Online archiv

Vydání: 7/2007

MLADŠÍ VS. STARŠÍ GENERACE UČITELŮ

Mgr. Dana Svátová, 7/2007
STEJNÝ POHLED NA VĚC?

YOUTHWEEK

7/2007

VZDĚLÁVACÍ PROGRAM ČEZ SLAVÍ PATNÁCTINY

Daniela Kramulová, 7/2007
Od prvních tištěných letáků a brožurek po internetové aplikace - vzdělávací program energetické společnosti ČEZ, a. s., v mnohém dokumentuje cestu, jíž v uplynulých patnácti letech prošlo technické vybavení našich škol. Zájem o besedy s odborníky a návštěvy elektráren zároveň ukazují, jak se změnila informovanost veřejnosti, zájem o energetiku i ochranu životního prostředí.

VÝCHOVA JE TĚŽŠÍ NEŽ PRÁCE

Barbara Čechová, 7/2007
VERONIKA FREIMANOVÁ

JENSKÝ PLÁN PETERA PETERSENA

František Morkes, 7/2007
Pedagogický přístup obecně nazývaný jako jenský plán je nerozlučně spjatý s německým pedagogem Peterem Petersenem (1884-1952). Ten po ukončení vysokoškolských studií působil řadu let na gymnáziu v Hamburku a současně se aktivně účastnil prací i v rámci německého Spolku pro reformu školy. V roce 1923 byl povolán na katedru pedagogiky univerzity v Jeně, kde mu bylo na cvičné škole umožněno realizovat pedagogické experimenty.

NEBOJME SE INTERAKTIVNÍCH TECHNOLOGIÍ

Adam Pokorný, 7/2007
Žijeme ve třetím tisíciletí. Děti běžně používají termíny jako „mobil“, „notebook“ nebo „e-mail“ (ale také „DSL“, „bluetooth“, „fl ash“ a další), a kdo není doma připojen k internetu aspoň rychlostí 2 Mbit/s, jako by ani nebyl. Cestu, jak pro žáky připravit prostředí odpovídající elektronické době, představují interaktivní učebny.

TURECKÁ ŠKOLA NENÍ MED

Dana Svátová, 7/2007

PREVENCE PROTI DROGÁM? JEDINĚ POMOCÍ VRSTEVNÍKŮ!

Jiří Prinz, 7/2007
Drogy a alkohol patří spolu se šikanou k nejvíce obávaným jevům mezi teenagery. Přes nejlepší snahu učitelů i rodičů však zkušeností s drogami či šikanou mezi mladými lidmi spíše přibývá. S originálním pokusem, jak vzrůstající agresivitě mezi mladými lidmi čelit, přišli ve Velké Británii: na školní mládež nechali pedagogicky působit jejich vrstevníky.

UČITELÉ SE MÁLO SMĚJÍ ANEB VYJDĚME VSTŘÍC ŽÁKŮM S PORUCHAMI UČENÍ

Marie Malimánková, 7/2007
Žáků se specifickými poruchami učení stále přibývá. Jaká je psychika dětí se specifickými poruchami učení? Jak vnímají učitele a postoje spolužáků? V přístupu k žákům se specifikými poruchami učení musíme být zvlášť obezřetní: hrajeme tu velkou hru, totiž o jejich budoucí sebevědomí.

ODJÍŽDÍM NA INTERNÁT

Daniela Kramulová, 7/2007
Některé děti musejí denně dojíždět do školy ve spádové obci nebo na víceleté gymnázium, zkušenost se školou internátní a s bydlením daleko od rodiny však mnozí získávají až s přestupem na střední školu či učiliště. I když jsou zdánlivě velcí, začátky bez domova nebývají snadné.

NEZBYTNOST REFORMY UČITELSKÉHO VZDĚLÁVANÍ

Jan-Michal Mleziva, 7/2007
Přáním asi každého rodiče je, aby se jeho dítěti dostalo nejlepšího vzdělání. A jak všichni dobře víme, kvalita vzdělání jde ruku v ruce s osobnostními kvalitami učitelů, s nimiž se dítě na své vzdělávací dráze setkává. Bohužel, ač pro současnou reformu školství bylo vykonáno mnoho záslužné práce, zůstala osobnost učitele - zásadního realizátora proměny naší školy - mimo hlavní pozornost kompetentních činitelů. S novým pojetím vzdělávání žáků se mělo objevit i nové pojetí vzdělávání učitelů. Je však zarážející, že studium učitelství se dosud nedočkalo výrazných změn.

