Online archiv

Vydání: 1/2009

SYNOVÉ BOŽENY NĚMCOVÉ DOSTÁVALI SLOVNÍ HODNOCENÍ

František Morkes, 1/2009
Učitelem, který jim je psal, byl Josef Wenzig, Němec, který má zcela mimořádné zásluhy na rozvoji českého školství.

CO SE DĚJE VE ŠKOLÁCH

1/2009
Vánoce se stolním tenisem

KOLO VE VÝUCE? PROČ NE?

Lenka Kašparová, Jana Peterková, 1/2009
Mnoho našich žáků miluje kolo. Také někteří učitelé jsou tímto sportem nadšeni. Přemýšleli jsme, jak náš společný koníček zabudovat do výuky. A výsledek? Můžete se začíst… Jaro se rychle přiblíží a náš tip můžete využít i vy!

TEST: JAKÝ TITUL MĚL SULLEJMAN

Martina Šurová, 1/2009
V těchto hrách si opakujeme státní útvary a představitele států. Propojujeme tím znalosti z dějepisu, občanské výchovy a zeměpisu.

KOLÁŽ: PROBLÉM NEKÁZNĚ SE NETÝKÁ JEN ŠKOLSTVÍ

Jana Hrubá, 1/2009
V poslední době hýbe médii problém nekázně ve školách. Není to problém nový, diskutuje se o něm už několik let. Nyní diskuse vrcholí tím, že učitelé žádají ochranu v zákoně, odboráři status veřejného činitele pro učitele.

DÍVKY NEJSOU JEN NEVINNÉ

Elen Jirková, 1/2009
Při slově šikana se nám zpravidla vybaví obrázek chlapce nebo více chlapců, kteří bijí jiného, nějakým způsobem ho sužují a nebo mu ubližují. Rozpaky v nás může vyvolat otázka: „Probíhá šikana také mezi dívkami?“

BUDE CELÉ ČESKO ČÍST?

Markéta Fingerová, 1/2009
Zpěváci, herci, sportovci - všichni vystupují na akcích Celé Česko čte dětem, která chce upozornit na důležitost pravidelného čtení. Čtenářem se totiž nikdo nerodí, čtenáři musíme ukázat cestu.

PŘESYCENOST DĚTÍ V DOBĚ KONZUMU

Jan-Michal Mleziva, 1/2009
Neobdarováváme svá milovaná dítka něčím, co by se v současném stádiu vývoje naší společnosti dalo označit - viděno z jiného úhlu pohledu - danajským darem?

NEVĚRNÝ PARTNER -MÁM ZACHOVAT RODINU?

Petra M., 1/2009
Žijeme již patnáct let v manželství, máme dvě děti - osm a dvanáct let. Zjistila jsem, že mi byl manžel nevěrný. Jsem z toho špatná, hrozně mě to trápí. V první chvíli jsem se chtěla rozejít, ale nyní vím, že nynější rodina i partner jsou pro mě důležití. Nevím, jestli mu však ještě mohu věřit. Potřebuji poradit, co mám dělat, abych co nejméně ublížila sobě, rodině a zvláště dětem.

CO VYUČOVAT V RÁMCI FILMOVÉ VÝCHOVY?

Martin Čihák, 1/2009
Počátečním úkolem je destrukce tradičního pojetí filmu a vysvětlení základu filmu jako světlopisného umění. Náhled na dosavadní „dějiny filmu“ musí být veden zcela kriticky. Mám na mysli skutečné filmy, nikoli ten narativní balast, o kterém se s oblibou učí na filmových a filmovědných školách. Prvním krokem je zpochybnění samotného chápání toho, co je film. Všichni se domnívají, že vědí, co film je. Film ale není pohyb, není to záznam reality ani vytváření iluzorního fiktivního světa a už vůbec není pouhým prostředkem fixace reality stojící před kamerou. Ve své podstatě je film uměním či dovedností vytvářet na ploše plátna světlené skvrny, které poutají naši pozornost a vybízejí k různým formám interpretace. To, že někdy takovou posloupnost skvrn na plátně vnímáme jako kontinuální pohyb postav či objektů, které svým tvarem (jeho určitou stabilitou) a chováním upomínají na postavy a jevy známé z běžného života, je jen jedním ze způsobů, jaký může film být. Již sama frekvence 25 obrázků za vteřinu, kterou si běžný divák neuvědomuje a jež je vykládána jako technologická či fyziologická nutnost ke vnímání filmu, je ve skutečnosti něčím mnohem víc. Jde vpravdě o metání světelných skvrn na plochu plátna s cílem iluminace diváka. V oblasti chápání prostoru je možné vést cestu od filmu jako záznamového média reality před kamerou přes nástroj k vytváření iluzivních příběhů až k možnosti filmu vytvářet časoprostorovou realitu, která není jen imitací vnějšího světa. Postup by ovšem bylo možné metodicky obrátit a začít pojetím plátna nikoli jako místa zobrazení, ale jako místa, ve kterém se odehrává skutečné dění. S tím pochopitelně souvisí i zažitá představa, že film je jaksi hotov a jen se znovu a znovu promítá totéž. Film nelze ztotožnit s tím, co existuje na filmové cívce či je zapsáno jakýmkoli způsobem do libovolného digitálního nebo analogového nosiče. Film dokonce není totožný ani s obrazem, který tento záznam vytváří na plátně. Film je událost, která se uskutečňuje teprve v interakci s divákem! Do té doby žádný film není. Je dobré zdůraznit žákům, že polovinu celkové doby, kterou stráví na filmovém představení, stráví v naprosté tmě, a to nikoli proto, aby žádali u pokladny kina poloviční vstupné. Souběžně s totální destrukcí je nutné otvírat nové chápání prostoru, času a světla.

ŠKOLSTVÍ NELZE ZMĚNIT ZE DNE NA DEN

Pavel Wojnar, 1/2009
Základní škola Mendelova v Karviné patří mezi ty, které se do reformní práce pustily naplno. Ředitel Bohumil Zmrzlík nejen motivuje své učitele ke změně, ale na seminářích také lektoruje další učitele. Jak vysvětluje svůj přístup k proměně učitelské profese?

KDO POMŮŽE UČITELŮM A RODIČŮM?

Jana Hrubá, 1/2009
Asociace pedagogů základních škol a odboráři požadují, aby byli učitelé před narůstající agresí svých žáků chráněni zákonem a statusem veřejného činitele. Problém je pochopitelně složitější.