímu vedoucímu (třídnímuučiteli, vedoucímu kroužku, skautskému vůdci) pomoci chápat, co se ve jeho skupině (třídě, kroužku, oddíle) právě děje, a umět na to zareagovat.Skupina dětí se v určité fázi dívá nepřátelsky na každého nově příchozího.

Budou se studenti učit štěstí?

-red-, 5/2006
Přílišným soustředěním na akademické předměty studentům uniká cosi mnohem významnějšího, totiž štěstí. Ředitel jedné z významných soukromých škol v Anglii, Wellington College v hrabství Berkshire západně od Londýna, se protorozhodl zavést hodiny, v nichž se žákům dostane ponaučení o tomto pojmu."Dosud jsme se až příliš koncentrovali na předávání akademických znalostí a přitom jsme přehlíželi to nejdůležitější, po čem děti a mládež nejvíce touží. Totiž naplnit jejich sen o štěstí. Naše děti musejí pochopit,že bohatší společnost neznamená zároveň společnost šťastnější,"prohlásil ředitel Anthony Seldon.Jednu vyučovací hodinu štěstí týdně povede psycholog z univerzity v Cambridge. Studenti ve věku od čtrnácti do šestnácti let se během ní blíže seznámí mimo jiné s pozitivní psychologií, která by jim měla pomoci vytvořit siv budoucnu harmonický vztah s partnerem, a osvojí si způsob, jak čelit a překonávat psychické problémy, včetně negativních emocí. Po odzkoušení pilotního projektu se k experimentální výuce budou moci na základě vlastní úvahypřipojit i další britské školy.

Projekt Mapa školy

-bk-, 5/2006
Původním a hlavním smyslem projektu Mapa školy bylo a je poskytnout školám pokud možno komplexní zpětnou vazbu v rámci jinak těžko měřitelného a hodnotitelného prostředí, v němž se uskutečňuje školní vzdělávání, tedy školníhoklimatu. Projekt tak dává školám možnost eliminovat rizika a stavět na tom dobrém, čím disponují. Do dotazníkové šetření se loni na podzim zapojilo 90 146 respondentů z 195 základních škol a víceletých gymnázií (3321 učitelů,48 696 žáků a 38 129 rodičů). Projekt přinesl cenné informace o tom, co si jednotlivé cílové skupiny myslí o vztazích na nejrůznějších úrovních, o řízení školy a o rozhodování v důležitých věcech, o technickém a materiálnímzázemí školy, o aktivitě všech zúčastněných v procesu školního vzdělávání, o bezpečnosti ve škole atd. Záběr informací z projektu je velmi široký (jenom souhrnná zpráva má 40 stran). Další šetření probíhá právě nyní, jehovýsledky budou známy v září. Podrobné informace jsou na www.scio. cz/skoly/mapa, případné dotazy můžete zasílat na scio@mapa.cz.