JAK ZE ŠKOLY NA NÁVSI UDĚLAT ŠKOLU SVĚTOVOU

Václav Zeman, 7/2007
Mezinárodní projekt umožňuje studentům pracovat ve škole s globálními tématy i být v kontaktu se zahraničními školami. Na dveřích, nástěnkách, sloupech i oknech školy visí cedulky s nápisem „Fair trade - coming soon“. Na každé z nich je dopsané jiné heslo: nejen beseda, nejen film, nejen ochutnávka, nejen v Open Gate. Tato hesla stručně shrnují průběh projektového dne, který se v posledním červnovém týdnu uskutečnil na Open Gate - Boarding School v Babicích, jedné z deseti českých škol zapojených do mezinárodního projektu Světová škola. Studenti z kvarty si jako téma projektového dne vybrali fair trade - způsob obchodování, při kterém výrobci zaručují svým zaměstnancům minimální mzdu a důstojné pracovní podmínky. Tři skupiny studentů, kteří navštěvují seminář o globálních problémech, zastoupily na celé dopoledne učitele a připravily si program pro ostatní třídy. Jeho součástí bylo i úvodní seminář o fair tradu a mezinárodním obchodu. I VY MŮŽETE DĚLAT VELKÉ VĚCI Na tabuli je právě promítána fotografie Maháthmy Gándhího spolu s jeho citátem: „Cokoli můžete udělat, udělejte to, i vy můžete udělat důležité věci…“ „A to je přesně to, o čem je celý fair trade. I vy svou spotřebitelskou volbou můžete rozhodnout o tom, kolik peněz z kávy nebo čokolády, kterou si koupíte, bude mít ten, kdo vypěstoval kávové nebo čokoládové boby, z nichž byly tyto potraviny vyrobeny,“ vysvětluje spolužákům Lukáš. „Tady vidíte na příkladu boty, kolik si kdo vezme z jedné prodané boty. Nadnárodní firmy producentům často nabízejí minimální částky za jejich práci. Systém certifikace fair trade se snaží být alternativou k takovému nastavení mezinárodního obchodu. Kromě toho, že je hlídáno, aby výroba neškodila životnímu prostředí a nebylo při ní využíváno dětské práce, zaručuje fair trade především to, že prvotní výrobci budou dostávat minimální mzdu,“ pokračuje Lukáš. Další skupina studentů z primy teď ve školní kavárně ochutnává fairtradový čaj a čeká je další úkol: vymyslet si vlastní firmu s fairtradovými výrobky, její název, sortiment, logo i reklamní slogan. Celý projektový den zakončí odpolední debata s příslušníkem české armády, který byl několik měsíců v Sierra Leone, a večerní promítání dokumentárního filmu s tematikou mezinárodního obchodu. „Příprava toho dne nás dost bavila. Trvala asi měsíc. Nejdříve jsme si vybrali téma a pak začali vymýšlet aktivity. Bylo to pro mě mnohem zajímavější než běžný zeměpis,“ říká v přestávce mezi dvěma programy jedna ze studentek. „Nejlepší byla asi příprava té reklamní kampaně ´coming sooon‘. Chodilo za námi hodně lidí a vyptávalo se, co že se to tady bude dít,“ dodává. Kromě gymnázia Open Gate je do mezinárodního projektu Světová škola v České republice zapojeno dalších devět základních i středních škol. „Hlavními tématy projektu jsou fair trade, lidská práva a klimatické změny. Je do něj zapojeno šest zemí Evropské unie a Thajsko. Po splnění daných kritérií tyto školy získají stejnojmennou certifikovanou značku,“ říká Petra Skalická ze společnosti Člověk v tísni, která koordinuje projekt Světová škola v České republice. KOLIK TOHO SPOTŘEBUJEME K tomu, aby se škola stala „Světovou“, musí splnit několik podmínek. Tou první a nejdůležitější je zařadit do výuky (tím pádem i do školního vzdělávacího programu) témata globální výchovy, ať už ve formě speciálních seminářů, nebo průřezově do několika již existujících předmětů. Jak pracovat s tématy jako globalizace, chudoba nebo mezinárodní obchod, pomáhají učitelům ze škol zapojených do projektu i speciální semináře globální rozvojové výchovy vedené lektory ze společnosti Člověk v tísni. Dalším krokem je zodpovězení otázek z připraveného školního auditu. Při tom žáci spolu s učiteli zjistí, jak si škola vede v několika oblastech - například jaká je spotřeba vody a energií ve škole, jak škola nakládá s odpady, nebo jestli školní bufet nabízí fairtradové výrobky. Poté si žáci vyberou vlastní téma - problém, který je nejvíce pálí a na který se budou chtít v budoucnu podrobněji zaměřit. To udělali studenti z Gymnázia Komenského v Příbrami, jež je další školou zapojenou do projektu. Za své téma si vybrali problematiku vody a skupina studentů se spolu se studenty z dalších škol z okolí podílela na přípravě biologicko-ekologické soutěže. Studenti se však během roku věnují i dalším tématům. „Na říjen plánujeme ve škole uspořádat víkendovou akci věnující se tématu možných střetů mezi náboženstvími, především mezi islámem a křesťanstvím,“ avizuje Lucie Albrechtová, která na příbramském gymnáziu učí zeměpis. Žáci příbramského gymnázia se v tomto roce také pravidelně účastnili tematických chatů, na kterých se v určený čas scházeli studenti i učitelé všech Světových škol. „Myšlenka projektu Světová škola mi přijde výborná. Především se mi líbí možnost propojení studentů z různých zemí, kteří mohou v angličtině debatovat o různých globálních problémech,“ dodává Lucie Albrechtová. „Dalším cílem projektu je, aby žáci spolu s učiteli došli k závěrům toho, co by se na jejich škole mohlo změnit tak, aby fungovala odpovědně ve vztahu ke globálním problémům a co možná nejšetrnější ke svému okolí,“ říká Petra Skalická. V čajovně na gymnáziu Open Gate si tak studenti díky projektovému dnu od září mohou objednávat i fairtradový čaj a kávu. Do projektu Světová škola se stále ještě může přihlásit i vaše škola. Podrobnosti o způsobu přihlášení najdete na internetové stránce www.varianty.cz.